• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

link van excel naar access sluiten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Kristinho1978

Gebruiker
Lid geworden
2 jul 2015
Ik heb een macro opgenomen die een query uitt access in excel binnenhaalt.
Echter: terwijl de data al lang en breed binnen is er je geen activiteit meer tussen excel en access zou verwachten, lijkt het erop dat de accessfile door mijn excel 'bezet' blijft. Andere gebruikers kunnen de accessfile alleen in read only openen tot ik mijn excel afsluit.

Is er een mogelijkheid om via VBA de connectie met access te verbreken zodra de data binnen is?

Dan moet je daarna de koppeling verbreken. Dan heb je het dus wél over een eenmalige import, want dan heb je geen koppeling meer.

is het niet mogelijk om de koppeling te maken zodra ik de macro aanroep en 'm te verbreken zodra de data binnen is? Er hoeft wat mij betreft geen continue koppeling te zijn, alleen als ik de macro draai.
Wat zou ik aan de macro moeten aanpassen//toevoegen?

Waarom zou je dan nog een koppeling maken? Dan kun je veel beter een recorset maken op de database, en de query inlezen in je werkblad met CopyFromRecordset.
Code:
For iCols = 0 to rs.Fields.Count - 1
    ws.Cells(1, iCols + 1).Value = rs.Fields(iCols).Name
Next
ws.Range(ws.Cells(1, 1),  _
    ws.Cells(1, rs.Fields.Count)).Font.Bold = True
ws.Range("A2").CopyFromRecordset rs

klikt goed, hoe doe ik dat met die Recordset?

het gaat om EEN bepaalde query ("Query1") in een accesfile ("File1")

waar moet ik mijn accessfilenaam invullen en waar de querynaam waarom het gaat?
ik denk dat ik nog een stukje code mis, toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan