Linux-based gaming operation system?

Status
Niet open voor verdere reacties.

phpfreaky2

Gebruiker
Lid geworden
11 dec 2011
Hallo iedereen!:d

Ik wil graag een game console bouwen.
Dat wil ik doen d.m.v. een eigen pc in elkaar te zetten in een zelfgemaakte kast,
en daar een Linux-based gaming operation system op te zetten.:)
Die ik toch een beetje kan aanpassen ofzo en dat als je de pc opstart,
dat hij vraagt om er een cd in te doen met een spel dat dus alleen door dat besturing syteem, of alleen door linux, wordt ondersteund.
Het is dan de bedoeling dat ik die ook zelf maken..:eek:
Goed, om een lang verhaal kort te maken;
Ik ben dus op zoek naar een besturing systeem waarvoor ik mijn eigen games kan ontwikkelen en vervolgens op die pc kan draaien.
Heeft iemand enig idee in welke richting ik kan zoeken?
Alle reacties zijn welkom!:)
Alvast bedankt!:thumb:

Laatst bewerkt:
In feite wil je alleen het gui aanpassen, zodat je niet meer het operatiesysteem kan zien? Mocht je engels kunnen lezen, dan kijk eens hier:

http://www.linuxfromscratch.org/

Daar kan je alles zelf configureren, maar ik moet toegeven dat het te veel voor mij is...

Gamen op het Linux platform is tot nog toe niet een heel groot succes.

Andere besturingssystemen voor consoles zijn volledig toegesneden op de specifieke hardware en daar ga je dus niet veel aan hebben.

Bedankt voor de reactie!:)
Het is inderdaad mijn bedoeling om alleen de gui aan te passen,
zodat je het besturing systeem niet ziet.
En dit lijkt er al aardig op!
Ik kan prima Engels lezen, maar gaat mij dit ietsje boven het hoofd...:o
Ik weet aardig wat van Linux, maar dit is net wat te hoog gegrepen voor mij...
Ik wil zeg maar "makkelijk" een linux-based besturing systeem maken,
en dat als je hem opstart, hij vraagt om een cd.
Het enige wat dat besturing dus systeem hoeft te kunnen, is checken of er een cd in zit, en zoja; de game kunnen uitvoeren die op die cd staat.
Kan dat daar mee?
Alvast bedankt!:thumb:

@RogerS Ik bedoel dus gewoon een linux-based os voor een pc.
Maar die ik kan gebruiken als een "gaming operation system".
En ik weet idd dat de game kant van linux niet echt goed is ontwikkelt,
maar het lijkt mij gewoon leuk:)

Ik snap wel wat je bedoeld. Maar als je ons niet iets specifieker kunt uitleggen wat dat OS allemaal moet kunnen, dan is het lastig tips geven.

Als je de pc opstart en er zit geen cd in, moet er een soort venster komen met: "Please insert disk" ofzo.
Zodra er een cd in zit moet hij het spel dat op de cd staat uitvoeren.
Hij moet dus eigenlijk alleen het type spel kunnen uitvoeren.
Voor de rest hoeft hij niets te kunnen. (Geen office of andere dingen..)
Ik weet niet precies hoe je games maakt voor linux, maar dat is het enige wat hij moet kunnen openen...
Bijv. game-editor.com
Ik maak er een game voor, brand hem op een cd en doe hem in die "linux-based game console"! :)

Heb wat gevonden!

Dit lijkt behoorlijk op wat ik graag wil!:)
Dus misschien is Gentoo wat?
Dit vond ik:

"Quote:
Originally Posted by WhiskeyTangoFoxtrot
i guess that the end result of this thread is that most distros are good for gaming so if ur selscting a distro, gaming isnt something to worry abt.

Yes, you generally wouldn't have a problem with it but linux is built however the distro wants it built and depends on the one you have. You might not notice much difference between some which is what ^ is saying but there should be a distro that is built with gaming in mind.

The reason is that there are processes that run in the background in linux depending on what you have setup or what the distro has setup and those could interfere with the game because it could be that gaming isn't in the mind of the developers that write these daemon services (maybe i'm not sure but I would take that into account).

There are a lot of ways you could customize Linux just for a gaming platform it just needs to be optimized for it which I would suggest Gentoo if you wanna learn how to do something like that. Gentoo is a good tool to have around that is for sure. I hope they stay around for a long time.

In fact I have seen somewhere that there was a bootable CD with a Gentoo build with a game on it which played just like sticking a playstation 3 dvd in and playing.

I really wish more people would try to get the game developers to do that with production quality games and put a Xorg and KDE and Gnome on it. You could build a linux OS for gaming off of a liveCD or make a partition for the OS and it just have the basic apps that you want to have and all of the libraries that is needed to run the game.

I really wish somebody out there was working on this and giving the developers out there a second choice. Not only would it steal market share from M$ but it would be good for linux and the SDL and OpenGL organizations for which I have a lot of respect in for their innovations.

Examples of Game Distribution:

1. Build a LiveCD with the Linux kernel and GNU/Linux with just Xorg and auto load the game at startup of X.

2. Build a LiveCD with the Linux kernel and GNU/Linux with Xorg and KDE/Gnome and setup an installation of a customized Gaming OS to setup on a partition on the hard drive and install the games and all games in the future for the OS to that partition with the Gaming OS.

I know people are going to say that it won't work and the devs won't use it so it is a waste of time but if it was given plenty of time for the word to get out and setup to be user friendly with less ways to mess up the OS and maybe even given a really nice GUI then I don't see any reason not to develop games for it. It would be good for support reasons which companies worry about; which is ridiculous in my opinion because they should well know that the Linux organizations out there support themselves and don't need support from them."

Ik denk dat het project te klein is om het als groep te maken.
Maar kan ik dan met www.linuxfromscratch.org maken wat ik wil?
Of kan het eventueel ook met SUSE...:)
Het enige wat hij namelijk maar hoeft te kunnen is de game op de cd uitvoeren...

Laatst bewerkt:
In feite kan je dat met iedere distro doen. Ik heb linuxfromscratch voorgesteld omdat je alles wilt configureren. Het lastige aan de grote distros is, dat er standaard zo veel meekomt, wat je voor je toepassingen niet nodig is.

Ik ben al een stuk verder!
Het enige wat ik nu nog nodig heb is een command voor linux die het swf bestand van de cd die in de pc zit uitvoert.
Ik ben nu met SUSE bezig, en moet dus nu alleen nog een command invoeren voor als mijn OS is opgestart.
Heb ook een flash driver voor GNOME toegevoegd aan m'n OS, dus dat moet goed komen! :)
Weet iemand een command die ik daar voor kan gebruiken?

Ik kan ook een script invoeren die m'n OS dan elke keer uitvoert als hij opstart.
Heeft iemand misschien een script die, als er een cd in zit, het swf bestand van die cd uitvoert,
en als er geen cd in zit vraagt om een cd?:)

Ik heb een idee!

Ik ga wel een programma maken met python die dat doet,
en dat programma voeg ik dan hier toe:
SUSE3.png

en dan voer ik hier:
SUSE2.png

de command in zodat dat programma elke keer opstart als de OS opstart.
Of misschien hier een script:
SUSE.png

Weet iemand de juiste command/script daarvoor?:)

Ik raad je ten eerste aan om eerst heel wat verstand te krijgen van python of c++. Ik denk eigenlijk dat je verder kom met c++. Ik zou eerst ook maar eens proberen je eigen games te maken voordat je begin met het OS. Volgens mij is dit ook veel moeilijker dan gewoon een spel maken, daar gaat tijd in zitten.

Bedankt voor de reactie! :)
Ik ben bezig met Unity3D en kan aardig wat Python...
Vanwege een spontane ingeving ben ik met die OS bezig gegaan,
en vroeg me af of het idee ook te verwezenlijken was... ;)
Het is voor de rest pure leergierigheid!:D

Er is idd geen Linux versie,
maar met Unity3D 3.5 Beta kun je je games exporteren naar swf... :)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan