• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijst maken met unieke waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

vin75

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2011
Hallo,

Ik heb al gezocht op het forum, en heb waarschijnlijk al wel een oplossing gevonden op mijn vraag; draaitabel gebruiken, maar in mijn situatie past deze oplossing niet. Dus bij deze wil ik graag checken of ik geen mogelijkheid over het hoofd zie.

Uit een lange reeks met leveringen (3 kolommen) met producten, klanten en hoeveelheden, wil ik per product een opsomming genereren. Uitdaging is per product een reeks unieke klantnamen te genereren. Daarachter kan dan via eenvoudig SOM.ALS de hoeveelheid per klant weergegeven worden.
Maar hoe creëer ik een lijst met daarin unieke klantnamen en dus geen dubbele? Met vert.zoeken kom je alleen uit bij de eerste klant. Hoe dan verder? Ik stel me dan voor dat er in de gele cellen (zie voorbeeldbestand) een formule staat die op zoek gaat naar de volgende klant uit de lijst, en in de cel daaronder weer de volgende, etc.
Met draaitabel is dit eenvoudig, maar zoals gezegd, in mijn format past een draaitabel helaas niet.

Vast bedankt voor jullie denkwerk!

Mvg Vincent

Bijlagen

Hallo Jan Karel,

Dit is perfect! Precies wat ik zoek. Dat had ik nooit zelf bedacht. Echter als ik dit kopieer naar mijn excel-file, dan doet ie het niet. Zou je me ook nog kunnen helpen jouw oplossing in te bouwen in mijn bestand?

Groet Vincent

Het is toch jouw bestand? Of lijkt het niet op het echte bestand?

Het lijkt er wel op, maar blijkbaar niet voldoende. Ik zal het bestand anonimiseren en bijvoegen. Morgen...

Hier variant met standaard Excel formules.

Let op: betreft matrixfuncties, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.

Bijlagen

Het kan ook met Geavanceerd Filter en in combinatie met VBA gekoppeld aan een button is het met 1 muisklik gedaan.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan