Linux dualboot met WindowsXP

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanoj123

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2007
Hey,
ik heb een vrij trage computer en zou er graag linux op installeren omdat ik heb gehoord dat sommige linux-distro's veel sneller zijn dan XP. Er staat al Windows Xp Pro op en nu zou ik graag linux op een dualboot installeren naast xp. Ik heb hier totaal geen ervaring mee en wil mijn computer natuurlijk niet omzeep. Kan iemand mij aanraden welke linux te gerbuikeen en vooral hoe te installeren (stap voor stap). Alvast bedankt!

mvg Sanoj123

Ik vind dit wel vrij ingewikkeld :confused:. Ik vrees dat er iets mis zou gaan als ik dit zou proberen... Bestaat er niets dat je gewoon kan installeren vanaf de cd? Ik heb ook gehoord dat er OS'en bestaan (linux dan wel) die je gewoon vanaf de cd kan booten zonder iets te installeren. Kan dat?

ben zelf geen linux gebruiker en al helemaal niet in dualboot dus.

de derde link van me is die niet iets duidelijker voor je?

edit:maar je topic is nog vers dus wellicht reageerd iemand die er meer ervaring mee heeft.

ik wilde je alleen een beetje op weg helpen met wat leesvoer

Laatst bewerkt:
Ik vind dit wel vrij ingewikkeld :confused:. Ik vrees dat er iets mis zou gaan als ik dit zou proberen... Bestaat er niets dat je gewoon kan installeren vanaf de cd? Ik heb ook gehoord dat er OS'en bestaan (linux dan wel) die je gewoon vanaf de cd kan booten zonder iets te installeren. Kan dat?
Ja, o.a. Ubuntu kan je gewoon van CD opstarten, mits je minstens 256MB RAM hebt.
Ook kan je tijdens het installeren de partitie van Windows verkleinen, en daar dan nieuwe voor Ubuntu in maken in die vrije ruimte;) (Om te installeren heb je wel minstens 320MB RAM nodig)

Laatst bewerkt:
Ik heb maar 256MB, maar is Xubuntu niet lichter en minder veeleisend que hardware?

Ja, Xubuntu kan alles wat Ubuntu ook kan, maar het is veel lichter en het gebruikt standaard volgens mij andere programma's dan die bij Ubuntu worden geleverd.