Lijst per E-mail

Status
Niet open voor verdere reacties.

Noord2011

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Beste mensen,
Als pas komen kijken op het gebied van website maken heb ik de volgende vraag:

Optie 1:

Ik wil een bestellijst maken op een website waarvan mijn bezoekers kunnen in vullen:

Het gaat om de std gegevens; naam; achternaam; adres; ect….*

Vervolgens dienen er een veld om Comment in te invullen*

Mijn vraag is welke code moet ik gebruiken om al de boven genoemde gegeven in mijn e-mail te ontvangen, dmv op send te drukken

Zie mijn code ( ergens op int gepikt)

HTML:
<p>This example shows how to send an e-mail from a form:</p>

<form action="mailto:ikmail@hotmail.com" method="post" enctype="text/plain">
Naam:<br />
<input type="text" naam="naam" size="20" />
<br />
Achternaam:<br />
<input type="text" achternaam="achternaam" size="20" />
<br />
Comment:<br />
<input type="text" name="comment" size="40" />
<br /><br />
<input type="submit" value="Send" />
<input type="reset" value="Reset" />
</form>

</body>
</html>

Optie 2:

Kan ik een Excel lijst in een (HTML) importeren met de zelfde gegevens is in, en als de klant klaar is als bijlage naam mijn sturen?

Alvast bedankt

ik snap werkelijk niks van wat je hebt geschreven.

Hoi Noord2011,

Ad optie 1
Het tragische is, dat op deze manier de deur van je server/mailbox wagenwijd openstaat voor spam-robots.
Wil je spam-vrij mails ontvangen, dan zullen daar de nodige veiligheidsmaatregelen voor genomen moeten worden. Dat kan niet zomaar in de html-code (want die is openbaar te bekijken cq. te omzeilen), maar moet met een server-side script. Meestal gaat dat met php.
Een methode is bv. dat klanten eerst moeten inloggen (met gebruikersnaam en wachtwoord), voordat ze op de pagina met het bestel-formulier kunnen komen. Dan moet er een (veilig!) systeem komen om die gebruikersnamen & wachtwoorden uit te reiken *), plus een database waarin de goedgekeurde duo's staan. De server kan dan (met php) een bezoekje brengen aan de (verder voor niemand te bezichtigen) database, en controleren of het om een echte klant gaat of niet.

• Google bv. op: email form without spam
  • Ook op het forum hier worden er regelmatig vragen en antwoorden over gegeven, maar ik weet niet precies waar die zitten.

=======
Ad optie 2
Een excel-bestand kan je in principe wel laten downloaden, maar dan hebben bezoekers het excel-programma nodig om er iets mee te kunnen doen (en niet iedereen zal excel hebben gekocht). Dit is dus minder gebruikersvriendelijk, cq. zou klanten kunnen gaan kosten.
Om een gewijzigd excel/bestand vervolgens te kunnen meezenden (= uploaden naar je server, die het moet doorsturen naar je email-adres) komen weer de veiligheidszaken om de hoek kijken. Zo mogelijk nog erger: als iets meegestuurd kan worden, kunnen er ook virussen en ander onheil meegestuurd worden. - Tenzij de server daarvoor potdicht is gemaakt.

Het is dus denkelijk wat ingewikkelder dan je hoopt.
Tenslotte: als je site gebruik maakt van een CMS als Wordpress of Joomla, dan zijn daar wel plugin's voor te vinden die een veilige afhandeling van mailforms voor hun rekening kunnen nemen.

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_________
*) Bv. als ik het mail-adres van een kennis ken, moet ik niet zomaar diens mailadres kunnen invullen om me te registreren en toegang te kunnen krijgen. Anders zou ik op andermans naam 5000 artikelen kunnen bestellen, terwijl het slachtoffer van niets weet.
Er moet dus een tussenstap in zitten, waarin een mailtje met bevestiging (+wachtwoord) aan de afzender gestuurd wordt. Alleen de echte eigenaar van het mailadres kan dan binnenkomen.

Wat wel spamloos kan: de bestellijst als pdf-bestand opnemen, dat de bezoekers moeten downloaden en printen. Dat kan dan na invullen en ondertekenen per post opgestuurd worden.

Als per mail bestellen=kopen, moet ook de afhandeling van een bestelling met de nodige voorzichtigheid aangepakt worden. Bv. eerst een bevestiging aan de klant dat die-en-die bestelling ontvangen is, en of ze dat bericht getekend en wel (als rechtsgeldige koopovereenkomst) willen terugsturen. En/of eerst betalen, of een aanbetaling, enz. Op te nemen in de Algemene Voorwaarden die op de site moeten komen te staan!

Laatst bewerkt:
Oeps best ingewikkeld

Als beginner is dit best moeilijk:

Mijn bedoeling dat ik wil een website bouwen dat diverse klanten kunnen inloggen een hun bestellijst invullen en sturen. (Bij inloggen krijgen ze een scherm/pagina dat ze lijst invul en sturen).

Is dit mogelijk met HTML. Ik gebruik nu het gratis versie van weebly.com, later de betaalde versie.
In weebly kan je makkelijk bijna alles doen met HTML.

Ik denk naar een soort database, want de site moet weten wie is er ingelogd!!!!

Wie kan me verder helpen???

Mv/Gr

Na een dag zoeken kom ik dit site tegen,

http://www.html-site.nl/inlog-registratiescript.php

staat heelveel geschreven maar voor mij is het nog duidelijk waar al de code's geplaats moeten worden.

Ik heb nu op Home page (Registreer)

HTML:
<table> 
<tr><th colspan=\"2\">Registreren</th></tr> 
<tr><td>Inlognaam</td><td><input type=\"text\" name=\"inlognaam\" size=\"15\"></td></tr>
 <tr><td>Passwoord</td><td><input type=\"password\" name=\"passwoord\" size=\"15\"></td></tr>
 <tr><td>Passwoord <small>(controle)</small></td><td><input type=\"password\" name=\"passwoord_controle\" size=\"15\"></td></tr>
 <tr><td></td><td><input type="submit" value="Registreer"></td></tr> 
</table></form>

Op bestelformulier page (Inlog)

HTML:
<form method="post"> 
<table> 
<tr><th colspan="2">Inloggen</th></tr> 
<tr><td>Inlognaam</td><td><input type="text" name="inlognaam" size="15"></td></tr>
 <tr><td>Passwoord</td><td><input type="password" name="passwoord" size="15"></td></tr>
 <tr><td></td><td><input type="submit" value="Inloggen"></td></tr> 
</table></form> 

<?php 
echo "<form action=\"".$_SERVER['PHP_SELF']."?actie=registreren\" method=\"post\">

En waar moet ik de ander/rest plaatsen??, zie bovendtaande link

Alvast bedankt

Mv/Gr

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan