• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijst met getallen cumulatief optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

VbartV

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2015
Ik krijg maandelijks een lijst met gegevens wat gespecificeerd is door een afdeling en geld dat bij die afdeling komt. Opgemaakt adhv een output lijst en hier zijn subtotalen overheen gegooid. Nu moet ik een cumulatief resultaat laten zien en moet ik maandelijks deze lijst handmatig invoeren.

voorbeeld Afdeling ICT (formule staat nu zo: ) =150+90+25 (Januari was dus 150€, februari 90€, maart 25€)

Om dit elke maand handmatig in te voeren is veel werk en zoekwerk waar ik precies de output moet invoeren. Is het dan mogelijk dmv afdelingsnummers om een lijst met behulp van formules automatisch in te laten lezen.

voorbeeld Afdeling ICT (formule is in februari: ) =150+90 en mijn output heeft een regel (met in kolom A: ICT Kolom B:25) dat dit automatisch bij de rest van de formule word geplust?

Laatst bewerkt:
Bart,

welkom op Helpmij.nl!

Het is een goede gewoonte om een vraag vergezeld te laten gaan van een voorbeeldbestand waarin het geschetste probleem voorkomt.
Anders dienen evt helpers eerst zelf te bedenken hou je bestand er uit ziet.

LET OP: zet geen privacygevoelige gegevens in dat bestand!

Haije,

Bedankt voor je reactie,

ik heb nu een voorbeeld bestand geüpload, hierin zitten drie tabbladen. eerste tabblad is de ouput, tweede tabblad is output met subtotaal. En derde tabblad is cumulatief resultaat waar uiteindelijk de output van de betreffende maand in moet komen.

Let op: niet alle afdelingen worden gebruikt elke maand, daarom heb ik ook niet alle afdelingen erop gezet
verder: er wordt gewerkt met afdelingsnummers, dit maakt naar mijn inzien het gebruik van formules ook makkelijker.

Bekijk bijlage vb help mij.xlsx

Is dit wat je bedoelt?

In het tabblad Cumulatief resultaat in cel E2 komt de formule:
=som($b$2:b2) en dan naar beneden kopiëren.

Bart,

die =150+90 in cel B2 op tabblad "Cumulatief resultaat" waar vind ik die terug in de andere tabbladen?

Haije,

Dat zijn de outputs van vorige maanden (JAN en FEB) die heb ik handmatig ingevoerd.

Maar wat verwacht nou van de helpers?

Dat de output van Maart ( heb ik nog even gespecificeerd op het tabblad) op het huidige cumulatieve (dus tot en met februari) tabblad terecht komt, dmv een formule.

Alleen ik weet niet of dat mogelijk is ahv een formule ipv handmatig invoeren. scheelt mij veel tijd omdat dit een voorbeeld is, maar in werkelijkheid moet ik maandelijks 100 afdelingen bij plussen.

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

met somproduct

Zo?

Bijlagen

Dit is zeker al een goed begin, alleen heb je het nu bij kolom E opgeteld, en zo staat het ook in de formule. Het enige wat ik nog nodig heb is de specificatie van de voorgaande maanden zodat je wel ziet hoeveel er iedere maand bij op is geteld?

werk eens uit hoe je het wilt hebben, want het is mij niet duidelijk.
Graag in een Excelbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan