Linksys wrt54g router opnieuw instellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

michel72

Gebruiker
Lid geworden
23 mei 2011
Hallo allen,

Mijn probleem is dat mijn router van Linksys WRT54G geen communicatie meer geeft met de vaste pc en met 2 laptops.
Het begon met mijn dochter van 8 die per ongelijk klikte op een update die in beeld kwam, nl de X-pac 3 (of zoiets ) van windows, die heb ik dan maar verwijderd van de software lijst, maar dat hielp niet. Resetten router, Systeemherstel gedaan, LAN-verbinding aan en uit gezet, niets hielp.
Tenslotte via Configuratiescherm - Hardware, de router weer ingevoerd en ingeschakeld, dat hielp wel, ik had weer internet, maar de laptops niet.
Om dat te herstellen had ik het idee om naar de beveiligde routerpagina van Linksys te gaan (www.192.168.1.1) om daar te configureren, maar daar ging iets mis nadat ik de sleutelcode v/d router moest invoeren, toen helemaal niets meer.
Internet heb ik nu alleen via rechtsreeks de kabel in een laptop te steken.

Weet iemand hoe ik de router weer op het juiste spoor krijg, of kan ik maar beter een nieuwtje kopen ?

Alvast dank voor de hulp, Michel.

Moest je misschien ( behalve de key ) ook het macadress opvoeren voor de draadloze netwerkkaarten?

Hoi,

Je moet even uitleggen wat je hebt gedaan bij dat 'resetten' van je router.
En vertel even wie je internetprovider is.
Verder is belangrijk welk besturingssysteem op de pc en laptops draaien.

Wat bedoel je trouwens met "Hardware, de router weer ingevoerd en ingeschakeld"? Want dat doe je daar niet, hoogstens met de netwerkkaart.

Goed lezen is moeilijk en lezen moet je goed doen.:p
Resetten moet je ook goed doen:D
Maar zonder gekheid..., ik had de indruk dat TS na het resetten ook al weer het e.e.a. had gevogeld.

Laatst bewerkt:
Hallo allen,

Eerts even wat vragen beantwoorden.
Pc draait op XP, 1 laptop ook op XP, de andere op Vista.
Het macadres heb ik voor zover ik weet niet moeten invoeren.
Internetprovider is Zeelandnet.

Het is misschien belangrijk om te weten dat de eerste keer dat de router eruit lag, het icoontje was verdwenen van Draadloze internetverbinding.
Dat icoon kun je vinden op het Configuratiescherm, dan naar Netwerkverbindingen, en dan zie je twee icoontjes ( LAN verbinding en Draadloze internetverbinding )
De router heb ik weer ''teruggevonden'' via Configuratiescherm, dan naar Hardware, en daarna weer aangemeld bij de computer.
Het resetten heb ik iedere keer precies 30 seconden het knopje ingedrukt achter op de router, daarvoor had ik al eerder de stekker er uit gehaald.

Waarschijnlijk heb ik wel iets doms gedaan, maar ik heb er ook niet echt verstand van, echter ik probeer altijd eerst zelf mijn problemen op te lossen, dus ook pc problemen.
Alleen ging het nu echt fout.

Denken jullie dat mijn router weer prima kan werken op alle pc en laptops, of gelijk maar een nieuwe halen en invoeren ?

Resetten van je router doe je alsvolgt:
- Schakel alles uit, behalve de router zelf (dus kabelmodem van Zeelandnet en alle pc's en laptops)
- Druk nu gedurende zo'n 15 seconden het resetknopje van de Linksysrouter in met een puntig voorwerp (de lengte van een ballpointstift is vaak tekort.....)
- Nadat je hebt losgelaten start de router opnieuw op; wacht tot de router volledig is gestart en haal hierna ook de stroom van de router.

Nu in de juiste volgorde alles opnieuw aanzetten (dit is BELANGRIJK):
1. éérst de kabelmodem en wachten tot die helemaal online is.
2. pas hierna de router en opnieuw even wachten tot die helemaal online is.
3. hierna achtereenvolgens: eerst de bekabelde computers uittesten (als je hiermee geen internet krijgt, is draadloos in de regel ook niet mogelijk)
4. tenslotte de draadloze, waarbij je je moet realiseren dat de netwerkinstellingen van de 'oude' situatie (voor reset van de router) niet meer kloppen.

Overigens zet minal je met zijn link naar een ander topic behoorlijk op een verkeerd spoor, omdat het een heel andere situatie is. Dit kan voor jou weer tot nieuwe problemen leiden; niet lezen dus!!

Laatst bewerkt:
Minal, ik ben absoluut wel bereid om de raadgevingen hier op te volgen.

Vanveelen, enorm bedankt voor je advies, ik dit zeker proberen op de manier zoals jij zegt.

Tot zover iedereen bedankt voor jullie hulp alvast !

Met groet, Michel72

De geachte afgevaardigde VanVeelen heeft hier wellicht een punt:)
Mijn excuses:o

Hallo Allen,

Tot mijn grote vreugde kan ik melden dat het probleem alvast gedeeltelijk is opgelost!
De vaste huis-pc is weer online, enkel de laptops ontvangen nog geen signaal van de router.
Waarschijnlijk moeten die op een andere manier gelijkgestemd worden met de router, maar dat weet ik niet precies hoe, de vorige keer dat dat gebeurde was ook al door iemand anders gedaan.

Nogmaals mijn dank aan allen hier, vooral aan Vanveelen.

Mocht iemand nog een tip hebben om die laptop's te laten werken, graag reageren aub.

Met vriendelijke groet, Michel72.

ZeelandNet:

Dan neem ik aan dat je met 192.168.1.1 in het routerconfig kan komen.

Doe dit via de pc die bekabeld is aangesloten.
Ga naar Wlan en kijk hoe de router is beveiligd.
WEP/Wpa/Wpa2
Kopieer of noteer de key
SSID de naam van het netwerk.
Kijk hoe je netwerk heet of geef deze een naam.

Je hebt de software van linksys niet nodig.
Dus als je deze op de laptops hebt geïnstalleerd, uninstall deze dan.
Controleer in het netwerkcentrum of de deaadloze netwerkkaarten zijn geïnstalleerd en ingeschakeld.

Zo ja, zal je een icon zien met kruisje in het systray.
Click hierop en laat zoeken naar draadloze netwerken.
Meld je aan bij je eigen netwerk met de key.
Dit gaat zo in XP en Vista.

Opstelling:
Modem Zeelandnet, daarachter via ethernetcable van modem naar losse poort in de router ( dus niet in het rijtje van 4).

Tcp/IP dient automatisch ingesteld te worden.

Laatst bewerkt:
Hallo Aptje,

Dank je voor het advies, ik ga het vanavond proberen !

Met vriendelijke groet, Michel72

Hallo allen,

Het is mij gelukt de laptop's te laten werken via de router, ik heb het voor elkaar gekregen via pagina 192.168.1.1 en dan via wireless security.
Het grote nadeel is wel dat dan gelijk de huis pc weer uitvalt.

Het is dus óf de huis pc werkt via de router, óf de laptop's.

Zelf denk ik dit op te lossen door de router in te stellen, zodanig dat de laptop's op de router draaien, en de huis pc gewoon door te kabelen via een extra kabeltje vanuit 1 van de 4 uitgangspoorten van de router naar de huis pc !

Is dit mogelijk volgens jullie, of denken jullie dat dit niet kan ?

Met vriendelijke groet, Michel72.

Hoi,

Dan heb je dus opnieuw iets verkeerd gedaan.
En het 'doorkabelen' zal niet werken, kan ik je nu alvast zeggen.

'k Heb de indruk dat je toch iets niet goed doet.
Een router achter het ZeelandNetmodem ( eigen ervaring) is totaal geen probleem.
TCP/IP alles automatisch.
De router aan het modem met een ethernetcable.
Dan houd je 4 Lanpoorten op de router over en de Wlan functies.

Met een simpele 192.168.1.1 configureer je het routerconfig en beveilig je uiteraard het Wlan gedeelte.
Nogmaals GEEN software gebruiken die je bij die router kreeg.
Uninstall deze. Heb je een bijpassen draadloze ethenetkaart dan hiervoor alleen de drivers installeren.
Alles van stroom.
Eerst ZeelandNetmodem opstarten. Wachten tot de lichtjes groen zijn.
Dan pas router opstarten.
Dan een bekabelde pc opstarten.
Deze heeft Internet en via het routerconfig configureren voor draadloos gebruik.

Uiteraard moet het router zijn die gechikt is voor KABEL.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan