lijst genereren van bestanden in map met dos

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoyceO

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2014
Berichten
10
Hoi!

Een hele tijd geleden kon ik met behulp van dos heel gemakkelijk een lijst genereren van de bestandsnamen van bestanden in een map in de verkenner. Ik ben echter de opdracht kwijt en ik kan hem nergens vinden!

Wie kan mij helpen?
Wat ik doe:
Ik houd shift vast en klik op de map > ik selecteer 'opdrachtvenster hier openen', waarmee dos opent.

Wat moet ik nu typen?

Ik heb c: cd\ dir > lijst.txt geprobeerd (dat vond ik ergens), maar dit is niet juist, hiermee krijg ik een foutmelding en maakt hij wel een bestandje aan met de titel 'lijst' maar deze is leeg...

Je zou me enorm helpen, alvast bedankt!
 
Wel handig dat je dan ook even de foutmelding erbij verteld. Waarom doet niemand dat toch... :shocked:
 
ALs je het zo achter elkaar typt werkt het inderdaad niet. Juist volgorde:

C:
CD \
DIR /B /A-D>lijst.txt


of eventueel DIR /B /S /A-D >lijst.txt als je ook de inhoud van onderliggende mappen wilt meenemen in de lijst
 
Hoi edmoor en RogerS,

Bedankt voor jullie hulp! Roger, als ik dat intyp gebeurt er bij mij niets... ik krijg gewoon weer een nieuwe regel C: en in de map zelf is niets aangemaakt.
De 'foutcode' die ik eerst kreeg is niet zozeer een fourcode maar een regel met system32, waar ik duidelijk niet moet zijn.
Sorry, ik ben niet goed met DOS. ;)

Nog meer suggesties? Ik zit dus al wel in de goede map aangezien ik vanuit de map het opdrachtvenster oproep.

edit: wacht! De map staat niet op de C schijf maar op de F-schijf! dat maakt vast uit ;)
 
Het eerste wat je ziet als je kiest voor 'opdrachtvenster hier openen' is het opdrachtvenster zelf. De tekst die je ziet staan is de zogenaamd command prompt. Die toont op welke schijf je bent en in welke map. Dat is dus geen foutmelding ;)

Je hoeft nu alleen maar het juiste commando in te geven om een lijst te krijgen van bestanden in de map die je hebt geselecteerd om het opdrachtvenster te openen:

DIR /B /A-D>lijst.txt

Als je het opdrachtvenster nu sluit heb je in de map waar je dan bent een nieuw bestand met de naam lijst.txt. Deze kun je met bijvoorbeeld Kladblok openen en zie je de lijst van bestanden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi edmoor!

Hartelijk dank, dit werkt geweldig! Ik kan nu weer vooruit met mijn werk, heel fijn! :D
 
Laatst bewerkt:
Zie mijn vorige reactie ;)
Die *.* mag je overigens weg laten als je alle bestanden wilt zien.
 
Jaren geleden maakte ik een kort programma'tje gemaakt en gebruik hem nog steeds:

Ik heb vele jaren geleden een klein programma'tje gemaakt. Hier komt het. Je kun hem overal neerzetten, afhankelijk van de doelmatigheid.

All Files 2 Met full path.bat

dir *.* /a /s > Alleen_Path_MET_subs.txt

de /s staat voor sub-directory. De letter /a mag je zowat met elke andere letter vervangen (bij enige werkt het niet) en zie het resultaat. Je krijgt een schitterende lijst, die je overigens 1:1 in Excel kunt overnemen.

Succes ermee, Karel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan