Linux/ Bestandsbeheer inhoud (bijv.) usb-stick niet zichtbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wereldfietser

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 okt 2008
Hallo,

Ik heb een Asus EEE Pc 900 met Linux.
Sinds kort is via Bestandsbeheer de inhoud van bijvoorbeeld een usb-stick of externe hd niet meer zichtbaar. Het vreemde is dat als ik 2 usbsticks er in doe dan is van de eerste de inhoud (bijv. D) niet zichtbaar, maar van de tweede wel. Ik begrijp niet hoe dit is gekomen. Het is erg lastig.
Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!!!

Jaap

Laatst bewerkt:
Welke distro Linux staat op je EEEPC?

Linux gebruikt een automount deamon om deze taak te verrichten, best hierop wat googelen en je informeren over de configuratie scripts die afhankelijk van je distributie wat kunnen wijzigen.

Doorgaans gebruikt de eeepc toch xandros?
Een op debian gebaseerde commerciele linux distro.
Ik ken de eeepc niet helemaal maar volgens mij is de gui een of andere lxde derivaat met wat tools die op de achtergrond draaien.

Hallo,

Ik heb een Asus EEE Pc 900 met Linux.
Sinds kort is via Bestandsbeheer de inhoud van bijvoorbeeld een usb-stick of externe hd niet meer zichtbaar. Het vreemde is dat als ik 2 usbsticks er in doe dan is van de eerste de inhoud (bijv. D) niet zichtbaar, maar van de tweede wel. Ik begrijp niet hoe dit is gekomen. Het is erg lastig.
Kan iemand me helpen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!!!

Jaap

Vinky REDhat (rhel) fedora linux

Ik doe een gok, staat er op de nieuwe drive een goed files linux system, zoals ext3? en hebben ze partities (bij grote disks in partjes,, die alle hun eigen file systemen hebben? Op mijn systeem: fedora.redhat linux heten de programma's fdiskvoor de partities en mkfs] om een file systeem erop te zetten.
Voor de USB sticks weet ik het niet, waarschijnllijk een VAR filesysteem wat Linux én Windows kan het bootsegment bevatten . Beter niet formatteren en fdisken
dan:mad: nooit :rolleyes: voor de hoofd disk gebruiken, dan moet je eerst naar een cursus van Hendrik-Jan Thomassen over hd(0,1) segmenten en dat is voor mij 2000 km weg... Ik heb maar een nieuwe disk gekocht. Let wel, dat is de disk waar het eerste blok (het 0de) een verwijzing geeft naar het grote /boot segment waar linux op staat. Het 0de heeft Microsoft expres eruit gelaten voor zij eigen booting, zij booten dus vanaf block 1 en gebruik dat voor Suse10/11en 11 ook.
en op het CWI (Centrum voor informatica in Amsterdam, gebruikten voor een DEC Pdp8 een kort telext tape'tje er voor... wat anders
Hé, ik zag Bill Gates samen met zijne hoogheid Koning Hugo Carlos samen gezellig babbelen op de tv, we hebben hier niet zoveel linux.

Laatst bewerkt:
Even een tussen door vraagje, op welke manier zijn die USB stick geformateerd ?

Met NTFS partitie's heb je namelijk wat extra software nodig, die vaak niet automatisch mee geinstalleerd wordt ;)

Even een tussen door vraagje, op welke manier zijn die USB stick geformateerd ?

Met NTFS partitie's heb je namelijk wat extra software nodig, die vaak niet automatisch mee geinstalleerd wordt ;)

USB sticks zijn pre-geformatteerd met VFAT niet met NTFS, hoe je daarmee een NTFS system boot weet ik niet.

Ik draai Fedora.redhat en ik boot linux met de 0 parttie op de /dev/sda1 schijf (van Windows XP), dit programma't verwijst door naar XP boot of Linux boot met de grub booter, mijn grub.conf ziet er alsvolgt uit:

title Fedora (2.6.29.4-167.fc11.x86_64)
root (hd0,1)
kernel /vmlinuz-2.6.29.4-167.fc11.x86_64 ro root=/dev/mapper/vg_gershwin-lv_root rhgb quiet
initrd /initrd-2.6.29.4-167.fc11.x86_64.img
title Window XP
rootnoverify (hd0,0)
chainloader +1

hartelijke groeten, Vinky

Een USB stick, is vrij makkelijk te formateren in b.v. windows XP met een NTFS file system ;)

niet knoeien met /dev/sda, dat kan je hele sys om zeep helpen

Een USB stick, is vrij makkelijk te formateren in b.v. windows XP met een NTFS file system ;)

Ik formatteer VFAT en/of NTFS systemen met van de grond af XP te formatteren en te instaleren en dan een wat kleinere partitie op te geven voor XP, de rest van de ruimte gebruik ik dan om linux te formatteren en te installeren.

misschien kun je met fdisk /dev/sda1 laten verwijzen naar de USB stick waar dan de echte boot op komt te staan... Maar ik weet het niet, nog nooit geprobeerd.

vanuit Linux de opdracht gegeven: mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt wat meteen werkt als een speer, de USB stick wordt bij mij meteen gemount als ik hem erin stop.

vriendelijke groeten, Vinky

Laatst bewerkt:
Zoals je hem hier boven mount, wordt hij alleen maar read-only gemount ;)

Op zich niet erg natuurlijk, maar neem aan dat je er ook wel er eens iet heen wilt kunnen schrijven :)

mount /dev/sdb1 /mnt/usb -t ntfs-3g -o force

Is dan een betere optie lijkt me, waarbij /mnt/usb is te vervangen door een mount point naar keuze :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan