Linksys WAP54G Access point - beperkte of geen verbindingsmogelijkheden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Poesjeszijnlief

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2006
Hallo hallo,

Ik heb een weekje geleden een access point aangeschaft om een draadloos netwerk op te zetten voor mijn laptop. De access point staat in verbinding met een switch (B-port 10/100m ethernet switch), via een modem (motorola SBVS121e). De internetverbinding is van ziggo, en werkt prima op de pc die via kabels is aangesloten.

Nu heb ik via de setup-cd alles ingesteld op de pc die op het bekabelde netwerk is aangesloten. In de eerste instantie heb ik niets veranderd aan de standaardopties, alleen netwerksleutel etc. door een passphrase op te geven. (Ik heb nu, na wat proberen en aan*****n, 'Static-IP' veranderd naar 'Automatic DCHP'. Nu ik nu weer probeer de wizard uit te voeren meldt de wizard dat hij geen AP (meer) kan vinden dat op het netwerk is aangesloten.)

Nu probeer ik verbinding te leggen met mijn laptop, en dat lukt; maar na lange tijd 'netwerkadres verkrijgen' krijg ik de melding dat ik beperkte of geen verbindingmogelijkheden heb op de laptop, oftewel: geen internet. De signaalsterkte is verder goed, het netwerk verschijnt in de lijst met draadloze netwerken onder de juiste naam.

Moet ik bepaalde instellingen wijzigen b.v. bij de router of modem zodat mijn laptop wel toegang krijgt tot het netwerk?

groetjes Margreet

Het is mij niet duidelijk hoe alles met elkaar is verkabeld. Wat is het doel? Moeten sommige computers via kabel zijn aangesloten en ander computers alleen draadloos? Of moeten alle computer alleen draadloos worden aangesloten?

Stap 1: draadgebonden netwerk in orde brengen.
Van de modem gaat het na de switch. Kan je op deze switch 2 computers tegelijkertijd met het internet verbinden? Dat zou vereisen dat het Motorola modem een DHCP server heeft en meerdere IP adressen kan uitgeven. Je moet eerst controleren of dat zo werkt en nog even het kabeltje na de AP uittrekken. Kan je op de modem de DHCP server configureren? Indien van wel stel dan de DHCP server zo in, dat hij adressen van 192.168.1.20 - 50 uitgeeft.

Indien dat werkt dan kan je de AP (Linksyst toestel) configureren. Dat is dan stap 2.
De Linksys moet dan ook via DHCP een IP adres krijgen.

Verder moet de Linksys ook via DHCP adressen uitgeven. Ik adviseer 192.168.1.51 - 80.

De symptomen, die je bericht, duiden op een ontbrekende IP adres.

By the way: je configureert je Linksys eerst zonder beveiliging. Zodra alle computers kunnen internetten dan kan je de beveiliging aanzetten.:thumb:

Allereerst bedankt voor het antwoord!

Het is mij niet duidelijk hoe alles met elkaar is verkabeld. Wat is het doel? Moeten sommige computers via kabel zijn aangesloten en ander computers alleen draadloos? Of moeten alle computer alleen draadloos worden aangesloten?

Aan het bestaande kabelnetwerk hoeft niets veranderd te worden. Ik moet alleen op een draadloos netwerk kunnen met mijn laptop. Ik neem aan dat ik aan de configuratie van de laptop niets hoef te veranderen? Ik ben al vaak op verschillende draadloze netwerken verbonden geweest, en het was nooit meer dan het invullen van een netwerksleutel...

Stap 1: draadgebonden netwerk in orde brengen.
Van de modem gaat het na de switch. Kan je op deze switch 2 computers tegelijkertijd met het internet verbinden? Dat zou vereisen dat het Motorola modem een DHCP server heeft en meerdere IP adressen kan uitgeven. Je moet eerst controleren of dat zo werkt en nog even het kabeltje na de AP uittrekken. Kan je op de modem de DHCP server configureren? Indien van wel stel dan de DHCP server zo in, dat hij adressen van 192.168.1.20 - 50 uitgeeft.

Je kan op de switch 2 pc's tegelijk met het internet verbinden.

Ik weet niet hoe ik een DHCP server moet configureren, heb je daar misschien een handig linkje voor?

Als ik bij Start -> uitvoeren cmd intik en dan ipconfig /all krijg ik een lijst waarin staat: DHCP ingeschakeld: ja. Ik weet niet of dat betekent of de modem de DHCP-server kan configureren. :P

Indien dat werkt dan kan je de AP (Linksyst toestel) configureren. Dat is dan stap 2.
De Linksys moet dan ook via DHCP een IP adres krijgen.

Verder moet de Linksys ook via DHCP adressen uitgeven. Ik adviseer 192.168.1.51 - 80.

Ook hier vraag ik me af: hoe stel je zoiets in? Ik heb wel een soort van pagina gezien die je opent in je browser, op andere websites over het instellen van de AP, maar ik kon daar niet op komen.

De symptomen, die je bericht, duiden op een ontbrekende IP adres.

By the way: je configureert je Linksys eerst zonder beveiliging. Zodra alle computers kunnen internetten dan kan je de beveiliging aanzetten.:thumb:

Dat is een goede tip, ik probeerde het de eerste keer mét beveiliging.

Alvast bedankt!
-Margreet

Laatst bewerkt:
Heb je je access point geconfigureerd? Meestal komt die met een setup CD, die heel veel dingen automatisch voor je doet.

Heb je je access point geconfigureerd? Meestal komt die met een setup CD, die heel veel dingen automatisch voor je doet.

Dat heb ik inderdaad gedaan, maar dat werkte niet. Ik kreeg het probleem wat ik beschreven heb in m'n eerste bericht. :P

"Nu heb ik via de setup-cd alles ingesteld op de pc die op het bekabelde netwerk is aangesloten. In de eerste instantie heb ik niets veranderd aan de standaardopties, alleen netwerksleutel etc. door een passphrase op te geven."

Het is nu duidelijk, je hebt het AP fout geconfigureerd. In je handleiding van het AP zou moeten staan, op welke knop je moet drukken, om hem weer te resetten.

Ik ken je modem niet, maar over het algemeen kan je via het webinterface van het modem erachter komen, welke IP adres range door het modem wordt uitgegeven. Het kan b.v. zijn 192.168.1.20-50
Stel dan je AP zo in, dat de eerste 3 reeksen hetzelfde zijn, maar dat het IP adres van je AP vast is en buiten het range van de DHCP server valt.

Dan moet je op de AP nog een gateway en een DNS server opgeven, da vul je het IP adres van je modem in. Dan kan je in je AP nog de DHCP server aanzetten, en die moet dan via het draadlose gedeelte een IP adres buiten de range van het modem en van de AP zelf uitgeven.

Dan nog SSID invullen, en eerst geen beveiliging.

Voila, het zou moeten werken

Helaas, nog steeds niet aan de praat!

Het is nu duidelijk, je hebt het AP fout geconfigureerd. In je handleiding van het AP zou moeten staan, op welke knop je moet drukken, om hem weer te resetten.

Ik ken je modem niet, maar over het algemeen kan je via het webinterface van het modem erachter komen, welke IP adres range door het modem wordt uitgegeven. Het kan b.v. zijn 192.168.1.20-50
Stel dan je AP zo in, dat de eerste 3 reeksen hetzelfde zijn, maar dat het IP adres van je AP vast is en buiten het range van de DHCP server valt.

Dan moet je op de AP nog een gateway en een DNS server opgeven, da vul je het IP adres van je modem in. Dan kan je in je AP nog de DHCP server aanzetten, en die moet dan via het draadlose gedeelte een IP adres buiten de range van het modem en van de AP zelf uitgeven.

Dan nog SSID invullen, en eerst geen beveiliging.

Voila, het zou moeten werken

De IP range van de modem ligt binnen .11 en .42. Dus ik heb voor een IP-adres eindigend op .60 gekozen. Subnetmask en def. gateway dezelfde als ik krijg wanneer ik bij start->uitvoeren-> cmd ipconfig intik.

Bij channels kan ik kiezen tussen 1/11. Ik heb 'm nog niet van de standaardinstelling 11 afgehaald. volgens de setup zijn 1,6 en 11 wenselijk. Maar eens proberen met 6.

Hoe bereik ik nu de AP? Wanneer ik naar het toegewezen IP-adres (die van .60) ga in firefox wordt er niets geladen.

groetjes en wederom bedankt, Margreet!

Hoe bereik ik nu de AP? Wanneer ik naar het toegewezen IP-adres (die van .60) ga in firefox wordt er niets geladen.

Op dit moment zit je nog op het draadgedeelte netwerk. Dus je moet proberen via een netwerkkabel naar het ip adres van je AP te gaan, en niet draadloos.

Indien je via netwerkkabel je AP kan benaderen, dan kan je ook nog het draadloze gedeelte instellen (via het webinterface).

Succes!

Op dit moment zit je nog op het draadgedeelte netwerk. Dus je moet proberen via een netwerkkabel naar het ip adres van je AP te gaan, en niet draadloos.

Indien je via netwerkkabel je AP kan benaderen, dan kan je ook nog het draadloze gedeelte instellen (via het webinterface).

Succes!

Dat werkt dus niet, ik probeer het op de pc waarop ik ook alles heb ingesteld, die is aangesloten op het bekabel;de netwerk. Browser geopend, Ip adres als adres: er wordt niets geladen.

Kan je je AP pingen?

uitvoeren ->cmd <enter>
ping xxx.yyy.zzz.60 <enter>

Dan kan je twee resultaten krijgen: 4keer timeout, of 4 keer een response. Ik verwacht het eerste.

Dan blijft alleen nog de AP volgens de handleiding te resetten.:(

Kan je je AP pingen?

uitvoeren ->cmd <enter>
ping xxx.yyy.zzz.60 <enter>

Dan kan je twee resultaten krijgen: 4keer timeout, of 4 keer een response. Ik verwacht het eerste.

Dan blijft alleen nog de AP volgens de handleiding te resetten.:(

Ok, mijn laatste hoop... Resetten. 4x time-out zoals je zei!

Ik heb ook nog dit gevonden: http://forums.speedguide.net/showthread.php?t=193190
(Laatste post van dat thread) Wie weet probeer ik dat nog. In ieder geval bedankt, ik word zo langzamerhand een beetje wanhopig... :P

~Margreer

Hoi,

wat is precies het ip adres van je computer? Indien de eerste 3 reeksen anders zijn dan je AP werkt het niet.

Stel je modem geeft als IP adres uit 192.168.176.10 en je AP zit standaard op 192.168.1.254. (eventueel AP resetten, van de netvoeding halen, en weer aanzetten)

Dan moet je op je computer (ik veronderstel even XP) in de configuratiescherm den netwerkverbinding aanpassen. Ga na de eigenschappen van het TCP/IP protocol en geef manueel een vast IP adres, b.v. 192.168.1.100.

Vervolgens je computer opnieuw opstarten en je AP pingen. Dat moet dan lukken.

Vervolgens met IE naar http://192.168.1.254 gaan, er zou een logon scherm moeten verschijnen. Geen username invullen, alleen wachtwoord admin.

Dan moet je je AP kunnen configueren.

Voor de expert is dat een kwartier werk, voor de leek 2,5 uren.:cool:

Hoi,

wat is precies het ip adres van je computer? Indien de eerste 3 reeksen anders zijn dan je AP werkt het niet.

Stel je modem geeft als IP adres uit 192.168.176.10 en je AP zit standaard op 192.168.1.254. (eventueel AP resetten, van de netvoeding halen, en weer aanzetten)

Dan moet je op je computer (ik veronderstel even XP) in de configuratiescherm den netwerkverbinding aanpassen. Ga na de eigenschappen van het TCP/IP protocol en geef manueel een vast IP adres, b.v. 192.168.1.100.

Vervolgens je computer opnieuw opstarten en je AP pingen. Dat moet dan lukken.

Vervolgens met IE naar http://192.168.1.254 gaan, er zou een logon scherm moeten verschijnen. Geen username invullen, alleen wachtwoord admin.

Dan moet je je AP kunnen configueren.

Voor de expert is dat een kwartier werk, voor de leek 2,5 uren.:cool:

De eerste 3 reeksen zijn inderdaad anders! 83.87.67.34 is het ip-adres. Ik dacht al, dat kan misschien een probleem opleveren. Ik probeer wat je hebt voorgesteld en then I report back to you. :P

Ik heb 2 tabbladen bij geavanceerde instellingen, de ene heet 'alternatieve configuratie' en laat me een ander IP-adres instellen, de andere geeft me een keuze tussen 'automatisch een Ip-adres laten toewijzen' en 'het volgende Ip-adres gebruiken', waarbij ik ook nog een subnet mask+def gateway moet invullen. Moet ik deze leeg laten, of invullen wat ik bij ipconfig vind?

En moet ik voor deze pc geen ip-adres geven die binnen de range van de modem ligt, of heb ik dat verkeerd begrepen? :P

(2,5 uur inderdaad, uitgesmeerd over meerdere dagen.. :shocked:

~Margreet

Laatst bewerkt:
Het werkt! Ik kom in mijn AP! Maar.... helaas, de internetverbinding werkt dan zelf niet meer, bij dit IP-adres.

Ik heb het IP-adres van de AP veranderd naar die drie-reeksen die mijn IP adres heeft, eindigend op een ander cijfer. Nu kom ik in mijn AP zelfs met automatische IP-adrestoewijzing voor deze pc. Joechei!

Eens kijken op mijn lappie of ik al kan internetten.

~Margreet

De eerste 3 reeksen zijn inderdaad anders! 83.87.67.34 is het ip-adres. Ik dacht al, dat kan misschien een probleem opleveren. Ik probeer wat je hebt voorgesteld en then I report back to you. :P

Ik heb 2 tabbladen bij geavanceerde instellingen, de ene heet 'alternatieve configuratie' en laat me een ander IP-adres instellen, de andere geeft me een keuze tussen 'automatisch een Ip-adres laten toewijzen' en 'het volgende Ip-adres gebruiken', waarbij ik ook nog een subnet mask+def gateway moet invullen. Moet ik deze leeg laten, of invullen wat ik bij ipconfig vind?

En moet ik voor deze pc geen ip-adres geven die binnen de range van de modem ligt, of heb ik dat verkeerd begrepen? :P

Je moet eerst een IP adres in de buurt van je AP hebben. Lutz

(2,5 uur inderdaad, uitgesmeerd over meerdere dagen.. :shocked:

I
~Margreet[/QUOTE

k denk dat je in een fout menu zit. Je moet (onder XP naar netwerkverbindingen gaan, dan op de eigenschappen van de LAN verbinding gaan. Vervolgens klik je op Internet protocol.

Ik wil je waarschuwen dat je met iets bezig bent wat ik persoonlijk, met veel kennis in huis, nooit zal doen. Je kabel modem geeft je computer een openbare IP adres (vermoedt ik) en je computer blijft kwetsbaar.

Wat je beter kan doen is je switch en je AP vervangen voor een draadloze router. Is ook makkelijker te configureren.

Wat ik mij niet kan voorstellen is dat je 2 computers tegelijkertijd op internet kan zetten. Het zou betekenen dat je internet provider je meerdere IP adressen heeft toegeken, en dat kan ik mij niet voorstellen. (en dan ben je weer bij een draadloze router)

Een vraag aan de ander lezers: wie kent dit modem, en doet het aan NAT? Heeft het een ingebouwde router?:shocked:

/// Hmm, je hebt gelijk. Dat werkt helemaal niet. Het punt is, dit is bij mijn vriendje thuis, en hij vertelde me dat ik mijn laptop gewoon in een kabeltje in de andere kamer kon steken, en internet zou hebben. Ik had het nog niet daadwerkelijk geprobeerd, (vol vertrouwen 8)) maar wanneer ik dit dus doe, krijg ik precies dezelfde melding als wanneer ik het draadloze netwerk op probeer te gaan: beperkte of geen verbindingsmogelijkheden. Er zal dus inderdaad waarschijnlijk een router aangeschaft moeten worden...

Mijn excuses! Hahaha, in ieder geval ben ik zelf heel wat wijzer geworden op het gebied van (draadloos) internet. Dankjewel Lutz!
~Margreet.

Laatst bewerkt:
ik wil hier niet al te ver op ingaan, maar de melding Geen, of beperkte internet verbinding duidt vaak op een fout dns. Laptop per kabel verbinden aan het modem, dhcp inschakellen, beide resetten. De juiste ipconfig ophalen uit cmd en dit weer static maken... is mij al meerdere keren gelukt.

Groetjes

Hi Margreet,

indien je toch een router gaat kopen koop dan gelijk draadloze router. Is veel makkelijker te configureren dan een router en een AP apaart.

Heb je ook ergens wat fotos van je poezen staan?:D
(Ik heb er zelf een op 4 poten)

Hee daar Lutz en andere hulpvaardigen,

Even voor de volledigheid: ik heb de access point werkend gekregen met een nieuwe tweedehands router, ook van Linksys. De configuratie is nu modem -> router -> pc's op het bekabelde netwerk + AP.

De router installeren was met de instructies van de handleiding snel gebeurd. De access point deed het eerst niet, maar na het wisselen na een ander kanaal wel.

Toen nog een firmware-upgrade voor de oude router geïnstalleerd, waarmee de disconnects verholpen zijn die alle pc's aangesloten op het netwerk eerst nog hadden zo om de minuut.

Nu werkt het prima, ik ben het laatste uur niet meer van mijn MSN afgegooid, een goed teken!

Bedankt Lutz! Oh, hier wat foto's van de kat. http://smg.photobucket.com/albums/v606/margreeth/
:D

~Groetjes, een internettende Margreet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan