• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijngrafiek excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

wilmao

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2013
Goedemorgen,

ik ben er al een tijdje mee bezig maar kom er niet helemaal uit.
Voor mijn werk moet ik een lijngrafiek maken met verschillende lijnen, deze lijnen hebben verschillende waardes.
Maar Excel telt deze waardes bij elkaar op en dat is niet de bedoeling, hoe kan ik dit veranderen?

Ik hoor het graag.

Mvg. Wilma

een voorbeeldbestandje doet wonderen.........................

Bekijk bijlage 3250 in excel form.xlsx

Zie bijgevoegd het bestand, het gaat nu vooral om de eerste grafiek.
De tweede lijn moeten de cijfers zijn van break even..!
ik krijg net ook de vraag, of het mogelijk is om de bovenste horizontale as ook een naam te geven?
Kan dat ook?

Ik snap je vraag niet; de lijn in de grafiek volgt precies de cijfers in je staatje. En de tweede lijn zie ik al helemaal niet (in Excel 2003) maar na toevoegen doet-ie het ook prima. Dus wat wil je eigenlijk zien? En wat bedoel je met
ik krijg net ook de vraag, of het mogelijk is om de bovenste horizontale as ook een naam te geven?

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 3250 in excel form.xlsx

een nieuwere versie bijgevoegd, op de onderste lijn staat nu de snelheid en jaren.
graag zou ik onder in de grafiek de snelheid hebben en boven de jaren.

je zien nu ook 2 lijnen, de kortste lijn is de TC per dag, de langste lijn is break even.
zoals je ziet word het nu bij elkaar opgeteld, en dat is niet de bedoeling.

is het nu wat duidelijker?

Je gebruikt het verkeerde grafiektype; als je rechtsklikt op de grafiek, <Grafiektype> en het eerste type kiest uit de categorie <Lijn> staan de lijnen goed.

Inderdaad, nu is hij wel goed. Dank u wel.
Maar weet u ook hoe ik boven en onder een naamgeving kan doen.
Want nu staat namelijk bij de horizontale as, jaar en snelheid.
Graag zou ik boven de jaren hebben en onder de snelheid!

Ik hoor het graag.

Je kunt alleen een tweede x-as gebruiken als je een tweede y-as toevoegt, en daar gegevens aan hangt. De tweede x-as kun je dan aan een andere gegevensbron hangen.

Mag ik vragen hoe u dit gedaan hebt, want dit moet het inderdaad zijn.:)

Ik heb een truc moeten toepassen, want als je één van de bestaande kolommen naar de tweede as verplaatst, gaat het fout. Ik heb de aanpassingen in een nieuw bestandje gezet, en rood gekleurd zodat je kunt zien wat er gebeurt.
Stap 1:
je hebt een extra gegevenslijn nodig, die je aan de tweede as toewijst. Die lijn is gebaseerd op de waarden in kolom E (Temp). In de vorige versie is die kolom verborgen. Die waarden komen exact overeen met kolom D (formule =D#), behalve de waarde in cel E7, die ik een aanzienlijk afwijkende waarde heb gegeven. Als je het extra gegevensblok namelijk naar de grafiek sleept om een nieuwe lijn toe te voegen, zou die exact over de 'echte' lijn vallen, en is hij lastig te selecteren. Nu is dat geen probleem.
Stap 2:
Rechtsklikken op de nieuwe lijn, en <Gegevensreeks opmaken> kiezen. Vervolgens kies je: bij Reeks tekenen <Secundaire as>. Je krijgt er nu een tweede as bij aan de rechterkant. Die is niet gelijk aan de eerste as, maar dat maakt niet zoveel uit, want je kunt nu zowel de lijn als de as onzichtbaar maken. Van de lijn kun je de Patronen <lijn> en <Markering> op Geen zetten, dan is hij weg. De As kun je onzichtbaar maken door de achtergrond transparant te maken, en het lettertype Wit. Dan is hij er nog wel, maar zie je 'm niet.
Stap 3:
Voor de bovenas kun je nu naar de <Grafiekopties>, en selecteer je op het tabblad <Assen> de optie Secundaire as - Categorieas (X). Nu staat die ook aan. Vermoedelijk moet je nu de waarden nog veranderen van de assen.
Stap 4:
<Brongegevens> openen, en bij <Labels tweede categorieas (X) de juiste gegevensreeks selecteren.

Da's alles :)

Bijlagen

Geweldig, dank u wel! Het lukt me ook om dit toe te passen bij de andere grafieken!! :)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan