• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost lijst uit verkenner naar excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter emou
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

emou

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2017
hoe kan ik een lijst met muzieknummers verplaatsen naar excel

Bijlagen

• Schermafbeelding 2025-01-08 151642.png
    Schermafbeelding 2025-01-08 151642.png
    9,2 KB · Weergaven: 31
Je kan, ongeacht waar ze staan (doet er volgens mij niet zoveel toe) mappen met bestanden bestanden uitlezen met een macro. Afhankelijk van hoe je die map(pen) hebt ingedeeld, kun je de bestandsnamen gebruiken om de muziekgegevens verder te splitsen.
Ik heb mijn muziek bijvoorbeeld in alfabetische mappen, dan in artiest, dan in plaat/cd, eventueel in CD1, CD2 etc, en dan per nummer. Op basis daarvan, dus ook de mappenstructuur, kan ik de hele handel gecategoriseerd inlezen in Excel met één macro.

Jij hebt titel en artiest in de bestandsnaam staan, dus die kun je er probleemloos uithalen door met Split titel en artiest te scheiden, en de spatie terug te brengen met Replace.

Die staan gewoon in een map denk ik. Met de zoekmachine Everything van Voidtools kun je exporteren naar een CSV-bestand. Kies de juiste kolommen en exporteer. Van tekst naar kolommen in Excel.

Gebruik Power Query

Get data --> from file --> from folder

Het kan nog veel simpeler:

Bestanden selecteren > rechtermuisknop > als pad kopiëren > plakken in Excel.

Het is de vraag of TS een simpele oplossing wil.;)

Of vanuit een command prompt:
DIR /s /b > muzieklijst.csv

Wat ik versta onder verplaatsen.
Code:
Sub Test()
    Dim a, s As String
    s = "D:\"
    a = Split(CreateObject("wscript.shell").Exec("cmd /c Dir """ & s & """ /s/b").StdOut.ReadAll, vbCrLf)
    If UBound(a) > 0 Then Cells(1, 1).Resize(UBound(a)) = Application.Transpose(a)
End Sub

bedankt voor zoveel en snelle reacties. Probleem is dat ik in excel enkel de gewone formules kan gebruiken en van macro's geen verstand heb

Kies dan een advies/optie die je begrijpt en waar je mee kunt werken.

@emou #10

Een standaard Excel-formule heeft niet de mogelijkheid om een map op je computer te doorzoeken. Daarvoor is een VBA-macro zoals eerder genoemd een geschiktere oplossing.

Formules in Excel zijn ontworpen om met gegevens binnen de spreadsheet te werken, zoals berekeningen uitvoeren, tekst manipuleren, en gegevens opzoeken binnen de cellen van je werkblad. Een formule zelf kan geen externe bronnen, zoals mappen op je computer, doorzoeken.

Als je specifiek op zoek bent naar een manier om een map te doorzoeken zonder VBA, zou je misschien een Power Query kunnen overwegen. Power Query is een tool in Excel die het mogelijk maakt om gegevens uit verschillende bronnen te importeren en te transformeren, inclusief bestanden uit mappen.

Ik heb een VBA / MACRO toegevoegd die kun je activeren met Ctrl+Shift+K
Die geeft de mogelijkheid om de map aan te wijzen.

Ook al zie niets in die map, gewoon op ENTER drukken.

Daarna kun je met formules van alles gaan doen.

Ik gebruik Office 2021 onder Windows 11
Bij nieuwere versies zal het werken bij oudere weet ik niet.

Gooi MACRO’s / VBA’s of zelfs delen in ChatGPT en vraag wat het doet.
Zo leer je een hoop.
Ik gebruik het om commentaar regels toe te voegen.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Deze versie gaat nog iets verder. Ook activeren met Ctrl+Shift+K
Hij vraagt om welk bestandstype je wilt ophalen .mp3 of .txt wat je maar wilt.
Haalt ook info op uit sub mappen.
En geeft in kolom 2 de locatie C:\Users\......\Music\artiest\CD

Bijlagen

hartelijk bedankt. Is Gelukt! wel zelf moeten cellen delen omdat ik werk met office 2016.

nog 1 vraag zou u een manier kennen om een kolom te maken met hyperlinks zodat ik rechtstreeks vanuit excel muziek kan starten?

alvast bedankt

In het verlengde van @Warme bakkertje.

S in de code aanpassen.
Code:
Sub hsv()
Dim ar, s As String, i As Long
 s = "C:\users\******\music\playlists\"
  ar = Split(CreateObject("Wscript.Shell").Exec("cmd /c dir """ & s & """/s /b").StdOut.ReadAll, vbCrLf)
     If UBound(ar) > 0 Then Cells(1).Resize(UBound(ar)) = Application.Transpose(ar)
        For i = 0 To UBound(ar)
            Cells(i + 1, 1).Hyperlinks.Add Cells(i + 1, 1), ar(i)
        Next
  Columns(1).AutoFit
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan