• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijst omzetten van 1 naar 4 rijen

Status
Niet open voor verdere reacties.

harrybrinkman

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2019
Besturingssysteem
Windows 11 home
Office versie
Ms Office 365
Toppers,

Ik gebruik een excellijst om mijn postzegelverzameling bij te houden. Ik heb in kolom 1 het catalogusnr. staan en alle info, waaronder de verschillende soorten (4) met hun waarden in de zelfde rij erachter. Nu heb ik speciale verzamelsoftware gekocht om mijn verzameling beter te kunnen beheren, en deze heeft ook een importfunctie voor excel. Echter is dat programma zo gebouwd dat elke soort zegel (4) een eigen rij moet hebben, terwijl ik dat nu in 1 rij heb. Mijn huidige lijst is echt duizenden rijen groot, dus om dat allemaal handmatig te gaan aanpassen kost me weken :( Weet iemand raad hoe je dit oplost? Het is een eenmalig klusje want zodra ik deze gegevens heb geïmporteerd zal ik de excellijst niet meer gebruiken.
Ik heb een voorbeeldbestand meegestuurd om e.e.a. uit te leggen

Bijlagen

Zeker niet handmatig gaan doen...

Met Power Query kun je een draaitabel opheffen. In dit geval waren vanwege de aanwezige dubbele draaitabel nog een paar kunstgrepen nodig, maar daarna kon ik de tabel omzetten in het gewenste format. Bekijk maar eens. (via gegevens > gegevens ophalen > Power Query editor starten kun je de stappen zien die ik ingesteld heb voor je tabel)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
emields & AlexCEL,

Allebei hartelijk bedankt voor de hulp. Ik heb uiteindelijk de 2e optie van Alexcel gekozen, idd. omdat het maar een eenmalige actie is. (overigens zat er een klein foutje in, maar dat is gerepareerd)
Maar.... door de oplossing van emields is wel mijn interesse gewekt voor het gebruik van PowerQuery, ik kende dat niet dus zal ik me daar eens in gaan verdiepen.
Voor nu allebei bedankt.

Mvrgr,
Harry

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan