LINKSYS wmp54gs guest krijgt geen ip nummer!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Narcis

Gebruiker
Lid geworden
20 apr 2001
Dag, ik heb in huis 2 pc draadloos me linksys verbonden. Alles heeft prima gewerkt totdat ik een nieuwe printer aangesloten heb die gedeeld wordt. De guest pc kan geen verbinding meer met het netwerk krijgen omdat het geen ip # heeft/krijgt.
De pc's hebben windows xp; de router en adapter zijn van linksys wrt54gs met speedbooster. Volgens de info van de router is alles ok ingesteld. Hij blijft zoeken, de guest, naar een ip nummer.
Weet een van u hier raad mee?
BVD,

René

Stel het ip-adres van de printer vast in op een ip-adres dat BUITEN de reeks ligt die wordt uitgedeeld door de linksys, maar wel in het juiste ip-segment.

Voorbeeld: Linksys heeft 192.168.1.1, deelt uit vanaf 192.168.1.100, subnetmasker is 255.255.255.0.

Geef dan de printer bijv. 192.168.1.9, met subnetmasker 255.255.255.0
Default gateway instellen bij de printer hoeft niet, alle printverkeer blijft lokaal.

We horen wel of het geholpen heeft.

Tijs.

thx dntys, ik begrijp het wel maar hoe stel ik het ip ardes van m'n printer in, cq waar?

Meld dan welke printer je hebt, misschien kunnen we je dan een beetje matsen! ;)

Meld er ook even bij welk intern ip-adres de router heeft, vanaf welk adres hij via DHCP adressen uitdeelt en wat het subnetmasker is.

Tijs.

Meld dan welke printer je hebt (merk & type), misschien kunnen we je dan een beetje matsen! ;)

Meld er ook even bij welk intern ip-adres de router heeft, en wat het laagste ip-adres is dat hij als DHCP uitdeelt en wat het subnetmasker is van je thuisnetwerkje.

Tijs.

Dag Tijs,
het is een eenvoudige Canon MP150 printer.
Het intern IP adres van de router is 192.168.110.1.
Tja, en dan het laagste adres en subnetmasker??
Ik zou niet weten waar ik dat kan vinden.
René

Dag Tijs,
het is een eenvoudige Canon MP150 printer.
Het intern IP adres van de router is 192.168.110.1.
Tja, en dan het laagste adres en subnetmasker??
Ik zou niet weten waar ik dat kan vinden.
René

Subnetmasker zie je terug in het venster als je het volgende doet:
Start-knop -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig

Stel de IP van die Canon maar in op 192.168.110.9, met hetzelfde subnetmasker dat op je pc is ingesteld (zie boven).

Tijs.

als ik dat doe dan krijg ik de melding dat het geen win 32 toepassing is.

Alternatieve manier:
Start-knop -> Alle programma's -> Bureauaccessoires -> Opdrachtprompt

Type daar dan het ipconfig commando in en druk op Enter
Opdrachtprompt afsluiten met exit

Tijs.

Tijs, bij toegang geweigerd geeft hij dezelfde melding: geen win 32 toepassing.

Microsoft Windows XP [versie 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\Rene>cmd/kipconfig
Toegang geweigerd.

C:\Documents and Settings\Rene>cmd /k ipconfig
Toegang geweigerd.

C:\Documents and Settings\Rene>cmd/k ipconfig
Toegang geweigerd.

C:\Documents and Settings\Rene>ipconfig

Windows IP-configuratie

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: arnhem.chello.nl
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.110.100
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.110.1

C:\Documents and Settings\Rene>

[...]C:\Documents and Settings\Rene>ipconfig

Windows IP-configuratie

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: arnhem.chello.nl
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.110.100
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.110.1

C:\Documents and Settings\Rene>

Je router deelt dus uit vanaf 192.168.110.100
Dat betekent dat nummers 192.168.110.2 t/m 192.168.110.99 gebruikt kunnen worden om apparaten met vaste ip-adressen van te voorzien.
Stel dus je printer in met ip-adres: 192.168.110.9, met subnetmasker 255.255.255.0

Tijs.

:thumb: yep tijs, dat heb ik begrepen.
Wat ik alleen niet weet is waar ik moet zijn om die instellingen toe te voegen.
Ik heb al bij de eigenschappen van de printer ed gekeken maar zie niets wat daar op lijkt. So..

René

Heb je zo'n Silex Pricom C-6400W draadloos & USB extern kastje voor aansluiting van je MP150 op je interne netwerk? Indien nee, wat dan wel? Merk & Type.

Tijs.

Nee Tijs, ik heb niet zoiets. De kabel van de printer is direct in de usb van de pc geplugd. En tot voor kort werkte hij goed voor beide pc's.

Goed, even schematisch: Is de situatie als volgt (scenario1):

Hoofdpc -> Deelt mp150 printer, en heeft Internet toegang
Guestpc -> Deelt niets, maar krijgt nu geen Internet toegang, gebruikt wmp54gs draadloze netwerkkaart

of als volgt (scenario2):

Guestpc -> Deelt MP150 printer, heeft nu geen Internet toegang, gebruikt wmp54gs draadloze netwerkkaart
Hoofdpc -> Deelt niets, heeft Internet toegang

Welke is van toepassing?

En met de MP150 printer NIET aangesloten werkt het voor beiden?

Tijs.

Tijs, zoals ik het beoordeel is het scenario 1. De host pc werkt normaal en heeft ook geen problemen gegeven, ook niet als ik de printer loskoppel.
De guest pc heeft inderdaad de pci adapter wmp54gs en als ik de pc aanzet dan zie ik aan het icoontje dat hij in die zin werkt, de snelheid is 54 mph of zoiets. Op dat moment zie ik op die pc wel dat hij verbinding zoekt met het netwerk maar niet krijgt. Als ik op herstellen druk maakt dat niets uit en geeft windows de mededeling dat ik assistentie moet zoeken.
Voorheen kon de guest pc gebruik maken van de printer en een gedeelde map.
Voor de duidelijkheid, als de printerkabel uit de host pc is dan blijft de situatie hetzelfde.
Groet,

René

Ok, dan kunnen we denk ik de printer uitsluiten uit het verhaal als oorzaak... :)

Wat ik mij kan voorstellen is dat de instellingen in de draadloze router nu zó staan dat:
1. De reeks uit te delen ip-adressen met 1 aangesloten computer al uitgeput is. Kijk na in de DHCP server instellingen of de reeks uit te delen adressen wel minstens 2 is! :)
2. Er staat een MAC filter in je router. Die baseert op zgn. Hardware adres van de netwerkkaart welke pc's wel en niet verbinding mogen maken. Dit is een extra beveiliging bovenop de andere, zoals encryptie, SSID etc.
3. De Guest pc verbindt met een verkeerd draadloos netwerk, bijv. die van de buren...
Dwing af dat alleen met de SSID van jouw draadloze netwerkje verbinding mag worden gezocht. Daar heb je vaak een hulpmiddel voor, bijgeleverd bij de netwerkkaart, voor het aanmaken van zgn. connectie'profielen'. Maak er een voor jouw draadloze netwerk, en zet die als "Default" of "Standaardverbinding".
4. Lees de handleiding goed of je misschien de Zero Configuration ... hebt aanstaan op de Guest PC, en of je die moet uitzetten dan wel aanzetten, in combinatie met de aanbevelingen van 3.

Overigens trek ik me, na bovenstaande aanbevelingen, verder terug uit deze discussie.

Tijs.

Tijs, ik ga je advies uitpluizen en proberen.
Dank je voor je deskundigheid.

René

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan