Linux als server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Krijn Tanis

Gebruiker
Lid geworden
27 sep 2002
Berichten
189
Ik wil voor een wifi netwerk een linux server maken. Op deze server komen web-, ftp- en mailserver te draaien. Nu heb ik een paar vraagjes hier over:
- Welke linux distrubutie is het beste hier voor.
- Wat zijn de beste programma's die deze functie hebben, liefst met webbased adminpaneel.

In de pc zit niet veel schijfruimte. Op de windows XP machine heb ik 70 GB gedeeld staan. Nu is de vraag of dat ik dan ook de ftp server die op de linux bak komt, toegang kan geven tot die pc.

Alvast bedankt voor jullie antwoord!
 
Mijn vraag aan jouw is...Heb je al een beetje verstand van Linux,en ben je gewend om in de console te werken.Het is geen Windows,waar je alleen maar hoeft te klikken.

Er zijn verschillende distro's die goed zijn,maar SUSE is wel een aanrader.
 
Is dit dus alle server + een versie van linux. Trouwens ik kan nergens eeen iso vinden van SUSE.
 
Suse is niet als iso downloadbaar , alleen de eval-versie is er als iso,
Mocht je Suse willen installeren moet je een netinstall doen vanaf een van hun ftp mirrors.
Mocht je een gewone distributie als server willen, dan raad ik je Debian aan, die is zeer stabiel , maar je hebt wel wat ervaring nodig met linux.
Met je mandrake kun je trouwens ook een servertje opzeten hoor :)

Johan.
 
Maar dat guardian, kan ik daar dus een server mee opzetten? Dus heb ik om dat pakket te installeren ook nog een linux distributie nodig?
 
Bedankt voor je hulp. Ik ga vanmiddag proberen met installeren. Nu is mijn vraag of dat ik files vanaf een gedeelde windows disk op een andere pc kan delen via de ftp server van linux.
 
probeer eens slackware vindt ik namelijk zelf zeer goed is naar je eigen hand te zetten.

greetz Tom
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan