Linksys ipv. Belgacom router ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Happyhippie

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2004
Ik heb sinds 2001 Belgacom ADSL en gebruik daarvoor een Philips SNA 6600 (sindsdien al m'n derde) router van Belgacom,dus met aangepaste configuratie.
Nu gaat vanaf maart'10 Belgacom zijn downloadlimiten en snelheid verhogen en vraag me dan ook af of m'n oude router deze nieuwe verbeteringen aan de ADSL lijn wel gaat bemerkbaar maken op onze pc's.
Heb ooit eens het verhaal gehoord dat de Belgacom routers zijn afgesteld op bepaalde waarden en deze er nooit zullen overgaan ,en dus ook niet als Belgacom zijn snelheid verhoogt.
Kan dit verhaal juist zijn ?
Anderzijds heb ik ook de vraag of ik al dan niet eventueel zelf een standaard router kan kopen voor op de ADSL lijn zoals een Linksys od. of ga ik me dan een hoop problemen bezorgen ipv. verbeteringen ?

Hoi,

Ik heb eens op die site van Belgacom gekeken ....
Klopt het, dat zij nog met datalimieten werken? Dus dat je een maximum download hebt en daarna per mb gaat betalen?
Als dat zo is, zou dat alleen al een reden zijn voor mij om zo snel mogelijk afscheid te nemen van B.
Het is gewoon 'achterlijk'. In Nederland is dit alleen nog van toepassing op mobiel internet, maar verder is dat begrip datalimiet zo achterhaald als 'k weet niet wat .... :confused:

Informeer zelf bij Belgacom wat het effect zou zijn als je een - tweede - router aan zou sluiten. Want wat je nu van Belgacom hebt is feitelijk al een router.
En een tweede router hierop aansluiten levert in elk geval geen snellere internetverbinding, dan welke mogelijk is via de modem/router van Belgacom.

Tja ,inderdaad hanteert iedereen in België nog limiten ,niet enkel Belgacom...en betalen doen we hier ook veel meer in vergelijk met andere EU landen ,ook wat betreft mobiel bellen enzv......daarom is dit ook België :o
Gelukkig hebben we nog lekkere friet en pils zonder limiet !

Maar ik wil wel geen tweede router aansluiten doch gewoon zo'n door Belgacom gemanipuleerde Philips router wisselen voor een alternatief van Linksys ofzo om aldus zeker te zijn dat zulke router geen toegeknepen toestel is zoals degene die ik nu gebruik.

Belgacom biedt zelf ook Linksys routers aan maar vrees dat die eveneens zijn aangepast.
Wat ik feitelijk wou weten is of je met een gewone router ook Belgacom ADSL kan gebruiken zodat ik die nieuwe verbeteringen qua snelheid echt ga ondervinden.

Ok,

Je bedoelt dus niet een router van een ander merk, maar een modem/router voor complete vervanging van wat je nu van Belgacom hebt .....
Ik vrees inderdaad dat Belgacom ook dat graag in de hand houdt .....

Hebben ze in België dan niet zoiets als UPC of Ziggo, dus via de tv-kabel?

Tja .... "What's the difference"
Sitting behind your internet-computer, or behind your "Beer&Frites"
Bij jullie willen ze het eerste duur houden ten gunste van het laatste .... misschien?

Laatst bewerkt:
Och ja inderdaad ,het gaat om een modem/router ,sorry mijn fout.

Die zou ik dus willen vervangen door één die ik niet van Belgacom koop doch wel funcioneert op Belgacom ADSL

Belgacom reageert helaas niet op mijn vragen daaromtrent.

Kabel internet bestaat hier ook maar zit met dezelfde problemen,is duurder,minder betrouwbaar.....
Heb sinds 2001 slechts 1 x zonder Internet geweest voor enkele uren en dat was in 2009 ,dus betrouwbaar vindt ik Belgacom wel.

Hoi,

Kunnen ze niet 'gewoon' alleen een modem leveren? Ze hebben die wel ....
Dan ben je vervolgens zelf vrij om willekeurig welk merk/type router daarop aan te sluiten.

En meer uit interesse: wie is de grootste tv-kabelaar in België die internet (en evt. telefonie) levert?

Aan een aparte modem en router had ik nog niet gedacht ,maar na wat Googlen vindt ik nergens een aparte modem van Belgacom ADSL terug, dus dat zal geen optie zijn vrees ik ?

wie is de grootste tv-kabelaar in België die internet (en evt. telefonie) levert?

Dat is telenet

Dat wordt dus niets....allemaal verouderd spul en de nieuwe zogenaamde B-box is helemaal geen verbetering zo ik her en der kan lezen.

Dus volgens mijn beperkte kennis van de materie zal het dus zo zijn dat de verhoging van de snelheid door Belgacom niet zal worden gevoeld omdat de ADSL enkel binnenkomt met door Belgacom aangepaste (dichtgeknepen) modem/routers die staan ingesteld op een max. overdrachtsnelheid ,enkel de verhoging van downloadlimiet zal werken maar daar zat ik niet op te wachten.

Of zie ik dat allemaal verkeerd !

Dat wordt dus niets....allemaal verouderd spul en de nieuwe zogenaamde B-box is helemaal geen verbetering zo ik her en der kan lezen.

Dus volgens mijn beperkte kennis van de materie zal het dus zo zijn dat de verhoging van de snelheid door Belgacom niet zal worden gevoeld omdat de ADSL enkel binnenkomt met door Belgacom aangepaste (dichtgeknepen) modem/routers die staan ingesteld op een max. overdrachtsnelheid ,enkel de verhoging van downloadlimiet zal werken maar daar zat ik niet op te wachten.

Of zie ik dat allemaal verkeerd !

Snelheid en limiet zijn twee verschillende zaken.
'Knijpen' heeft met die snelheid te maken. Afhankelijk van je abonnement heb je een bepaalde down- en up-load snelheid. Als je een abonnement hebt met hogere downloadsnelheid en je modem/router kan dat niet aan, dan zullen ze toch echt een andere moeten leveren.
Waarschijnlijk krijg je dan te maken met óf die B-box, óf die van Philips .... maar 'knijpen' kunnen ze hem op afstand natuurlijk altijd.

De limiet heeft te maken met de hoeveelheid Mb's die je download. Dat downloaden gebeurt al als je websites opent; maar gaat uiteraard harder als je muziek, programma's of video's download.
En daar zit dus een maximum aan, ook weer afhankelijk van je abonnement.
Overschrijd je de limiet, dan ga je bijbetalen.

En inderdaad: een snellere router - als tweede achter je apparaat van Belgacom - zal op deze zaken geen invloed hebben.

Laatst bewerkt:
TNX voor je uitgebreid antwoord.
(Het is dus zo dat men vanaf 1 maart de snelheid verhoogt en de downloadlimiet)

Ik heb gezien dat er ook NIET Belgacom modem/routers bestaan voor ADSL waarvan ik wel veronderstel dat deze kwalitatief beter zijn en sneller kunnen.
ADSL is toch ADSL ,Belgacom of niet ?
Dus zou zo'n modem/router toch moeten kunnen op mijn verbinding ?
Dan kunnen ze de speed enkel dichtzetten op de lijn en niet meer op hun vooraf gemodificeerde Philips modem/routers

Laatst bewerkt:
Heb intussen wat contact gehad met Belgacom en kan in't kort overschakelen naar een VDSL-2 lijn met ca.20 Mb/s.
Denk dat deze optie veruit de beste zal zijn om van de problemen af te zijn.
Nadeel is echter dat indien het tegenvalt er geen weg terug is naar een ADSL verbinding.
De gebruikte modem/router wordt dan zo'n (Sagem) B-box met 2 LAN aansluitingen en 2 voor Belgacom DTV maar die kan je ook naar LAN zetten.
Ben enkel wat sceptisch naar die nieuwe technologie ..........voor Belgacom althans.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan