link naar illegale minecraft

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patrickrick

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2012
Beste helpmij ik heb een klein vraagje,
Ben ik aansprakelijk als ik een link op mijn website zet waar je minecraft illegaal kan downloaden?

Met vriendelijke groet, Patrick.

Hoi Patrick. Ja, dat ben je. Je mag geen illegale software verspreiden. Ik raad je dus aan om geen van zulk soort links op je website te plaatsen.

Vriendelijke groet,
Tom

Maar als die link is naar andermans website is met daarop de download link?

Dan help jij alsnog mee met het verspreiden.

Laatst bewerkt door een moderator:
oke bedankt, maar mag ik wel zeggen dat er ook illegale bestaan als (naam van illegale minecraft)

Patrickrick,

er staat nergens in de Nederlandse wetgeving dat je strafbaar bent als je op een website een link plaatst naar een site van waaruit je illegale software kan downloaden.
Dus ja, wat jij wil mag.
Ik zou me wel afvragen of je dat echt wilt doen.

Tardis

ik wil een stuk schrijven over Minecraft en hoe je het download. En ik snap dat mensen liever geen geld willen uitgeven dus wil ik ook graag een link naar de illegale op me pagina zetten of de naam van de illegale versie.

Attentie-attentie: het mag niet !!!

Even snel:
Tardis heeft ongelijk en SingAlong heeft helemaal gelijk: links naar waar illegale dingen te krijgen zijn, zijn verboden & strafbaar!
In de link van SingAlong staat dat heel duidelijk:
  • "Ook het aanbieden van links of verwijzingen naar ongeautoriseerde bestanden die elders staan opgeslagen, bijvoorbeeld (...), is illegaal."
Nu is dit de opvatting van Brein, die wel eens voor eigen parochie preekt.
Maar uit volstrekt onverdachte hoek (de ICT-jurist Arnoud Engelfriet, copyrightdeskundige en groot voorstander van vrij meningsuiting) kan je precies hetzelfde horen:
  • "Een hyperlink is legaal, behalve wanneer de plaatser weet of redelijkerwijs moet weten dat de link naar een onrechtmatige publicatie wijst."
  • "Soms zijn hyperlinks (...) niet legaal ('onrechtmatig'). Een link kan wijzen naar bijvoorbeeld een publicatie die auteursrecht schendt, of naar een tekst die smaad of laster bevat. Wie dat weet, of redelijkerwijs moet weten, kan aansprakelijk worden gesteld als hij er toch naar linkt."
  • "Aansprakelijk zijn voor een link wil zeggen dat de link onrechtmatig is, en iemand schade bezorgt. De aansprakelijke moet deze schade dan vergoeden. Aansprakelijkheid kan op vele manieren ontstaan."
  • Zie het artikel Aansprakelijk voor hyperlinks op iusmentis.com.
En:
  • "Wie een ander ten onrechte schade berokkent, moet deze vergoeden, zo bepaalt art. 6:162 van ons Burgerlijk Wetboek (BW). Bij zo'n onrechtmatige daad moet sprake zijn van een toerekenbare onrechtmatige gedraging van een persoon. En de schade moet een gevolg zijn van de onrechtmatige gedraging van een persoon." Zie het artikel Aansprakelijkheid en schadevergoeding!
Het staat dus wel in de wet (Auteurswet en BW), en het mag niet! :(
Kortom, het antwoord op je startvraag is: Ja, je bent aansprakelijk.
Net zoals je aansprakelijk/medeplichtig/gelegenheidsgever bent als je een link naar vindplaatsen van andere verboden waar (gestolen dingen, wapens enz.) op je site zou zetten. - Illegale software is ook gestolen!
________
NB: Dit geldt dus niet alleen voor echte links, maar dit geldt ook voor tekst-verwijzingen waaruit men kan opmaken waar men moet zijn voor illegale zaken!

PS: Ik snap ook dat mensen liever geen geld willen uitgeven. Maar dat geldt voor alles. - Niemand staat verbaasd als de bakker geld vraagt voor zijn product "brood". Niemand staat verbaasd als de autofabriek geld vraagt voor zijn product "auto". Waarom zou dat voor de makers van het product "software(spel)" anders moeten zijn?

Heel erg bedankt!!!
Ik zet wel gewoon niets neer wat te maken heeft met illegale software.

Leer het verschil tussen illegaal en cracked. :/
Cracked minecraft is niet illegaal.

Laatst bewerkt:
Cracked software is wel illegaal. Het downloaden van trial software van de officiele website is legaal, maar de crack is illegaal want het is meer dan aannemelijk dat je weet dat het illegaal is (zie het verhaald van csshunter).
Grinnik, iedereen klikt op "ik ga akkoord" + Next zonder een letter te hebben gelezen. Doe ik ook hoor :d
Velen van ons kennen nog wel FTD, een perfecte info tool voor illegale downloads, maar ook zij hebben moeten stoppen, want ze gaven aan waar je alles kon downloaden.

Is het nog steeds illegaal denk je als Moyang de optie om servers cracked te laten draaien er zelf heeft ingezet?
online-mode=false

Niets fout mee ;) Je kan hiervoor ook niet in de problemen komen... Misschien wel op dit forum

Laatst bewerkt:
Is een brood gratis als de bakker een brood bakt en het in de winkel legt :rolleyes:

Is het nog steeds illegaal denk je als Moyang de optie om servers cracked te laten draaien er zelf heeft ingezet?
online-mode=false

Ja, nog steeds illegaal. online-mode=false zegt toch al genoeg? Ben je op kamp met je klasgenootjes maar je hebt geen internet, dan zet je online-mode op false. De server is overigens gratis en opensource te verkrijgen, in tegendeel tot de client. Servers (en cracked servers) zijn legaal op elk mogelijke manier. Clients die zijn aangepast om een veiligheidsmaatregel te omzeilen is illegaal.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan