• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijst aanvullen met nog niet eerder voorkomende tekstwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

advantoor

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2016
Ik ben bezig met het opstellen van een soort afschrijvingsformat in Excel.
Deze zal bestaat uit twee bladen:

Blad 1 met daarop een overzicht van alle hulpmiddelen.
Kolom A Omschrijving Hulpmiddel, Kolom B bouwjaar, Kolom C Apparaatstatus enz.

Blad 2 bevat een tabel met de volgende kolommen: omschrijving hulpmiddel, aantal, aanschafprijs, afschrijvingssystematiek in jaren, totale jaarlijkse afschrijving per hulpmiddelcategorie.

Nu geldt blad 1 met daarop een lijst aan hulpmiddelen als input voor de afschrijvingstabel op blad 2. Het is de bedoeling dat er in blad 1 een lijst aan hulpmiddelen kan worden ingevoegd, waarvoor dan in blad 2 de afschrijving zal worden bepaald. Zo zal de spreadsheet voor meerdere instellingen, met een verschillende samenstelling aan hulpmiddelen toepasbaar zijn.

In de afschrijvingstabel is momenteel handmatig de omschrijving van een aantal hulpmiddelen toegevoegd. Dit kan voor dit moment als basis gelden. Echter kan het voorkomen dat er bij het gebruik van een andere hulpmiddelenlijst(blad1), sommige hulpmiddelen nog niet zijn toegevoegd aan de afschrijvingstabel. Is het op de een of andere manier mogelijk dat wanneer de hulpmiddelenlijst omschrijvingen bevat die nog niet in de afschrijvingstabel voorkomen, dat deze dan automatisch worden toegevoegd door Excel in Cel B34 en verder? Anders zal er namelijk bij het invoegen van elke nieuwe lijst dus eerst moeten worden bekeken of elke omschrijving al wel in de tabel staat.

Alvast bedankt voor het meedenken.Bekijk bijlage Kopie - Concept afschrijvingstabel.xlsx

Bedankt Jean-Paul, hier kan ik wel iets mee.

Daarnaast zou ik graag nog een optie willen toevoegen.

Ik ga in het tabblad hulpmiddelen een kolom toevoegen met daarin de aanschafdatum van een hulpmiddel.
Vervolgens wil ik dat hij op basis van het huige jaar in de afschrijvingstabel de totale huidige boekwaarde per hulpmiddel weergeeft.
Ik wil dus dat hij uit het hulpmiddelen-blad per hulpmiddel berekent hoe oud dit hulpmiddel is, en wat op basis van die leeftijd de huidige boekwaarde van dat hulpmiddel is en vervolgens wil ik dat er per hulpmiddelencategorie in de afschrijvingstabel een totale huidige boekwaarde ontstaat.

Is dit ook mogelijk?

Volgens mij kan veel, wanneer je een berekening per hulpmiddel wil geef dat hulpmiddel dan ook een registratie nummer of ID nummer van het hulpmiddel, je kan dan nog meer uitbreiden ,VB uitleen dienst registratie, maar voor meer duidelijkheid post je voorbeeld en en ook hoe je informatie er moet uit zien volgens jou

Beste Jean-Paul,

Nog even terugkomend op jouw eerste antwoord waarin je mij hebt geholpen om nog niet eerder voorkomende tekstwaarden vanuit de hulpmiddelenlijst toe te voegen aan de afschrijvingstabel.
Allereerst leek dit voldoende om mijn probleem op te lossen, maar ik kom nu echter alsnog een probleempje tegen.

Het werkt indien ik elke omschrijving één voor één handmatig toevoeg, in dit geval worden de nieuwe waarden opgenomen in de afschrijvingstabel. Ik zou echter ook willen dat het mogelijk is als ik een hele lijst met waarden plak in de hulpmiddelenlijst. In dit geval voegt hij namelijk niet de nog niet eerder voorkomende waarden toe.

Dank Jean-Paul, ik heb echter het idee het nog niet goed genoeg werkt hiermee.

Wat betreft de bepaling van de boekwaarde wil ik dat hij alleen die hulpmiddelen meeneemt die vanuit de hulpmiddelenlijst zichtbaar zijn, na toepassing van een eventueel filter. Hij moet dus alles meerekenen als er geen filter is toegepast en stel ik heb gefilterd op 'goede staat', dan moet hij alleen de boekwaarde weergeven van de hulpmiddelen in goede staat. Ook zou de boekwaarde van een hulpmiddel niet onder de 0 moeten kunnen uitkomen. Graag zou ik ook willen dat de boekwaarde wordt ververst op basis van een wijziging of het doorvoeren van een ander filter op het hulpmiddelenblad, en ook wanneer ik iets wijzig in de afschrijvingstabel.

Ook is het in de hulpmiddelenlijst nu alleen nog maar mogelijk om één nieuw hulpmiddel tegelijk handmatig in te voeren, wil deze worden opgenomen in de afschrijvingstabel. Ik zou willen dat wanneer ik een hele nieuwe lijst aan hulpmiddelen hier plak, dat hij zelf de nog niet eerder voorkomende omschrijvingen dan toevoegt aan de afschrijvingstabel. Dit moet dus mogelijk zijn na het plakken van een lijst gegevens.

Bedankt voor de hulp!

Hallo,

Inmiddels heb ik het probleem rondom het aanvullen van de lijst op een andere wijze opgelost. Ik maak nu gebruik van een extra data tabblad, zodat ik het probleem gewoon met een formule kon oplossen.

Kan iemand mij nog wel helpen met mijn probleem wat betreft de bepaling van de totale boekwaarde per hulpmiddel-categorie, hier kom ik nog niet uit.

In de bijlage mijn nieuwe bestand.

Alvast bedankt!Bekijk bijlage Nieuw forum - Concept afschrijvingstabel .xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan