• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

links zijn veranderd bij vernieuwing PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

hast66

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Hoi
Op mijn werk, op de netwerkschijf "O" heb ik een "hoofd"folder met daarin:
de "master" excel file.
subfolders met daarin pdf's

In de excel file had ik dan een aantal cellen met links naar die pdf's. Als ik daarop klikte, opende de pdf. no problem

Ik heb dit zo gedaan omdat ik dan die hoofdfolder kan verplaatsen en de links dan toch blijven werken. getest en in orde bevonden.

Maar
Gisteren opende ik de XLS-file en de links werken plots niet meer. Het adres van die links is veranderd naar iets op de C schijf+ iets met roaming data??? endat werkt dus niet.

Ik denk dat dit gekomen is sinds ik vorige week een nieuwe PC heb gekregen??? Maar aan die O-schijf of XLS heb ik niets veranderd.

Graag hiervoor een verklaring en een oplossing.

Alvast bedankt :)

Gebruik voortaan de HYPERLINK functie in combinatie met cellen met daarin de statische tekst van het pad en de bestandsnaam. Dus als de volledige bestandsnaam in cel A1 staat:
Code:
=HYPERLINK("file:"&A1;A1)
Dan zal er nooit meer iets misgaan met je koppelingen en is het bovendien veel makkelijker om nieuwe toe te voegen.

Bedankt maar

@Senso: Als de file wordt geopend door een andere user op een andere PC, en die user heeft autosave Niet afgezet, dan zijn de links weer naar de vaantjes?
De file wordt gebruikt door meerdere users op verschillende PC's en die PC's worden om de 4 jaar vervangen waarbij alle instellingen terug default worden.:(
Oplossing: Blijkbaar kan je bij deze opties ook de outorecover voor de geopende file disablen

@jkpieterse: Wat als de hoofdfolder verplaatst wordt of de drive een andere naam krijgt?
Kan ik dan bijvoorbeeld 1 cel invullen met een eerste deel van het pad, een teweede cel met tweede deel van het pad en deze twee deelpaden dan samenvoegen in de hyperlinkfunktie? Als er dan iets varanderd aan de folderstructuur, moet ik maar 1 cel aanpassen?
Graag een voorbeeld hiervan waarbij dan die cellen ook nog eens in een andere sheet van die workbook staan.

Laatst bewerkt:
In Excel knoop je tekst aan elkaar met de & operator. Als het pad op het tabblad "Instellingen en zo" staat in cel F1 (zonder aan het einde de backslash), en het tweede deel van het pad in tabblad "Instellingen", cel B1 (maar deze keer met een backslash aan het einde), en de bestandsnaam in cel A2 op het tabblad met de formule, dan:
Code:
=HYPERLINK("file:"&'Instellingen en zo'!$F$1&"\"&Instellingen!$B$1&A1;"Klik hier om bestand "&A1" te openen")

Merk op, dat als een tabblad een spatie in de naam heeft er apostrofjes omheen moeten, maar als je gewoon tijdens het maken van de formule op een ander blad klikt en dan op de cel die je wil, dan regelt Excel dat wel voor je.

Klinkt alsof je wel een basis training formules in Excel kan gebruiken!

Laatst bewerkt:
Bedankt
Ik ben maar een occasioneel gebruiker van excel met vooral zelf uitzoeken hoe en wat van de functionaliteiten die ik nodig heb.
Gelukkig zijn er goede zielen op fora :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan