linksys wrt150n en davolink (tele2) combineren

Status
Niet open voor verdere reacties.

d216136

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2008
Goedemiddag,

Het tele2 davolink wifi modem heeft een zwak signaal. Ik wil dan ook mijn linksys wifi wireless lan router wrt150n gebruiken.

Het is me echter niet duidelijk hoe ik dat doe.

Wat stel ik nu in op de wrt150n als gateway, als subnetmask, wat doe ik met de dns instellingen en de dhcp server?

Ik heb al wel het e.e.a. geprobeerd o.a. als gateway het ip adres van de davolink router opgegeven maar dat heeft tot nog toe niet geholpen.

Wie heeft er een "kookboekje"? voor de samenwerking tussen wifi modems van providers als zigo, upc en tele2 en wifi routers als de linksys wrt150n?

Mvg,
D

sluit je linksys aa op je tele 2 modem en zet je modem wifi uit en klaar gwn in een 1 2 3 4 gaatje doen veder rest niks

Kookboek :D:

Wat je moet doen is het degraderen van je Linksys WRT150N router naar accesspoint/switch ipv. draadloze router
Zorgt ervoor dat je weer 1 thuisnetwerk hebt [netwerk Davolink] ipv. 2, zoals nu [netwerk Davolink en netwerk Linksys WRT150N.]
(Grote) voordelen:
a. Portforwarding alleen nog nodig in de Davolink, niet ook in de Linksys WRT150N.
b. Alle apparaten zitten in 1 ip-thuisnetwerk ipv. 2 ip-thuisnetwerken, dus delen van printers/media/etc. gaat soepel.

Hieronder instructies.

Instructie:
Je moet het LAN ip-adres van de Linksys WRT150N zo inrichten dat die in hetzelfde netwerk ligt als de Davolink. En daarna de Linksys WRT150N via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Davolink verbinden.

Voorbereiding:
Het ip-netwerk van de Davolink moet je even achterhalen via een pc die je bedraad aansluit op de Davolink, en dan kijken met
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig
Kijk naar Standaardgateway, dat geeft het ip-adres van de Davolink aan (stel dus dat daar 192.168.2.1 staat als standaardgateway, dan is 192.168.2.x het netwerk (zie stap 7, waar je dat nodig hebt)). Noteer ook het subnetmasker (meestal is dat 255.255.255.0). Schrijf ook het toegekende ip-adres op, zodat je weet of kunt inschatten vanaf welk ip-adres via DHCP ip-adressen aan verbonden pc's worden toegekend (ook nodig voor stap 7).

Werkzaamheden aan de Linksys WRT150N router:
Je kunt daarna je Linksys WRT150N router gaan gebruiken als draadloos accesspoint/switch naar een netwerk van een internet router die ervoor staat (Davolink). Wat je moet doen is:
1. Ontkoppel de Linksys WRT150N van de Davolink.
2. Sluit een pc/laptop aan op een van de LAN poorten van de Linksys WRT150N, dus met een netwerkkabel.
3. Vraag op de aangesloten pc een nieuw ip-adres aan de Linksys WRT150N, via
XP:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release
Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /renew
Vista of Windows 7:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /release
[Windows-toets]r toetscombinatie -> cmd /k ipconfig /renew
(of herstart je pc/laptop)
4. Ga naar de 'configuratiewebsite' van de Linksys WRT150N.
5. Zet DHCP serving uit op de Linksys WRT150N.
6. Zet alle mogelijk verstorende zaken op de Linksys WRT150N uit, zoals UpnP, RIP routing, portforwarding etc.
7. Ken aan de LAN poort van de Linksys WRT150N een vast ip-adres toe dat valt in de LAN ip-reeks van de Davolink, maar (normaal) niet wordt uitgegeven door de DHCP server in de Davolink. Dat kan bijv. een 'hoog' ip-adres zijn, bijvoorbeeld eindigend op .253 of een 'laag' ip-adres, als de DHCP-server in de Davolink als DHCP-server bijv. adressen uitgeeft vanaf .33.
Als je twijfelt, geeft de Linksys WRT150N dan een ip-adres dat eindigt op .253
Natuurlijk niet het ip-adres toekennen dat de Davolink al als LAN ip-adres gebruikt!
De pc zal nu de verbinding verliezen met de 'configuratiewebsite' van de Linksys WRT150N.
8. Verbind een LAN poort (dus niet de WAN poort) van de Linksys WRT150N bedraad met een LAN poort van de Davolink.
9. Vraag op de pc weer een nieuw ip-adres aan, die zul je nu krijgen van de Davolink ipv. de Linksys WRT150N.
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Linksys WRT150N nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Linksys WRT150N].

Alle pc's die (bedraad of draadloos) via de Linksys WRT150N zijn verbonden zullen nu een nieuw ip-adres moeten aanvragen, en die krijgen ze van de Davolink.
Je hebt dus de Linksys WRT150N als verkapte accesspoint/switch in het netwerk gezet.

Succes,

Tijs.

Ha Tijs,

Dank voor het uitgebreide antwoord!

Een vraag over een deel van het antwoord. Je schrijft: "(..)de Linksys WRT150N via een van zijn 4 LAN-aansluitingen aan de Davolink verbinden.(..)"
de ethernetkabel die uit de davolink lanpoort komt verwachtte ik te moeten verbinden met de internet ingang op de WRT150N.(1). Gezien je bovenstaande antwoord moet dan niet, ik moet hem juist koppelen aan een ethernetpoort op de WRT150N.. (2).

De als 2e genoemde optie is de juiste?

Mvg,
D

Je gebruikt niet de Wan/Internet poort maar een van de vier Lan poorten van de Linksys om te verbinden met de Davolink.
Uitvoeren op het moment dat de instructie het aangeeft.

Tijs.

Ha Tijs,

Het is t/m punt 9 inmiddels allemaal gelukt.. Het surft stukken sneller.. Alleen de het benaderen van de router via het .253 ipnummer lukt niet. Hoe kom ik nu weer "in" de wrt150n?

Mvg, D

Kookboek :D:

(..)
10. [Je kunt de (draadloze) configuratie van de Linksys WRT150N nog steeds wijzigen, maar dan op het vaste ip-adres dat je in stap 7 hebt toegekend aan de LAN-poort van de Linksys WRT150N].

(..)
Succes,

Tijs.

Hoogstwaarschijnlijk heb je de volgende fout gemaakt: Je zult alleen het laatste stukje van het Linksys LAN ip-adres aangepast hebben naar .253 ipv. het hele ip-adres aan te passen aan het LAN ip-netwerk van de Davolink?
[Of, onwaarschijnlijk overigens, ipv. het LAN ip-adres het WAN/Internet ip-adres van de Linksys aangepast?]

Van hieruit kan ik het verder niet beoordelen. Overigens is er wel een manier om er toch in te komen, maar dan moet je het MAC adres van de LAN van de Linksys weten. Soms/vaak staat die als sticker ergens op het apparaat (vaak nog met een barcode er ook nog bij). Heeft dan een van de volgende (voorbeeld-) vormen:
a. 00-25-d3-fe-64-39
b. 00:25:d3:fe:64:39
c. 0025d3fe6439

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het Macadress heb ik inderdaad. Hoe benader je, in deze situatie, de wrt150n via het Macadress?

Mvg, D

Hoogstwaarschijnlijk heb je de volgende fout gemaakt: Je zult alleen het laatste stukje van het Linksys LAN ip-adres aangepast hebben naar .253 ipv. het hele ip-adres aan te passen aan het LAN ip-netwerk van de Davolink?
[Of, onwaarschijnlijk overigens, ipv. het LAN ip-adres het WAN/Internet ip-adres van de Linksys aangepast?]

Van hieruit kan ik het verder niet beoordelen. Overigens is er wel een manier om er toch in te komen, maar dan moet je het MAC adres van de LAN van de Linksys weten. Soms/vaak staat die als sticker ergens op het apparaat (vaak nog met een barcode er ook nog bij). Heeft dan een van de volgende (voorbeeld-) vormen:
a. 00-25-d3-fe-64-39
b. 00:25:d3:fe:64:39
c. 0025d3fe6439

Tijs.

Parallel schakelen? (davolink en wrt150n)

Is het trouwens ook mogelijk om het wireless modem en de wrt150n op de een of andere manier parallel te schakelen zodat ze samen in feite 1 AP vormen waardoor het signaalsterkte natuurlijk nog beter wordt.. (de wrt geeft namelijk op zolder een goed signaal maar is beneden weer niet zo sterk.. Voor de davolink geld het omgekeerde...)

Mvg, D.

Meldt even welk LAN ip-netwerk je nu hebt. Dan is het makkelijker om de instructie te schrijven. Of vermeld welk ip-adres je pc nu heeft, dan haal ik het daar wel uit.

M.b.t. tot 1 Wifi netwerk: Stel daar een aparte vraag over. De tips daaromtrent zijn nogal wisselend van inhoud (de ene beweert dat je dan het kanaalnummer gelijk moet houden, de ander beweert max. 2 kanaalnummers van elkaar, de 3de beweert minstens 3 kanaalnummers van elkaar etc.)

Tijs.

ip pc = 192.168.7.7 (gevonden met ipconfig) .. Gateway 192.168.7.1

D

Meldt even welk LAN ip-netwerk je nu hebt. Dan is het makkelijker om de instructie te schrijven. Of vermeld welk ip-adres je pc nu heeft, dan haal ik het daar wel uit.

M.b.t. tot 1 Wifi netwerk: Stel daar een aparte vraag over. De tips daaromtrent zijn nogal wisselend van inhoud (de ene beweert dat je dan het kanaalnummer gelijk moet houden, de ander beweert max. 2 kanaalnummers van elkaar, de 3de beweert minstens 3 kanaalnummers van elkaar etc.)

Tijs.

Ok, het volgende (even 0025d3fe6439 als voorbeeld MAC-adres van de router (aanpassen aan wat jij gevonden hebt), zie hieronder dat het format 00-25-d3-fe-64-39 moet worden gebruikt, dus met de streepjes):

a. Maak een snelkoppeling naar cmd.exe op je bureaublad, rechtsklik erop, en kies "Als Administrator uitvoeren"
In het geopende CMD-venster:
arp -s 192.168.7.252 00-25-d3-fe-64-39
[zie dat ik hier tijdelijk het ip-adres 192.168.7.252 gebruik, dus niet 192.168.7.253]
Laat het CMD-venster maar openstaan.
Start je webbrowser, en browse naar http://192.168.7.252
Als het goed is kun je dan inloggen. Kijk alles na waar ik het over had. Pas het LAN ip-adres aan als het nu niet klopt, naar 192.168.7.253 , zodat het weer overeenkomt met de instructie.
Daarna mag de arp-vermelding weg, dus activeer het openstaande CMD-venster, en geef daar in:
arp -d 192.168.7.252

Probeer daarna de router op zijn nieuwe ip-adres te benaderen: http://192.168.7.253
Als dat werkt, dan mag ook het CMD-venster dicht en is alles zoals in de instructie staat.

Hopelijk/vermoedelijk/hoogstwaarschijnlijk zou bovenstaande moeten werken voor je.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Het ip adres is netjes gekoppeld aan het mac adres zie ik via het commando arp -a aan het ip adres van mijn machine. Niettemin krijg ik een "Oops! Google Chrome could not connect to 192.168.7.252". Het mac adres heb ik diverse malen gechecked.. een andere browser lijkt ook niet te werken... ..

Ok, het volgende (even 0025d3fe6439 als voorbeeld MAC-adres van de router (aanpassen aan wat jij gevonden hebt), zie hieronder dat het format 00-25-d3-fe-64-39 moet worden gebruikt, dus met de streepjes):

a. Maak een snelkoppeling naar cmd.exe op je bureaublad, rechtsklik erop, en kies "Als Administrator uitvoeren"
In het geopende CMD-venster:
arp -s 192.168.7.252 00-25-d3-fe-64-39
[zie dat ik hier tijdelijk het ip-adres 192.168.7.252 gebruik, dus niet 192.168.7.253]
Laat het CMD-venster maar openstaan.
Start je webbrowser, en browse naar http://192.168.7.252
Als het goed is kun je dan inloggen. Kijk alles na waar ik het over had. Pas het LAN ip-adres aan als het nu niet klopt, naar 192.168.7.253 , zodat het weer overeenkomt met de instructie.
Daarna mag de arp-vermelding weg, dus activeer het openstaande CMD-venster, en geef daar in:
arp -d 192.168.7.252

Probeer daarna de router op zijn nieuwe ip-adres te benaderen: http://192.168.7.253
Als dat werkt, dan mag ook het CMD-venster dicht en is alles zoals in de instructie staat.

Hopelijk/vermoedelijk/hoogstwaarschijnlijk zou bovenstaande moeten werken voor je.

Tijs.

Dan houdt het op. Enige optie die ik zie is de linksys resetten naar fabriekswaarden via knopje of paperclip (lees de handleiding hoe dat kan) en dan, bedraad aangesloten, opnieuw mijn instructie uitvoeren (+ alle wifi instellingen op die router).

Tijs,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan