Lijst uit meerdere tabellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jerry Deladik

Gebruiker
Lid geworden
12 jan 2004
Hallo,

ik heb een Access database met meerdere tabellen. Via een query wil ik van alle klanten laten zien wat er de laatste periode gefactureerd is. Dit lukt mij wel, maar ik wil ook de klanten zien waar niets gefactureerd is.

M.a.w. ik wil een lijst met ALLE klanten met daarachter de factuurnummers in de afgelopen periode.

Lijkt mij niet zo moeilijk, maar toch lukt het mij niet...

Als je de query opent in ontwerpmodus zie je de relaties die je tussen de tabellen hebt gelegd als lijntjes.

Dubbelklik op zo'n relatie en verbaas je op de wonderlijke opties die access nog voor je in petto heeft.

Je kunt de inner join die access standaard voor je maakt nu wijzigen in een left of right outerjoin.

Bartuls, ik heb het geprobeerd maar het lukt mij niet.

Ik zet natuurlijk wel een criterium op het veld factuurdatum (begin en einddatum). Daardoor filter ik eigenlijk alle klanten met geen facturen in die periode weg, maar dat wil ik dus niet.

Dus ik wil een filter op factuurdatum in tabel tblfacturen, maar ik wil ook alle klanten zien (uit tblKlantinfo) die in die periode geen facturen hadden.

Nog suggesties?

Zip je mdb even en post hem hier, dan pas ik hem voor je aan.

Oei, dan moet ik hem eerst anonimiseren. Er zit nogal wat privacy gevoelige informatie in. Kost mij wel even wat tijd. Kan ik hem dan naar je mailen?

Nee, mailen doen we niet op het forum.
Het is hier niet alleen helpen en geholpen worden, doordat alles gewoon voor iedereen op het forum komt, kan iedereen wat leren van de vragen en daarop gegeven antwoorden. Jouw probleem kan ook het probleem van iemand anders zijn. Ook die persoon is dan geholpen met het antwoord op jouw vraag.
Je kunt ook dat deel van je mdb waar het om gaat even kopieren naar een nieuwe (kleinere) mdb en alleen dat gedeelte even posten.

Je moet een querie maken gebaseerd op tabellen orders en klanten. Hiertussen leg je een relatie van 1 (naam klant in tabel Klanten) op veel ( naam klant in tabel orders). De querie laat dan ALLE klanten zien en alleen die records uit orders (lees orders gekoppeld aan de klant) die overeenkomen. Bij klanten die geen order hebben komt komt 1 record te staan met lege velden.
Je hebt waarschijnlijk de Join relatie andersom gelegd. Dan worden alle orders getoond met hun klanten maar mis je inderdaad de klanten die geen orders hadden. Suc6

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan