• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Lijst verticaal, horizontaal. (transponeren)

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

JelleN

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2022
Goedemiddag,

Hoe kan ik een lijst zoals in bijlage horizontaal krijgen en groeperen.

Groen is huidige lijst, oranje/geel moet het worden.
Van daaruit kan ik eventueel een getrapte validatie opzetten.

Of kan ik deze stappen overslaan en vanuit de lange verticale lijst (groen) een getrapte validatie opzetten?
Waarbij we eerst het bedrijf kiezen en in de volgende cel één van de contacten.

GR. Jelle

Bijlagen

Makkelijkste is denk ik een index vergelijk (zoals in de bijlage). (of natuurlijk gewoon plakken als en dan transponeren)
Getrapte validatie is volgens mij niet mogelijk met alleen de groene lijst.

Bijlagen

Niet geheel wat ik zoek, als ik de formule door trek, krijg ik nog steeds namen, het houdt niet op of je krijgt geen #N/B.

1699278172982.png

Als ik de reeks, 1,2,3,4, aanvul met 5 en 6 krijg ik ook namen die niet in groep A horen.
1699278246855.png

Ik heb zelf een actuele lijst van ca 800 klanten. met telkens 1 tot 20 contacten. :)

Dus ik hoop iets te vinden wat werkt.

Waar wil ik uiteindelijk naar toe wil, is de offerte in excel format waarbij je de klantnaam aangeeft en vervolgens de contactpersoon.

Gr. Jelle

Beste JelleN,

In de bijlage een aanpassing die kijkt hoeveel er zijn en dat vergelijkt met de index. Dan krijg je nu dus lege cellen als je het max bereikt hebt.

Bijlagen

Hallo Jelle,

Als je met een excel versie gelijk of hoger dan excel 2021 werkt kun je het oplossen met deze 2 functies

Code:
=TRANSPONEREN(UNIEK(A2:A12))

Als het lijstje met bedrijven niet te lang lang is kun je ipv transponeren en uniek ook gewoon de bedrijfsnamen in kolommen zetten en
dan alleen de filter functie hieronder gebruikern FILTER() is al vanaf versie 2019 beschikbaar.

Code:
=FILTER($B$2:$B$12;$A$2:$A$12=F$8;"")

Bijlagen

Bedankt voor de reacties. Dit is gelukt.
Nu verder met de getrapte validatie :) 🤔

GR. Jelle

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan