Ligt het aan de installatie ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

stardust

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
3
Na het installeren van een nieuwe harddisk, leek het me de gedroomde moment om alles eens mooi op te schonen, bijgevolg een maagdelijk nieuwe installatie gedaan.

Wat de installatie betreft, geen enkel probleem, relatief snel, vestigde XP zich op mijn gloednieuwe Maxtor van 160 Gb die samenwerkt met een AMD Athlon XP-2600 gecombineerd met een DIMM 3200 op een Soltek meoderbord.

De voornaamste drivers geïnstalleerd, u weet hoe dat gaat, installeren, opnieuw opstarten, enz ... alsook de voornaamste software.

Maar de volgende dag ...

Computertje aan ... Lekker zoemend geluid, vlot opstarten ... tot aan het loginscherm, tenminste u kent het wel dat scherm in blauw, een licht blauw veld in het midden, het logo van XP en zowel onder- als bovenaan een iets donker blauwe balk. Principieel is de volgende stap het vertonen van de desktop, helaas, daar raak ik niet meer in.

Andere opstartopties geprobeerd via F8, maar geen één (!) die een ander resultaat geeft, steeds blijft hij (of is een PC een zij ??) hangen in dat mooi blauwe scherm.

Vervolgens terug opnieuw begonnen, Windows XP terug geïnstalleerd op dezelfde harde schijf na eerst gekozen te hebben voor een herpartionering en bijhorende formattering.

Helaas ... weer geen enkel probleem bij het installeren van XP, noch bij de drivers en de voornaamste software, tot dat ik de PC na een tijdje terug inschakel ... probleemloos tot het blauwe inlogscherm en dan gebeurt er niets meer, ik kan mijn muiscursor vrolijk over m'n scherm bewegen en drukken op bvb de Escape of Enter toets blijft zonder reactie, in een zeldzaam gevaal geeft een duw op één dezer toetsten een systeem geluid op (piep) zodat ik m'n PC'tje nog kan gebruiken als morsesleutel, maar geloof me, daarvoor gebruik ik dit machientje niet ;-)

Al de geïnstalleerde hardware is vrij nieuw, d.w.z. hooguit 10 maanden oud, de kast en voeding, enkele dagen !

Het enige 'ouderwetse' stukje hardware is mijn VGA kaart, een ATI Fury, AGP met 32 MB RAM aan boord.

Ik heb dit scenario van hierboven enkele malen herhaald steeds met hetzelfde resultaat, installatie van XP, hard- en software zonder problemen, na enige tijd start de pc echter niet meer op) zonder wisselend resultaat.

Ik ben een beetje ten einde raad en vraag me af of er nu niemand te vinden is die dit probleem kent en mij eventueel goede raad of advies kan geven?

Dit systeem heeft tot een tiental dagen terug goed gewerkt en ik hoop er nog enkele jaren veel plezier aan te beleven, momenteel ben ik in staat om er letterlijk met de bijl in te kappen !! :mad:

Ter verduidelijking (blijkbaar had ik nog niet genoeg geschreven) het probleem stelt zich zowel met SP1 als met SP2 en mijn besturingssysteem is XP Pro Nederlands (officiële versie) nog niet aangemeld daar het immers nog geen dertig dagen gedraaid heeft (helaas) :(

Reeds mijn dank bij voorbaat,


Danny
 
Geplaatst door stardust
of is een PC een zij ??
Een pc is een "hij" (zie bijlage). :)
Helaas heb ik op je overige vragen geen antwoord - vragen over installeren van xp laat ik aan degenen over die dat besturingssysteem gebruiken en kennen.

Guus.
 
Laatst bewerkt:
Het enige 'ouderwetse' stukje hardware is mijn VGA kaart, een ATI Fury, AGP met 32 MB RAM aan boord.

Heb je daarvoor wel de nieuwste drivers voor XP van geïnstalleerd?

Probleem kan ook het geheugen zijn of een los stekkertje.
 
:( :( :( Geen zoden aan de dijk :( :( :(

Helaas, ondanks jullie tips, kom ik niet verder zo dat ik stilaan het ergste vrees...

Na de PC gescand te hebben op virussen (men weet maar nooit) via een bootdiskette met de laatste antivirussoftware van McAfee, zonder netwerkkabel aangesloten nog steeds geen stap verder ... de ultieme bestemming van m'n pc blijkt dat weliswaar maar mooie maar voor mij uitermate frustrerende inlogscherm te zijn.

Ook andere tips brachten geen soelaas. Uiteindelijk heb ik dan ook m'n VGA kaart vervangen en u raadt het al, zonder succes :evil:

Ook een andere installatie (andere XP versie dus) helpt me geen zier verder net evenmin als het verlagen van de kloksnelheid en de bios opties in 'failsafe' te schakelen bracht me een stap verder.

Gezien al deze stappen, vrees ik dan ook dat het moederbord beschadigd is ... helaas is dat moeilijk (optisch) vast te stellen, zodat ik weer in onzekerheid verkeer en in het slechtste geval een update zou doen die achteraf waardeloos zou zijn. :confused:

Ik ben niet aan m'n proefstuk toe wat betreft het monteren van een PC, tientallen heb ik al in elkaar gevezen maar dit is de eerste maal dat ik met dit probleem geconfronteerd word.

Eeen radeloze die toch jullie wenst te bedanken voor jullie advies en tips,


Danny
 
Probeer het eens basic, dus alle overbodige hardware eruit/loskoppelen, om de pc te kunnen startenzou je voldoende moeten hebben aan, 1 geheugenreepje, vga kaart en 1 harddisk.
Kijk of de pc dan wel doorstart. Zo ja, langzaam aan de hardware weer één voor één terugbouwen en iedere keer proberen of het goed gaat, aan het einde zou je de biosinstellingen (die staan nog op fail-safe?)weer stap voor stap naar ideale waarden kunnen brengen.

P.S. je gebruikt geen Sata of raid controller, want die moet je tijdens het installeren d.m.v. f6 apart laden.

P.S. ondanks dat het een nieuwe harddisk is, probeer eens vanuit de recovery console de hdd op fouten te controlen en controleer de hdd met het diagnose tooltje van de hdd fabrikant.

http://www.maxtor.com/portal/site/M...channelpath=/en_us/Support/Software Downloads
 
Laatst bewerkt:
Opgelost !

Eindelijk ... m'n systeem draait weer ...

Al de mogelijke zaken heb ik gedaan, zonder dat het iets opbracht. Aan een vriend vroeg ik om een reserve moederbord mee te brengen om uiteindelijk dat te proberen. Het toeval wou dat hij onverichterzake verhinderd was en ik zat daar dan toch te wachten, dus dacht ik bij mezelf, voorde laatste maal breek ik alles af en begin nog (eens) vanaf 0.

Heel de pc kast gedemonteerd, en van voorafaan terug begonnen. Eerst MB + memory, harddisk en videokaart, XP Pro geïnstalleerd, vervolgens update naar SP2, PC afgesloten enige tijd wachten en terug opgestart om te zien of de fout zich niet herhaalde. Zo één voor één een stukje hardware toegevoegd en daarna ook voor de software !

Uiteindelijk draaide de pc terug zoals het hoort :thumb: en nu blijf ik alleen maar met de kater over en vooral die prangende vraag, "Wat liep er verkeerd?.

Alle onderdelen waren goed bevestigd, er waren geen losse stekkers, enz...

Ik ben héél blij dat het probleem op zich voorbij is, maar anderzijds vind ik het ellendig dat ik de oorzaak niet kan vinden. :mad:

Alleszins aan iedereen die me getracht heeft te adviseren, mijn welgemeende dank :thumb:

Greetz,

Danny
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan