Link naar database op externe server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Zappie zap

Gebruiker
Lid geworden
30 mrt 2007
Is het mogelijk om op mijn bureaublad een link te leggen naar mijn database op een externe server?
Heb er al op zitten zoeken maar nog niet gevonden hoe dit zou moeten werken

Beste Zappie zap,

Extern moet de poort openstaan voor bijvoorbeeld een SQL database plus inloggegevens.
Naar mijn weten is dit voor MS Access niet mogelijk, alleen voor server databases. Of de server moet natuurlijk in een intern netwerk staan waar je zelf ook in zit.

Grt, Jos :shocked:

Ik maak inderdaad gebruik van een MS access database, jammer dan zal ik iedere dag de database moeten afhalen voor ik er kan in verder werken

Beste Zappie zap,

Wat je nog wel kunt proberen als je zelf toegang hebt tot de server is het volgende.

Op de server maak een webshare aan (tabblad 'Web Share') waar de betreffende Access database in staat. Geef bij Alias een naampje, bijvoorbeeld zappie.
Geef bij de 'Access permissions' de rechten Read, Write en Directory browsing.
Op je eigen computer ga naar 'My Network Places' en kies voor optie 'Add a network place'. Klik een paar keer op de knop Next en bij het veld 'Internet or network address' voer iets in als http://ipnummervandeserver/zappie
Als het goed is moet je contact kunnen krijgen met de database.

kan je mij eventueel uitleggen hoe ik dit moet doen, ik heb wel degelijk toegang tot die server en die map waar de Database instaat.

Greetz
Zappie

Beste Zappie zap,

Wat je moet doen is het volgende.

Op de server:

- ga naar de directory waar de Access database in staat;
- klik met de rechtermuis op de directory en kies voor optie 'Sharing' of 'Properties';
- kies tabblad 'Web Sharing';
- klik op de radiobutton 'Share this folder' (net boven 'Aliases');
- er verschijnt een popup schermpje met een Alias naam en Access permissions;
- bij Alias kun je zelf een naampje invoeren of de default naam behouden (maakt niets uit);
- bij rechten staat default Read aangevinkt, kies ook de Write en Directory browsing rechten;
- klik op de knop OK om de wijzigingen te accepteren;
- er verschijnt een melding over de gevaren bla bla bla, gewoon op Yes klikken;
- daarna nog een keer op de knop OK en de directory sharing is geactiveerd.

Op je PC:

- ga naar startknop en voor 'My Network Places' net onder optie 'My Computer';
- aan de linkerkant kies voor de eerste optie 'Add a network place';
- er verschijnt vervolgens een popup schermpje;
- klik op de knop Next;
- PC gaat even kort zoeken en er verschijnt 1 optie 'Choose another network location';
- klik gewoon weer op de knop Next;
- vul bij 'Internet or network address' de volgende gegevens in:

http://ipnummervandeserver/naampje

ipnummervandeserver = IP-nummer van de server waar de database op staat.
naampje = de naam van de Web Sharing Alias die je gemaakt hebt
(zie bij 'Op de server: stap 6').

- klik op de knop Next;
- voer een naam voor de connectie in of accepteer de default naam (maakt niets uit);
- klik op de knop Next;
- de optie 'Open this network place when i click finish' is standaard aangevinkt, laat zo staan;
- klik knop Finish en de connectie wordt tot stand gebracht.
- in 'My Network Places' staat nu een icoontje met de connectie die je altijd kunt gebruiken.

Volgens mij is de connectie niet erg snel of de server moet in je netwerk zitten, dus niet fysiek extern. Je zou ook nog een ftp kunnen opzetten op de server. Nadeel is dat je niet realtime kunt werken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan