• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Lineair verdelen beschikbare uren over de weken tussen begin- en einddatum activiteit

Status
Niet open voor verdere reacties.

ahvanderniet

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2008
Allen,

Voor een project is een x-aantal uur beschikbaar en deze beschikbare uren wil ik in Excel lineair verdelen over de weken tussen de begindatum en einddatum.

In bijgevoegd bestand is te zien dat ik de uren kan verdelen, echter dat er een afrondingsfout ontstaat (vb Bekijk bijlage Lineair verdelen beschikbare uren over de weken tussen begin- en einddatum.xlsrode[/COLOR] cellen regel 4: 1.000 uur beschikbaar, echter bij verdeling 1.018 uur).

Alvast bedankt voor de ondersteuning!

Ik zou eens kijken naar jouw berekeningen van het weeknummer en het aantal weken.
In Nederland werkt vrijwel iedereen met ISO-weeknummers, en het aantal weken is er 1 teveel, waardoor de som uitkomt op de 1000 + 1 week.

wanneer begint je week ? je gaat die toch op een zondag of een maandag laten beginnen, anders zitten we met enorm complexe formules. Dus in dag1 van een bepaald jaar is een zondag/maandag desnoods één die nog in voorgaande jaar ligt.
Nu heb je daar een zaterdag staan en dat is niet te doen

wanneer begint je week ? je gaat die toch op een zondag of een maandag laten beginnen, anders zitten we met enorm complexe formules. Dus in dag1 van een bepaald jaar is een zondag/maandag desnoods één die nog in voorgaande jaar ligt.
Nu heb je daar een zaterdag staan en dat is niet te doen

In principe mag de week gewoon op maandag beginnen om het eenvoudiger te houden. Dan nog valt bij mij het kwartje niet hoe ik de uren kan verdelen over het juiste aantal weken

zie bijlage
je start en einddatum (kolommen D:E) worden vertaald naar een 2e start en einddatum (kolommen F:G) afhankelijk van de weekdag van je 1e dag van het jaar (cel P3). Deze mag alleen maar een zondag of een maandag zijn, door het gebruik van de functie "weekdag", anders krijg je een foutmelding. Eigenlijk zou je het nog moeten beperken tot de maandag alleen anders krijg je nog afwijkingen in de kolommen J:M. Dit hangt samen met de berekening van onze europese ISO-week.
Dus valt je oorspronkelijke start en einddatum ergens halfweg de week, dan worden daar een paar dagen van afgetrokken totdat je op dezelfde weekdag komt als de cel P3.
Vanaf daar is het nu vrij gemakkelijk het aantal weken te bepalen en het aantal uren per week.

Bijlagen

zie bijlage
je start en einddatum (kolommen D:E) worden vertaald naar een 2e start en einddatum (kolommen F:G) afhankelijk van de weekdag van je 1e dag van het jaar (cel P3). Deze mag alleen maar een zondag of een maandag zijn, door het gebruik van de functie "weekdag", anders krijg je een foutmelding. Eigenlijk zou je het nog moeten beperken tot de maandag alleen anders krijg je nog afwijkingen in de kolommen J:M. Dit hangt samen met de berekening van onze europese ISO-week.
Dus valt je oorspronkelijke start en einddatum ergens halfweg de week, dan worden daar een paar dagen van afgetrokken totdat je op dezelfde weekdag komt als de cel P3.
Vanaf daar is het nu vrij gemakkelijk het aantal weken te bepalen en het aantal uren per week.

Bedankt, deze oplossing kan werken!!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan