linux boot loop werkt niet goed (als dat zo heet)

Status
Niet open voor verdere reacties.

winlux

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2012
Hallo

ik heb een oude laptop en als ik daar linux op boot (live cd) dan moet ik met de muis schudden of op het toetsenboard drukken tijdens het booten anders gaat hij niet verder weet iemand een oplossing, ps ik heb nu dual boot xp en slitaz linux (het is een slechte pc) maar is er een manier om het op te lossen nu moet ik namelijk steets schudden anders boot hij niet!!

en ik weet dat dit een onduidelijke vraag is want ik snap er niets van!!

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo onduidelijk is het niet, maar het zou kunnen dat de cd niet goed gebrand is. Je moet de image (iso) op de laagste stand branden.
Verder vertel je dat het een oude laptop is en dan is het nog maar de vraag of deze de nieuwste Ubuntu hebben kan qua hardware. Zo niet, dan zul je een andere variant kunnen proberen, zoals Xubuntu of Lubuntu. Of Bodhi Linux, die is supersnel op oudere laptops.

Kijk eens naar de hardware gegevens van je laptop, en kijk dan eens naar de systeemeisen van Ubuntu 12.04
en vergelijk dit, zodat je weet of het wel of niet gaat werken.

Laatst bewerkt:
Tja, mijn glazen bol werkte dus even niet goed, want dat Slitaz kon ik niet zien. Dus voortaan wat meer info en we kunnen dan beter antwoord geven.

Slitaz ken ik niet, dus je zult iemand moeten vinden die dat wel kent.Dat het niet aan de cd ligt, dat weet je niet. Hij kan verkeerd (lees te snel) gebrand zijn en dan boot hij niet op de jusite manier. Dat is ook met Slitaz zo, net zoals met alle Linux varianten. Daarbij kan de MD5 nog verkeerd zijn. De MD5 is een soort van handtekening, die je op alle download pagina's kunt vinden, en daarmee heb je dus een snelle manier om de integriteit van de ISO te controleren. Die staat heb ik gezien, ook op de Slitaz site!

ik weet dat dat het probleem kan zijn maar ik heb hem een keer of 3 gebrand en ook op zen aller laagst en in regel 2 van het eerste bericht staat:

ps ik heb nu dual boot xp en slitaz linux

dus ik heb het wel gezecht en het is ook als ik puppy linux probeer (op zen laagts gebrand) en ik weet niet of het uitmaakt maar ik heb img burn gebruikt ik weet niet of dit goed is maar ook op mijn goede laptop waar ik nu op zit (met de zelfde cd) werkt wel goed maar het kan ook iets in het bios menu zijn ik heb daar al eens wat veranderd en toen kan mijn pc niet meer starten dus daar ga ik zelf niet aan *****n, maar ik wil dus zeggen met ubuntu is het op die laptop ook zo en linux mint ook en xubuntu ook dus het licht niet aan de cd:D

maar toch bedankt :)

Dan vat ik de vraag niet, als je al een dualboot hebt.
Wat wil er dan niet booten op die laptop?

Als je Ubuntu bedoelt, dan kan die misschien niet met die oude laptop overweg of niet met de grafische kaart die erin zit.
Je schrijft zelf ook dat het een slechte pc is, dus je kan op je vingers natellen dat er dan iets niet goed gaat.
Kijk, 125 MB ram is niets en daar kan Ubuntu echt niet op draaien. Daar moet je 512 MB voor hebben. En voor Mint geldt hetzelfde. Dus daar ligt het aan. Dus of de pc upgraden met geheugen en misschien andere zaken of het laten zoals het nu is en niets meer erbij opzetten. Dat trekt het beestje niet. Simpel.

ik heb daar geen geld voor en het is dual boot met win xp en slitaz maar xp draait niet snel dus heb ik slitaz dus een dual boot maar ik moet met de muis schudden anders boot hij niet wand ik snap hier niks van

Je hebt al een dualboot met XP en Slitaz. XP werkt al niet naar behoren en Slitaz start je dan op met een cd?
Dan heb je geen dualboot.
Het is pas een dualboot als je en XP er op hebt staan en een andere bijv. Slitaz.
Maar als je alleen XP hebt en je boot een andere Slitaz bijv. van cd, dan heb je geen dualboot.

Je mag toch wel iets duidelijker zijn in je info, want anders komen we er nooit uit. Ik zie jouw pc niet en ik kan er ook niet inkijken hoe of wat.

Staat Xp en Slitaz beiden op de harde schijf van je pc en je bedoelt dat Slitaz in het grubmenu niet wilt opstarten, (al vraag ik mij af of je wel weet wat grub is en of je deze wel hebt) dan weet je zelf toch wel dat je er niet nog wat op kan zetten.

Je pc heeft maar 128 MB geheugen, ik vraag mij af hoe groot de harde schijf is. Je kan hier niet veel mee, dat is het probleem gewoon. Het hoofd probleem is jouw pc.

het is wel dual boot ik boot niks met cd slitaz staat op de hardeschijf en win xp ook, xp werkt goed maar niet snel dus ik heb een live cd van slitaz gebrand en die geinstalleerd maar ik moet met de muis schudden anders boot hij niet door dat moet ik heb hele boot proces door doen nu heb ik dus wel dual boot en ik heb slitaz omdat dat een stuk sneller is op die slecht laptop.

dus ik heb wel dual boot ik wil gewoon niet mijn muis hoeven schukken tijdens het booten van slitaz win xp heeft hier eigelijk niks mee te maken (bij het opstarten laat de grub bootloader en dan kan ik dus kiezen uit win xp of slitaz en als ik op slitaz druk moet ik dus de hele tijd met de muis schudden anders boot hij niet!!!

p.s

mijn pc heeft een 40 Gb harde schijf en een intel inside video kaart het enige probleem is de ram!

en ik kan allebij booten ik kan ook in slitaz komen maar ik moet tijdens het booten, met de muis schudden of op het toetsenboard drukken tot hij bij het inlog scherm is en dan is het weer goed! maar ik wil dit graag oplossen dan druk ik op de start knop en hij gaat aan nu moet ik hem starten en dan met de muis blijven schudden tot hij is geboot!

ik maak wel een video op youtube hoe het boot dus dat ga ik dan uploaden maar het kan wel even duren!

EDIT:

ik heb grub ze worden allebij weergegeven, en het werkt alleen hij blijft tijdens het booten van slitaz haken als ik niet met de muis schud kijk stracks al ik klaar ben met uploaden de video die link zet ik straks in een bericht!

Schiet mij maar lek. Ik denk dat je gewoon opstarten bedoeld.

Je zet je pc aan............dan krijg je het scherm met de mogelijkheid om te kiezen voor XP voor Slitaz.
Je kiest voor Slitaz en die wil niet goed opstarten, en dus moet je met de muis schudden en zo. En dan start hij door.

Kies je voor XP dan hoeft dat niet.

Mijn idee is dat of de pc kan het toch niet aan of er is iets in je grubloader niet helemaal lekker.

Maar nogmaals, je pc is niet echt voor het gebruik van wat je nu allemaal erop hebt staan. Daar blijf ik bij!! Een harde schijf van maar 40 GB en daar dan ook nog een XP op, die altijd volloopt met allerlei troep, en dan ook nog eens Slitaz ernaast.....dan wil je problemen krijgen.
Als je XP niet meer gebruikt, doe dan een hele verse installatie en maak dan eerst je harde schijf helemaal leeg. En ga dan alleen werken met Slitaz. Dat zou ik dan doen.

het is deze:

http://nl.computers.toshiba-europe.....broadvision.session.new=Yes&PRODUCT_ID=74268

en op deze site staat: 256 MB ram!

---------------------------------------

ik heb:

27 gb: xp

13 gb: slitaz

en xp staat bijna niets in alleen office en nog wat van dat soort dingen!

en het enige probleem is het booten en over die live cd ook als ik het daarmee boot gebuurt dit ik wil alleen dat hij door start!!
zonder met de muis te schudden!

Laatst bewerkt:
Als het zo p de site staat, wil dat niet zeggen dat het in je pc zit. Hoewel standaard, kan het bij jou anders zijn.

En nu heb je het weer over het booten van af de cd!! Maar dat hoeft toch niet als het al op je harde schijf staat?

Ik kan hier niets mee, echt niet. Waarom zou je booten vanaf de cd als het al op je harde schijf staat?
Ik denk, heel eerlijk, dat je er maar eens iemand naar moet laten kijken. Want ik kom geen steek verder met je, aangezien je zo onduidelijk bent.
De ene keer is het booten vanaf de hardeschijf en nu is het weer booten vanaf de cd.

Welke cd met wat, hoe en waarom?

En ik zeg je nu ook meermaals dat er of iets niet goed zit in het grubmenu (hoewel je deze niet gebruikt als je boot vanaf cd) of hardwarematig kan je pc het niet aan. En ik denk het laatste.
Plus je grafische kaart is niet je van het, het is ook een Intel en sommige Intel grafische chipsets geven problemen met Linux varianten. Dus daar kan het best aan liggen. Het is dus hardwarematig dat dit gebeurt en daar is niets aan te doen.
Of sparen voor een wat betere pc/laptop.

oke is geef zo de link naar de video

en ik bedoel met cd dat ik hetzelfde probleem heb als ik boot met cd dus het light niet aan de grup loader.

hier is de vidoe:

http://www.youtube.com/watch?v=EYRygWqRcrg

Edit:

ik heb al een betere pc dat is dus die waar ik nu op zit maar ik wil men oude ook weer kunnen gebruiken deze (nieuwe) zijn accu is kapot dus hij moet aangesloten blijven en die oude dus niet!! daarom

Laatst bewerkt:
Ik heb het idee dat er iets blokkeert, probeer eens die muis niet gebruiken maar een muis met kabel en anders je muis van de laptop zelf.

En verder ziet je grub er wel vreemd uit, aangezien het normaal gesproken er zo uit ziet:

Maar goed, kan ook aan Slitaz liggen, maar zoals gezegd....die ken ik niet.

Probeer het maar eens met een andere muis, want eerlijk gezegd blijft je laptop ergens op hangen en dat kan je draadloze muis zijn, maar omdat je die dan gebruikt met schudden, werkt het wel.
En gebruik je hem niet, kan het zijn dat hij daarop blijft hangen.

En anders weet ik het heel even niet. Maar een beetje meer geheugen (en zo duur is dat niet tweedehands, en wie weet heb ik nog wat liggen) zou wel beter zijn.

klopt het is een klein low spec os dus de grub is een beetje oud (die stond meegeleverd met de cd)

ga het nu proberen zonder muis en dan met muis met een draadje!

EDIT:

als ik op het toetsen board druk dan werkt het net hetzelfde als de muis als ik maar met de muis schud of op het toestenboard druk

met gewone muis met een draadje heb ik het probleem ook en zonder muis dus als ik de ingebouwde gebruik heb ik dit ook is hier geen programma voor wand met ubuntu (wat ik op deze laptop heb) kan ik via een programma de grub wacht tijd instellen kun je ook niet met zoon soort programma de boot loop aanpassen!

Je kan inderdaad de grubtijd aanpassen, maar of je de opstarttijd kan aanpassen...........................ik denk het niet.
Hij blijft ergens op hangen, dat is wel zeker, maar wat?

Dus al zou er een programma voor zijn, dan zal dat niet helpen als de laptop ergens op blijft hangen.

Ik heb toch het idee dat je grafische gedeelte er mee te maken heeft. Heb je de juiste stuurprogramma's voor de grafische kaart ingesteld?

ik denk ook dat het iets met het grafische deel is omdat hij bij het van een lage revolutie naar een hoge vast staat maar dat heeft hij tijdens de isntallatie zelf gedaan, daar heeft hij alles automatisch ingelsteld ik weet niet of ik dit nog kan aanpassen :(

Je moet kijken of je de juiste stuurprogramma's hebt!!
Ik weet niet waar dat zit in Slitaz, maar dat moet je toch zelf even bekijken. En resolutie kan je altijd veranderen, maar zoals gezegd, ik ken Slitaz niet. Daar moet je zelf even naar zoeken dus.

Waarom gebruik je eigenlijk Slitaz? Je hebt Bodhi Linux, supersnel en lijkt meer op Ubuntu maar ook op Windows. En daar is een forum voor, maar ook op het ubuntu forum kan je vragen stellen over Bodhi.
Ik heb het idee dat mensen Slitaz amper kennen en dus is er weinig support voor je.
Denk er eens over na!

dat ga ik mischien proberen maar het probleem is dat alleen slitaz tot nu toe heeft gewerkt met puppy kan ik niet booten en andere ook niet en ook een heel oude ubuntu netbook werkt ook niet, maar ik ga het prberen!

Edit:

slitaz heeft wel een forum:

http://forum.slitaz.org/

maar ik vroeg het hier omdat ik deze site beter vind en omdat het ook zo bij puppy linux is alleen Damn small linux en slitaz hebben gewerkt en slitaz is beter dan Dsl dus die koos ik

ik ga het proberen en slitaz heeft wel een forum: http://forum.slitaz.org/

en dsl werkte en slitaz en slitaz is beter dus die koos ik!

in heb bodhi gedownload met welke snelheid moet ik branden?

dus wat is het beste

is 4x goed

ben nu bodhi linux aan het installeren ik kende dit nog niet maar het gaat best langzaam ik hoop dat het na het installeren sneller is!

bedank voor de tip ik ga het nu eerst bekijken hoe het is.

ps.

leuke efecten!!!! heeft bodhi

Sorry, je berichten zijn sneller dan ik kan bijhouden. Ik heb nog wel andere zaken te doen naast het achter de pc zitten.

Altijd op de laagste stand branden, dat geldt voor alle besturingssystemen!

Langzaam of niet bij het installeren, het gat erom hoe het werkt.

Puppy had dus moeite met het booten vanaf cd, begrijp ik nu eindelijk. Dus dan is Puppy gewoon niet geschikt voor je laptop.

Kijk,het gaat om meer dingen alleen dan geheugen. Het gaat om grafische kaarten, het gaat om de grootte van je harde schijf (die is wel okee). En die Intel wordt niet door alle Linux varianten gepakt, dus daar moet je allemaal rekening mee houden.
Bodhi is over het algemeen supersnel, ik heb hem zelf op mijn netbook en daar is echt retesnel!

Alleen en daar blijf ik bij, probeer er meer geheugen in te stoppen als dat gaat. Als het niet gaat, dan zul je geen leuke effecten en dergelijke kunnen draaien maar alles simpel moeten houden.

Dus kijk eens ergens op internet of de laptop meer geheugen aankan, dus even kijken wat het maximale is wat er in mag!! En ijk dan gelijk welke soort het is, dan wil ik wel even kijken of ik dat nog heb liggen (ik heb wel wat, maar er zijn vele soorten geheugen) en dan kunnen we eens kijken. En anders via hier bij vraag en aanbod, dat je daar eens vraag of iemand nog wat heeft liggen. Maar vertel er dan wel bij welke!!
En eerst kijken of het kan!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan