• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lijsten vullen uit database

Status
Niet open voor verdere reacties.

ewoutd

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2011
Berichten
53
Goedemiddag,

Ik heb een database gevuld met gegevens in 2 kolommen (groep en naam).
Nu wil ik automatisch lijsten laten maken van de namen aan de hand van de groep in kolom A.

Dus een lijst met iedereen uit groep 1, een lijst met iedereen uit groep 2 enz.

Is het mogelijk om dit met een formule te doen?

Ik heb een voorbeeldbestand toegevoegd.
Bekijk bijlage voorbeeldbestand.xlsx

Alvast bedankt!!
 
Dat kan bijvoorbeeld met de volgende matrixformule in B2 (ingeven met Ctrl+Shift+Enter). Deze formule kan daarna naar alle gele cellen gekopieerd worden.
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Database!$B$2:$B$12;KLEINSTE(ALS(Database!$A$2:$A$12=WAARDE(RECHTS(Lijsten!B$1;1));RIJ(Database!$A$2:$A$12));RIJ(A1))-1);"")
 
Was even wat werk om het toe te passen op mijn uiteindelijke bestand maar werkt prima! dank!!!
 
Ik heb nog wel een andere vraag:
Hoe kan ik de 3 lijsten nu weer samenvoegen tot 1 lange lijst (op volgorde van kolom)?
 
Ik zou graag hebben dat dat automatisch gebeurd.
Want de database wordt vaak aangepast en daarmee veranderd de lijst dus ook regelmatig.
Mijn probleem is dat de kolommen verschillen van lengte en ik graag wil dat ze (ondanks dit verschil) toch netjes onder elkaar komen te staan.
 
sorteren bij openen bestand

ewoutd,

bijgaand je bestand retour, nu met een macro in ThisWorkbook

Deze macro zorgt er voor dat het eerste tabblad direct bij openen van het bestand wordt gesorteerd.
Is dit voldoende automatisch voor je?
 

Bijlagen

  • voorbeeldbestand (hs).xlsm
    13,2 KB · Weergaven: 33
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan