• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lijst maken met gegevens uit drie tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ppmbakker

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2014
hallo,

ik werk op een BSO waar we werken met drie groepen. In elke groep zitten kinderen uit verschillende klassen van de school.
Per BSO groep heb ik een lijst (tabblad) waar de namen van de kinderen op staan, de klas waarin ze zitten en de dagen dat ze op de bso komen.

Ik wil graag haallijsten maken waarbij automatisch bv. alle kinderen van klas 1/2A op een rij worden gezet met daarachter de dagen dat ze aanwezig zijn op de bso.
Ik wil ook graag dat de opmaak van de cellen over genomen wordt. Als een kind aanwezig is, is de cel achter de naam gekleurd op de dag dat het kind komt.

Als een kind van dag ruilt dan pas ik dat aan in het tabblad van de bso-groep. Ik wil dan dat dit ook automatisch veranderd in de ophaal lijst per klas.

Ik heb een opzetje gemaakt in een bestandje. Ik heb geen idee hoe ik mijn wens kan realiseren.
Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen.

Bedankt,
Peter Paul Bakker

Bijlagen

Bedankt Sylvester voor je hulp.
Dit is precies waar ik naar zocht.
Ik probeer te begrijpen hoe je tot dit resultaat komt zodat ik het kan uitbreiden. Ik heb er mee proberen te werken, te leren, kijken hoe vba werkt, maar ik loop vast.

Ik wil graag op 1 blad de ophaal lijstjes van de verschillende klassen plaatsen. Is dat mogelijk?

Kun jij me uitleggen hoe het werkt met het plaatsen van de knoppen, het aangeven van het zoekbereik en het kleuren van de cellen door een nummer op te geven.
Of kun je me verwijzen naar een plek waar ik dit kan leren?

Hartelijk dank voor je hulp zo ver.
Met vriendelijke groeten,
Peter Paul

eerst hoe het werkt:
excel kent het begrip namen.
links boven zie je net vakje namen. probeer dat uit door er op te klikken.
er zijn 4 namen aangemaakt.
deze namen worden gebruikt in de macro .
via formules --> namen beheren kun je de gebieden die bij de namen horen veranderen.

de macro "verzamelen":
om beurten wordt de variabele Bso op BSO_1, BSO_2 EN BSO_3 gezet en verwerkt.

verder zie toelichting in de macro "verzamelen" in Module1

om de macro te starten is er geen knop nodig,
omdat in de code van Blad4 staat de macro:
Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
Call verzamel
End Sub
deze code zorgt ervoor dat als je blad4(haallijst) opent,
de macro "verzamel" uitgevoerd wordt.

misschien kun je de veranderingen die jij wilt nu zelf uitvoeren.

anders vraag het gerust.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank je wel Sylvester voor je hulp. Ik ga er nu mee aan het werk.
Mocht ik nog vragen hebben dan laat ik het weten, en als het me gelukt is hoor je het ook.

groeten,
Peter Paul Bakker

Hallo Sylvester,

ik heb een paar uur gestoeid met de informatie die je gegeven hebt en aanvullend informatie gezocht het net. Ik heb te weinig kennis om je helemaal te volgen maar door ermee bezig te zijn heb ik wel het gewenste resultaat voor mijn lijsten voor elkaar nu.
Bedankt voor je hulp.:)
Peter Paul Bakker

Het kan in het bestand van @sylv ook met:

Code:
Private Sub Worksheet_Activate()
    Sheets("haallijst").UsedRange.Offset(1).ClearContents

For Each sh In Sheets
      If Left(sh.Name, 3) = "BSO" Then Sheets("haallijst").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Offset(1).Resize(sh.UsedRange.Rows.Count, sh.UsedRange.Columns.Count) = sh.UsedRange.Offset(1).Value
    Next
End Sub

Benoemde gebieden heb je daarvoor niet nodig.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan