Link formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haaren101

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
4 apr 2007
Voor mijn site heb ik een aantal stylen gedefinieerd. Ook heb ik de hyperlinks een bepaalde stijl gegeven. Ik zit met het punt dat ik op bepaalde plekken de stijl van mijn hyperlink will aanpassen.

Code:
<h6>
Opmerkingen naar <a HREF="mailto:webmaster@site.nl?SUBJECT=Reactie op website: ">Webmaster</a>
</h6>

Wat er nu gebeurt is dat het stukje Opmerkingen naar en uitziet als style h6 (grijs). "Webmaster" krijgt de style van de hyperlink, in dit geval zwart. Is er een mogelijkheid om "Webmaster" ook grijs te maken?

Ron

Dag Ron,

Voeg aan je a-tag een style toe. Deze override de andere toegewezen style voor je hyperlinks.
Code:
<h6>
Opmerkingen naar <a HREF="mailto:webmaster@site.nl?SUBJECT=Reactie op website: " style="color: #cccccc">Webmaster</a>
</h6>

Groetjes,

Jeroen.

Wow, lekkere snelle en prima werkende reactie! Bedankt

Ron

Je kunt het ook in een extern bestand zetten, als de rest van je stylesheet daar ook staat. Dat is netter en het werkt makkelijker als je het bij meer links wilt toepassen en/of op meerdere pagina's.

Daarvoor zijn twee manier, afhankelijk van wat precies je bedoeling is. Wil je dat specifieke links grijs worden kun je dat zo doen:

Code:
.grijze_link {
  color: #ccc;
}

en in je HTML:

HTML:
<h6>
Opmerkingen naar <a HREF="mailto:webmaster@site.nl?SUBJECT=Reactie op website: " class="grijze_link">Webmaster</a>
</h6>

Wil je dat een link in een h6 altijd grijs is, dan is het zo nog makkelijker:

Code:
h6 a {
}

Dan hoef je aan je links niets te veranderen.

Erik,

jouw laatste suggestie spreekt me het meest aan. Ik mis alleen dan het mechanisme. Ik heb voor h6 in een stylesheet:

Code:
h6
{
color:#A2A2A3;
text-align:center;
font-family:Verdana;
font-size:8pt;
font-weight:normal;
margin-top: 0;
}

Hoe pas ik jouw stukje dan in?

Ron

Dat kun je er gewoon onder zetten.

Zo dus:

Code:
h6 {
  color:#A2A2A3;
  text-align:center;
  font-family:Verdana;
  font-size:8pt;
  font-weight:normal;
  margin-top: 0;
}

h6 a {
}

Haha, daar doen we het voor... ;)

[EDIT]
Stond hier net niet nog een reactie van jou boven?
[/EDIT]

Laatst bewerkt:
Helaas, als ik die suggestie op deze manier uitvoer in de CSS:

Code:
<h6>
Opmerkingen naar <a HREF="mailto:webmaster@site.nl?SUBJECT=Reactie op website: ">Webmaster</a>
</h6>

dan krijg ik een zwarte Webmaster

Ron

Dan heb je waarschijnlijk nog ergens een definitie die als het ware specifieker is.

Er is wel een "oplossing" voor, maar die is niet helemaal zoals het hoort.

Code:
h6 a {

color: #ccc !important;

}

Dan heb je waarschijnlijk nog ergens een definitie die als het ware specifieker is.

Er is wel een "oplossing" voor, maar die is niet helemaal zoals het hoort.

Code:
h6 a {

color: #ccc !important;

}

En dit werkt uitstekend (alles staat zeker op de goede plaats!)

Ron

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan