• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijngrafiek icm 3d belletjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

valid123

Gebruiker
Lid geworden
21 dec 2020
Goedemiddag, hopelijk kunnen jullie me helpen.
Ik heb een excel bestand met hierin een grafiek. In de grafiek zijn op verschillende datums bepaalde percentages vastgelegd.
De bedoeling is dat er op die datum een belletje in de grafiek verschijnt: hoe groter het percentage, hoe groter het belletje.
Hoe zou ik dit kunnen verwerken? Het bestand heb ik bijgevoegd.

Bijlagen

Mij lijkt een lijngrafiek het meest inzichtelijk voor hetgeen je wil presenteren. Waarom nog bellen toevoegen?

Omdat ik daarmee niet exact de hoeveelheid percentage kan presenteren. Hoe hoger het percentage, hoe groter het bolletje. Toch?

Zoals jij het beschrijft, vind ik niet direct een oplossing. Ik veronderstel dat dat grafiektype er niet bij zit.
Maar misschien is er wel een ander grafiektype dat je meer aanstaat. Klik 's rechts op je grafiekgebied, en daar vind je wel iets waardoor het de layout anders hebt.

daar was ik inderdaad al bang voor dat dat niet bestond. Maar het lukt me op de een of andere manier niet om de datums (die eronder staan met de percentages) als puntje of iets dergelijks toe te voegen aan de grafiek. Die datums zijn belangrijk om te laten zien op welk moment er is ingekocht in verhouding met de beursinfo

Kan idd met Excel niet.
Je kunt de % wel op de 2e y-as zetten en kies dan een opvallende markering of zo.
Heb een voorbeeld erbij gezet.

Bijlagen

Dankjewel, dat lijkt al aardig op een alternatief. Kan ik ook een verticale lijn in het midden van die punten plaatsen. (zodat dit altijd de grafiek "snijdt")?

Dan zou je elk punt van die 3 bij het voorbeeld die ik genomen heb extra als lijn moeten plot....
Bij een vaste x-keuze als datum heb je dan 2 waarden 0% en bijv 25%. Die vormen dan samen ene lijn als je het als lijn aangeeft. De lijn begint op de x-as (0%) en eindigt bij 25%.
Dus naast de plot van de punten met een bolletje als waarde. De lijn eindigt dus in het bolletje.
Tis gekunsteld maar het zou moeten kunnen, mooi klusje voor je.

Anders moet je naar betere plot software, als bijv Sigmaplot of iets anders (SPSS?), maar dat is vaak duur.

Ik heb het opnieuw geprobeerd maar het lukt me niet om die lijn toe te voegen. Ik heb jouw versie als bijlage, zou je me dit 1x kunnen maken in excel zodat ik vanuit hier verder kan?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan