• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

lijst met VLOOKUP traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkBakker

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2006
ik heb een lijst gemaakt met artikelnummers; omschrijving en type
type komt uit een andere lijst, en wordt weergegeven met een VLOOKUP-functie
de lijst is zeer lang (187.155 regels)
doordat de sheet 'erg zwaar' is, begint het onhandelbaar te worden; zo is filteren een zaak van geduld geworden (als het al lukt om te filteren, duurt dit ettelijke minuten)

wie heeft een oplossing om de sheet sneller (en dus handelbaarder) te maken?

Hallo,

Kunt je mij zeggen waar dit exact over gaat?
Dan kan ik je vraag naar de juiste sectie verplaatsen.

Het gaat over een Excel 2013 sheet, met veel artikelnummers.
Met behulp van een VLOOKUP functie (vertical zoeken), wordt met behulp van het typenummer de type-omschrijving uit een externe sheet gehaald.
Omdat deze sheet zeer uitgebreid is (en dagelijks wordt aangevuld met nieuwe artikelen), is het zeer traag geworden.
Wat kan ik doen om de sheet sneller te maken?

Topic verplaatst van Members Chat naar sectie Excel

Succes met je vraag:thumb:

Het is een beetje koffiedik kijken met zo weinig informatie; het is mij ook niet duidelijk welke van beide bestanden (of allebei) zo groot is/zijn.

Mijn suggesties:
1. Zorgen dat beide bestanden open staan.
2. Zo mogelijk VLOOKUP gebruiken met approximate match (laatste argument TRUE, 1 of weglaten want dit is de defaultwaarde).
Voorwaarde is wél dat de typenummers oplopend gesorteerd zijn en dat alle gezochte waarden er zijn (bijv. als je nummer 1 en 3 hebt, en je zoekt 2, dan krijg je de omschrijving van 1 terug).
3. Nagaan of de VLOOKUP wel écht de oorzaak is van de traagheid.
Andere notoire vertragers zijn matrixfuncties, vluchtige functies zoals INDIRECT, VERSCHUIVING, zeker als je deze heel vaak gebruikt (187.155 is heel vaak...), veel voorwaardelijke opmaakregels.
4. Bestanden splitsen.
5. (Desnoods): bestand 1 keer per dag verversen en de kolom met VLOOKUPs naar zichzelf kopiëren met alleen waarden.

Als deze suggesties niet werken, geef dan even wat meer details (bij voorkeur een voorbeeldbestandje), zodat we wat gerichter te werk kunnen gaan.

Als de artikelnummers in subcategorieën onder te verdelen zijn kun je ook afzonderlijke, minder omvangrijke, zoektabellen maken.

Traagheid kan ook vele andere oorzaken hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan