Link opent in notepad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Laud15

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2010
Sinds kort opent elke link naar een webpagina waarop ik klik zich in notepad. Hoe kan ik dit wijzigen zodat de link zich weer via internet explorer opent?
Bij voorbaat dank voor uw hulp.

MvG.,
Laud15

Hallo en welkom
Ik gebruik win xp, maar je zou kunnen kijken bij mapopties/bestandstypen(als dat bestaat in win7)
Daar kan je zoeken naar koppelingen en dan aangeven waar het mee geopend moet worden.
Suc6

2 dingen die je kunt proberen:
a. [Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl
Ga naar tabblad Geavanceerd, en klik op de 2 herstel-opties om (hopelijk) je probleem te verhelpen. Dat is het eerste wat ik zou proberen als ik jou was.
b. [Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
Kijk het volgende na:
assoc .htm
assoc .html
ftype htmlfile

Zie hieronder wat het bij mij (in XP) oplevert voor resp. precies die 3 commando's. Wijzig zelf (nog) niets, meld alleen even terug wat er bij jou wordt teruggemeld.
.htm=htmlfile
.html=htmlfile
htmlfile="C:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" -nohome

Succes,

Tijs.

Hoi,

Dit is wat ik krijg:
.htm=ChromeHTM
.html=ChromeHTML
Laatste kan niet worden gevonden.
Hersteloptie lost niets op.

Nog tips?

Laatst bewerkt:
Is Chrome je standaard-browser? Of heb je die ondertussen gedeïnstalleerd?

Tijs.

Ik heb nooit Chrome gehad...Enkel internet explorer en Firefox

De aanduiding ChromeHTM(L) geeft toch aan dat ooit Chrome op de computer heeft gestaan.

Kijk eerst even na of Internet Explorer in C:\Program Files\Internet Explorer staat.
Klopt dat, probeer het volgende:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd.exe
ftype htmlfile="C:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" -nohome
assoc .htm=htmlfile
assoc .html=htmlfile

[Staat Internet Explorer in C:\Program Files\Internet Explorer (x86), dan natuurlijk als eerste commando gebruiken:
ftype htmlfile="C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" -nohome
]

Hierna ervoor zorgen dat Internet Explorer (of Firefox) als standaardbrowser zijn ingesteld. Stel dat je Internet Explorer als standaardbrowser wilt, dan éérst Firefox als standaardbrowser instellen, op OK drukken, en dan weer hetzelfde doen, maar dan Firefox aangeven als standaardprogramma. Stel dat je Firefox als standaardbrowser wilt, dan éérst Internet Explorer als standaardbrowser instellen, op OK drukken, en dan weer hetzelfde doen, maar dan Firefox aangeven als standaardprogramma:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl
Ga naar tabblad Programma's
Stel daar dat in wat ik zojuist gezegd heb: 1x de 'foute' standaardbrowser instellen en daarna de 'goede' standaardbrowser.

Succes,

Tijs.

Hallo Tijs,

Ok.
krijg het volgende als ik dit intyp:
Access is denied.
Error occured while processing:htmlfile
internet Ex. staat in in C:\Program Files\Internet Explorer
:eek:

Maak een nieuwe snelkoppeling op je bureaublad, met als opdrachtregel: cmd.exe

Rechtsklik op de nieuwe snelkoppeling, en kies voor "Als Administrator uitvoeren".

Probeer het dan opnieuw.

Werkt dat niet (zelfde melding), dan
1. Download Psexec.exe en plaats die in de \windows\system32 map
2. Maak een snelkoppeling naar de volgende commandoregel op je bureaublad:
psexec.exe -s -i -d cmd.exe

[De eerste keer van gebruik van psexec.exe krijg je waarschijnlijk eerst een copyrights/disclaimer venster waar je op Agree moet klikken.]
In het dan geopende cmd-venster (met nóg hogere privileges dan waar je eerder mee gewerkt hebt), probeer weer de instructies waar ik het over had.

Tijs.

Kleine toevoeging nog:
Waarom probeer je

terwijl je aangeeft dat Internet Explorer staat in:
C:\Program Files\Internet Explorer

Ik schrijf duidelijk in de instructie dat je het juiste pad moet gebruiken? :confused:
Zou dan dus worden in jouw geval:

ftype htmlfile="C:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" -nohome

(oftewel de eerst aangegeven optie voor htmlfile in mijn originele instructie).

Tijs.

Sorry Tijs,
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Maar...om het nog ingewikkelder te maken:
Internet ex. staat zowel in Program Files als in Program Files (x86).
Ik ga nogmaals je instructies uitvoeren en laat je later weten wat de uitkomst is.
Bedankt voor je geduld en assistentie. Zeer gewaardeerd!

Geen probleem. Je originele melding ("Access denied") wijst op 'te weinig rechten', vandaar dat ik me éérst daarop gericht had.

Ik neem aan dat het verder niet echt uitmaakt welke van de 2 Internet Explorer's je aangeeft, want ik ga ervan uit dat Windows de ene 'map' linkt naar de andere map via een zgn. hard-link.

Hopelijk gaat het allemaal lukken.

Succes,

Tijs.

Hallo Tijs,

Het is gelukt!
Zowel ftype htmlfile="C:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" -nohome als ftype htmlfile="C:\Program Files (x86)\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" -nohome werkten niet. Ik kreeg een error melding.

Wat wél werkte was het volgende:

"Hierna ervoor zorgen dat Internet Explorer (of Firefox) als standaardbrowser zijn ingesteld. Stel dat je Internet Explorer als standaardbrowser wilt, dan éérst Firefox als standaardbrowser instellen, op OK drukken, en dan weer hetzelfde doen, maar dan Firefox aangeven als standaardprogramma. Stel dat je Firefox als standaardbrowser wilt, dan éérst Internet Explorer als standaardbrowser instellen, op OK drukken, en dan weer hetzelfde doen, maar dan Firefox aangeven als standaardprogramma:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> inetcpl.cpl
Ga naar tabblad Programma's
Stel daar dat in wat ik zojuist gezegd heb: 1x de 'foute' standaardbrowser instellen en daarna de 'goede' standaardbrowser"

Daarna heb ik dit gedaan:
"dnties

Maak een nieuwe snelkoppeling op je bureaublad, met als opdrachtregel: cmd.exe

Rechtsklik op de nieuwe snelkoppeling, en kies voor "Als Administrator uitvoeren".

Probeer het dan opnieuw"

Hierna werkte alles weer als vanouds.

Het heeft even geduurd, maar je advies werkt wel!
Bedankt voor de inzet. Super hulp! :thumb:

Fijn dat het gelukt is. Meld nog even terug of je ook die ftype en assoc commando's hebt uitgevoerd, uiteindelijk, met een CMD-venster die je "Als Administrator" had geopend.

Daarna graag de vraag nog op opgelost zetten: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zoals eerder vermeld werd er een error gemeld bij het invoeren van de ftype. Dit werkte dus niet. Pas nadat ik Firefox opnieuw volgens aanwijzingen had ingesteld, heb ik het volgende gedaan:
"Maak een nieuwe snelkoppeling op je bureaublad, met als opdrachtregel: cmd.exe

Probeer het dan opnieuw" : ftype htmlfile="C:\Program Files\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE" -nohome
Daarna kwam er te staan: C\Windows\System32>
. Vanaf toen werkte de link naar internet weer.

Bedankt voor de toelichting. Fijn dat het opgelost is.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan