Lidnummers genereren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Xoff
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Xoff

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2013
Beste,
Ik zit met het volgende probleem in access;
Ik wil in een database met personeelsleden automatisch lidnummers genereren bij het toevoegen van nieuwe leden.
Een extra moeilijkheid is dat er verschillende reeksen zijn. Zo zijn er bv. mensen van afdeling 'L' of 'D' of 'V' of... (maximum 10 letters) én deze moeten ook dezelfde cijfers kunnen bevatten.
Misschien makkelijker met een voorbeeld:
L0001
L0002
L0003
D0001
D0002
V0001
enz.
Het is nu de bedoeling dat als ik een nieuw lid toevoeg (via een form), deze automatisch een nieuw (uniek) nummer krijgt en dit ook getoond wordt in het form.
Ik heb hier wel aan/uit vakjes voorzien voor de verschillende afdelingen...
Is dit mogelijk, of vraag ik teveel?
Alvast bedankt!

Mvg,
X-off

Is er een reden dat verschillende afdelingen dezelfde nummers moeten (kunnen) hebben?

Als ik een dergelijk systeem zou moeten bouwen,
zou ik kiezen voor echte unieke nummers per persoon
en dan per persoon in een ander veld met een lettercode aangeven tot welke afdeling men behoort.

Ik heb hier wel aan/uit vakjes voorzien voor de verschillende afdelingen...
Een nieuwe medewerker zou, wil je hem een personeelscode op deze manier willen geven, op één afdeling moeten komen te werken (althans: in een groep met dezelfde lettercode). Selectievakjes gaan dan niet werken, omdat je daarin meerdere keuzes kunt aanvinken. En welke letter moet je dan nemen? Of ga je voor elke afdeling een aparte code maken? Dan is het personeelsnummer niet meer uniek. En wat doe je als iemand naar een andere afdeling gaat in de toekomst? Het nummer kun je dan niet meenemen. Een goed idee is het dus, al met al, niet.
Maar het kan uiteraard wel, zoek maar eens in dit forum naar de verschillende oplossingen voor een volgnummer. Kom je verschillende kant-en-klare oplossingen tegen.

Is er een reden dat verschillende afdelingen dezelfde nummers moeten (kunnen) hebben?

Als ik een dergelijk systeem zou moeten bouwen,
zou ik kiezen voor echte unieke nummers per persoon
en dan per persoon in een ander veld met een lettercode aangeven tot welke afdeling men behoort.

Ik ook... :-)
Maar helaas heeft men reeds een bestaande lijst in exel gemaakt, en wil men deze nummers behouden, en verder zetten.

Als je een database gaat bouwen, is dat een mooi moment om de procedures eens tegen het licht te houden. Deze methodiek gaat vroeg of laat de teil in namelijk.

Een nieuwe medewerker zou, wil je hem een personeelscode op deze manier willen geven, op één afdeling moeten komen te werken (althans: in een groep met dezelfde lettercode). Selectievakjes gaan dan niet werken, omdat je daarin meerdere keuzes kunt aanvinken. En welke letter moet je dan nemen? Of ga je voor elke afdeling een aparte code maken? Dan is het personeelsnummer niet meer uniek. En wat doe je als iemand naar een andere afdeling gaat in de toekomst? Het nummer kun je dan niet meenemen. Een goed idee is het dus, al met al, niet.
Maar het kan uiteraard wel, zoek maar eens in dit forum naar de verschillende oplossingen voor een volgnummer. Kom je verschillende kant-en-klare oplossingen tegen.

Tja, ik ben er ook geen echte voorstander van (zie vorig bericht), maar ik ga het toch eens proberen.
Ik zal eens zoeken op 'volgnummer'. Bedankt voor de tip.

Mvg,
X-off

Als je een database gaat bouwen, is dat een mooi moment om de procedures eens tegen het licht te houden. Deze methodiek gaat vroeg of laat de teil in namelijk.

Als het mij niet lukt, zal ik dit zeker eens aankaarten. ;-)

Graag stoppen met het quooten van complete berichten, want dat is totaal niet nodig. Als je op een specifiek bericht reageert, zet dan de naam van de maker erbij, bijv. @tecsman: blablabla. Nu maak je draadjes onnodig lang. Dus graag de quoots verwijderen.

We hebben het hier over het aanmaken van nieuwe personeelsnummers. Het behouden/importeren van de bestaande personeelsnummers lijkt mij niet zo ingewikkeld en scheelt weer een hele hoop werk wat betreft het aanpassen van alle gekoppelde tabellen. Al kun je dat in Access nog wel enigszins compenseren. Maar bovendien zullen de bestaande personeelsnummers ook wel in andere pakketten zoals salarisadministratie e.d. bestaan, en die wil je toch ook niet allemaal moeten aanpassen. Tenzij je om werk verlegen zit.
Dus ik zou zeggen: bestaande nummers lekker overnemen, en voor nieuwe medewerkers een constructie bedenken die wat verder kijkt dan de neus lang is :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan