• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Liggend schema, staande kop-/voettekst

Status
Niet open voor verdere reacties.

mooske04

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2011
Luitjes,

in een excel werkblad, wil ik graag een schema liggend afdrukken. Dit kan ik natuurlijk doen door de paginastand op liggend te zetten, maar dan worden de kop en voettekst ook liggend geprint. Aangezien het blad als bijlage in een rapport moet komen, wil ik heet schema dus wél liggend en de kop en voettekst staand.
Wie weet hoe ik dat voor elkaar krijg?

Het moet volgens mij wel kunnen.

Deze standaard tekst kan aangepast worden via de knoppen 'Aangepaste koptekst...' en 'Aangepaste voettekst...' Lees daar verder enz enz.

Lees maar eens er staan nog meer tips en trucs met mooie voobeelden. Succes. Klik

Hum, bedoel je dat je daar zou moeten kunnen aangeven of je de kop/voettekst afwijkend wilt afdrukken?
Het gaat me niet om de tekst. De kop- en voettekst moeten gewoon in de standaard "staande pagina"-stand staan, alleen het schema wat ik in excel maak, moet liggend afgedrukt worden.

Mooske,

Bij mijn weten is dit niet mogelijk binnen de mogelijkheden van excel. Als je dit wilt doen moet je een stevige trukendoos opentrekken.
Een wellicht minder geslaagd voorbeeld daarvan heb ik geconstrueerd en bijgevoegd.
De werkwijze:
op het eerste blad zie je de tabel zoals die oorspronkelijk is overgenomen van het CBS. ik heb deze gekopieerd en via plakken speciaal => transponeren op het andere blad gezet. Vervolgens via celeigenschappen de tekstrichting op -90 gezet, de hoogte en breedte van de rijeen en kolommen aangepast et voila.
Wat ik niet heb gedaan is duidelijk als je het resultaat ziet: de volgorde van de kolommen op het eerste blad had omgekeerd moeten zijn om dit in jouw situatie mogelijk/toonbaar te maken.
Of je hier mee geholpen bent? Zeg het maar.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nu nog even op Blad2 de tabel van het blad cijfers kwartaal handmatig gespiegeld, en vervolgens via dat plakken speciaal over gezet naar blad3 en daar even met celeigenschappen de zaken voor het visuele effect aangepast.

Leermoment:
Als je dit handmatig spiegelen moet doen met de samengevoegde cellen, dan weet je ook waarop het advies, gebruik geen samengevoegde cellen, mede gebaseerd is.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Met het voorgaande voorbeeld is volgend stukje creativiteit natuurlijk een inkoppertje:
Direct de layout en opmaak kiezen volgens blad3!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan