Linksys E 1500 EW met wifi veel trager dan kabelaansluiting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johan59

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2011
Heb provider met 60Mb/sec downloadsnelheid. Deze snelheid haal ik ook met kabelaansluiting op ong. 10 meter van router.

Met wifi haal ik met tablet en laptop op deze afstand ong. 1/5 van de snelheid. Met versterker 1/4 van de snelheid.

Deze router is gekocht op 21-2-2012.

Vind dit verschil erg groot. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Johan59

het feit dat het draadloos is zegt al genoeg (en dat toon je ook aan door het bedraad wel te halen). Alhoewel er wel genoeg draadloze apparatuur is die 60Mbit aan moet kunnen.

Staat wireless N wel aan op de router?

Versterker???
Wat bedoel je met versterker.
Verder moet een draadloos signaal gecodeerd en weer gedecodeerd worden.
Dit kost tijd.
Dus je zult nooit dezelfde snelheid halen als bedraad.
Dan de hoeveelheid AP's in de buurt.
Ik heb er hier 40 in de buurt.
En op welk kanaal zit je nu.
Allemaal factoren die invloed op jouw draadloos signaal hebben.

Versterker is "" Edimax N300 Universal Wifi Extender", voornamelijk voor in tuin.

Linksys is "Linksys E 1500 Wireless-N Router with SpeedBoost"

In de buurt zijn tussen de 5 en 10 AP.

Had zelfde snelheid niet in gedachte maar minstens de helft van kabelverbinding.

Kanaalinstelling weet ik niet.

Heb op desktop van jaar oud momenteel Windows 8.1. staan.

Heb volgens mij ook geen software geinstalleerd de laatste jaren, ook nooit naar updates gekeken.

Geprobeerd vanmiddag de software-CD opnieuw te installeren. Lukte niet. Nog niet verder gezocht. Weet iemand van jullie hoe ik nu het beste te werk kan gaan? Ook iets met de wifi aansluitingen van laptop en tablet doen?

Dank

Groeten

Johan59

M.i. nu de laatste software geinstalleerd. Situatie is niet verbeterd.
Voor de goede orde de router staat vóór in de kamer en de "Wifi-extender"is achter in de kamer op ong. 10 meter geplaatst. Zit geen muur, gordijn of iets dergelijks tussen.

Weet niet waar ik moet kijken voor de kanaalinstelling te vinden.

Andere mogelijkheden tot verhoging van snelheid? Bv. ander merk router? Snelheidsverhoging provider? Dit zou geen goedkope oplossing zijn.

Of moet ik er toch vanuit gaan, dat het verschil tussen downloaden via kabel en wifi toch algemeen zo groot is?

Johan59

Het is niet de bedoeling om tussen het extender signaal en het bron signaal te gaan zitten.
Op deze manier werkt het averechts.
Een extender is bedoelt om te verlengen. Je verlengt nu niets.
Beter zou zijn om een draad naar de plaats waar nu de extender is een draad te trekken en daar een accesspoint te hangen.
En dan het draadloos signaal van de bron uit te schakelen.
Zo heb je voor een achter een beter signaal.

Laatst bewerkt:
Palomino
Wat is jouw reactie als ik het "probleem" anders vraag:

Op 2 meter van router is de wifi-snelheid met tablet maximaal ong. 30% van de snelheid van de kabelverbinding op ong. 10 meter op mijn desktop. Desktopsnelheid is ook max. downloadsnelheid opgegeven door provider.

Is deze verhouding normaal? Is wifi zoveel lager?

Johan59

Op laptop zeker zou je een gelijke uitlezing van download snelheid moeten zien als bedraad.
Als je dit meet met b.v. speedtest.net.
Maar speedtest werkt met een klein bestandje van 1 a 2 Mb.
Zou je een groot bestand van b.v. 8 Gigabyte gaan verstouwen zakt de download snelheid als een pudding in elkaar.
Heb je ook >enable short GI< ingesteld op de router.
Dit wil ook de snelheid bevorderen.
Heb je wpa2 als versleuteling, geen wep.
WPA is sneller.

Zou ik volgens jouw met router draadloos ook ong. 100% moeten halen met "speedtest.net" op laptop?
Heb nu max. 50% van de downloadsnelheid, nadat ik wifi-versterker heb verwijderd.
Snelheden zijn wel zeer sterk wisselend, is van 15% tot 50% van de downloadsnelheid, welke ik bij de kabelaansluiting krijg.
>enable short GI< waar vind ik dit bij de routerinstellingen?
Heb WPA2 als versleuteling.
Heb uren gezocht om de laatste softwareupdate van de router Linksys E 1500 te kunnen instellen.
Vind wel de regel voor softwareupdate in de installatiediskette, maar de computer vind het adres niet waar deze software dan naar toe verwijst.

Johan59

Een software update van de linksys moet je ook in het menu van de router doen, niet vanaf je pc.
Dus inloggen op de router en dan op een van de pagina's, laatste denk ik, moet je de software update doen.

Ook geprobeerd, heb een anndere routeer erbij gekocht. Een dualband Asus.

Snelheid is nu in langwerpige huiskamer veel sneller.

Dank iedereen voor hulp.

Johan59

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan