Linux booten vanaf USB

Status
Niet open voor verdere reacties.

kelimeck

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2008
Hallo, ik heb de volgende vraag:

Ik wil graag Linux vanaf een USB laten booten, hoe doe ik dit?

Ik heb een USB stick van 2 GB, een laptop met Windows Vista.
Als ik opstart wil ik soms Windows vista en de andere keer wil ik Linux opstarten vanaf de USB. Alle hulp is welkom!

Ik dank jullie allemaal vriendelijk!

Groeten,
Martijn

Als je een niet heeeel erg oude laptop hebt kan die zelf vanaf usb opstarten. Dan kan je gewoon je linux van cd opstarten en linux installeren op die stick. Zorg wel dat linux de bootloader, grub waarschijnlijk, op de mbr van die stick zet. Daarna kan je je bios van die stick laten opstarten als je linux wilt gebruiken en van de normale hd als je windows wilt.
Mocht het om een pc gaan die niet van usb kan booten is er wel een mouw aan te passen, alleen dan vraag ik je hier nog eens te posten

Bedankt!

Hallo,
bedankt voor uw snelle reactie!

Alleen hoe moet ik de doel map kiezen?

Tijdens de installatie lukt mij dit niet.

Groetjes,
Martijn

Doelmap? Ben je met wubi onder windows aan het installeren?

Ik neem aan dat je van de ubuntu cd opstart. Dan krijg je bij installatie de vraag op welke harde schijf je wilt installeren....

Het is gelukt, linux is geinstaleerd, maar ik heb een Toshiba laptop met windows Vista, als ik in die boot-zooi kijk zie ik geen optie om op te starten dat hij de usb kiest. Ik kan alleen de harsde schijven en een cd-rom station kiezen.

VrGr,
Martijn

Kan je dat niet in de Bios instellen?

Nee, ik kan het niet vanaf de bios instellen,
en ik heb te hard geroepen want de lunix installait eis niet gelukt... :eek:

Weet je echt heel zeker dat je niet van USB devices kan opstarten? Maar goed, je kan ook een opstartCD maken. Maar omdat je Linux installatie toch niet is gelukt adviseer ik een live linux distro te downloaden. Bekende voorbeelden zijn iedere Ubuntu CD, Fedora live, of KNOPPIX. Het laatste kan je ook op een DVD branden. Dan kan je met Linux spelen, zonder iets op je harde schijf te installeren of te wissen. Eventueel kan je ook nog je instellingen op een USB stick neerzetten.

Er zijn ook distro's, die je op een USB stick kan kopen. Google eens naar "The mobile Linux desktop on a USB key".

Maar ik zal eerst fijn met een live CD of DVD spelen...:love::thumb::D

Haai Lutz, heel erg bedankt! HET IS GEWOON GELUKT! IK HEB KNOPPIX GEINSTALLEERD!

Ik kan nu Linux opstarten vanaf de cd en alles opslaan op mijn usb stick, ik hoef dus alleen me usb en cd mee te nemen naar iemand/bedrijf en de pc start ermee op!
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:love::love::love::love::love::love:
Megabedankt!:thumb::thumb::thumb::thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan