lichtbron toshiba cds 2520 kapot

Status
Niet open voor verdere reacties.

cincinnatus

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2006
dag dames,heren;
Ik bezit voor simpel werk een Toshiba cds 2520 laptop en dat gaat hem uitstekend af. Helaas bleek plotseling het scherm geen licht meer te geven waardoor de gegevens niet leesbaar zijn [N.B:het is dus een cds-scherm, geen tft!] voor de rest werkt alles naar behoren. In het verleden al veel leergeld en lange wachttijden bij computerzaken wijzer geworden heb ik zelf de zaak ontleed en bleek, zoals verwacht, de lichtbron niet goed meer te werken. Het is een héél klein TL-buisje met op het sokkeltje het opschrift 8M9. Navraag bij computerwinkels hier in de buurt gaf slechts minzame lachjes en aanbiedingen voor een andere laptop. Ik ben niet ***lig met mijn apparatuur, maar om een werkende laptop op de schroothoop te gooien omdat het lampje het niet meer doet gaat me te ver. Ik zoek dus een contact die mij een adres kan geven waar ik zo'n TL-buisje kan aanschaffen. Wie o wie, hier of in het buitenland?

Laatst bewerkt:
Kun je het buisje opmeten, en een foto van plaatsen?
Ik denk dat het een standaard buisje is, wat bij een elektronikazaak (verkoop van halfgeleiders en componenten) en Conrad te koop is.

Zal even zoeken op conrad.
Edit: Lijkt het hierop?

Laatst bewerkt:
:thumb: Bedankt, Paul-RT, voor de snelle reactie: ik was even down. ik probeer de foto te uploaden:zie bijlage. Heb je een idee?:cool:

Bijlagen

• sized__DSC0051 2e paging.JPG
    sized__DSC0051 2e paging.JPG
    87,4 KB · Weergaven: 68
Hallo

Hmmmm .... dergelijke lampjes hebben toch een omvormertje nodig hoor , en ... deze lampjes sneuvelen zelden of nooit.

Het is meestal (99%) het invertortje die het laat afweten.

Dit kun je zelf (of laten) herstellen indien de gebruikte componenten niet te exotisch zijn .

Peter

Laatst bewerkt:
Heb je een idee?:cool:
Ja, da's exact het buisje wat ik als blauwe lamp in m'n pc heb.
Alleen is de mijne maar 10 cm.
Gekocht bij een computerwinkel.
Elektronika bedrijven kunnen hier ook aankomen.
Incl het printje kostte de mijne 10,- Die van 28 cm zal wat duurder zijn.
Voeding op printje: 12 volt.

@ VDK P: ik heb het laten werken terwijl het los zat, het wilde maar voor de helft branden, met een magneetje kon je het licht nog wat meetrekken, maar niet tot het eind. Het einde wat het niet doet is duidelijk zwart van [vermoedelijk] kwikneerslag.
@ Paul-RT: welke of wat voorbedrijven dan? De winkels waar ik terecht kwam konden enkel schamper glimlachen...:(

www.conrad.nl
www.radiobeurs.nl
www.dch.nl

Radiobeurs Louter bv en Dortse Computer Handel zijn mijn favorieten.
Bij DCH even zoeken naar "neon".
Krijg je dit: Spire Cold Cathode NeonBar Red/blue, 30cm € 4.20 € 5.00

Laatst bewerkt:
:confused: het lijkt niet te lukken om aan het lichtje te komen zonder opsturen naar Toshiba [en maanden kwijt zijn, zonder garantie]. Weet iemand een adresje?

probeer eens de gewone lokale pc-boer die hebben vaak ook zulk soort spul leggen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan