Linux dualboot met WindowsXP

Status
Niet open voor verdere reacties.

sanoj123

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2007
Hey,
ik heb een vrij trage computer en zou er graag linux op installeren omdat ik heb gehoord dat sommige linux-distro's veel sneller zijn dan XP. Er staat al Windows Xp Pro op en nu zou ik graag linux op een dualboot installeren naast xp. Ik heb hier totaal geen ervaring mee en wil mijn computer natuurlijk niet omzeep. Kan iemand mij aanraden welke linux te gerbuikeen en vooral hoe te installeren (stap voor stap). Alvast bedankt!

mvg Sanoj123

Ik vind dit wel vrij ingewikkeld :confused:. Ik vrees dat er iets mis zou gaan als ik dit zou proberen... Bestaat er niets dat je gewoon kan installeren vanaf de cd? Ik heb ook gehoord dat er OS'en bestaan (linux dan wel) die je gewoon vanaf de cd kan booten zonder iets te installeren. Kan dat?

ben zelf geen linux gebruiker en al helemaal niet in dualboot dus.

de derde link van me is die niet iets duidelijker voor je?

edit:maar je topic is nog vers dus wellicht reageerd iemand die er meer ervaring mee heeft.

ik wilde je alleen een beetje op weg helpen met wat leesvoer

Laatst bewerkt:
Ik vind dit wel vrij ingewikkeld :confused:. Ik vrees dat er iets mis zou gaan als ik dit zou proberen... Bestaat er niets dat je gewoon kan installeren vanaf de cd? Ik heb ook gehoord dat er OS'en bestaan (linux dan wel) die je gewoon vanaf de cd kan booten zonder iets te installeren. Kan dat?
Ja, o.a. Ubuntu kan je gewoon van CD opstarten, mits je minstens 256MB RAM hebt.
Ook kan je tijdens het installeren de partitie van Windows verkleinen, en daar dan nieuwe voor Ubuntu in maken in die vrije ruimte;) (Om te installeren heb je wel minstens 320MB RAM nodig)

Laatst bewerkt:
Ik heb maar 256MB, maar is Xubuntu niet lichter en minder veeleisend que hardware?

Ja, Xubuntu kan alles wat Ubuntu ook kan, maar het is veel lichter en het gebruikt standaard volgens mij andere programma's dan die bij Ubuntu worden geleverd.
Maar die kan je natuurlijk gewoon installeren;)
Ze zeggen dat je Ubuntu 7.10 wel met 256MB kan draaien, maar bij mij was het niet zo snel...

Ubuntu draai je toch niet volledig in je ram???
Je kan via de liveCD eens kennis maken met ubuntu, maar omdat altijd via de cdromspeler te gebruiken is eigelijk niet te doen, en dit maakt het zeker niet sneller dan XP.
Ubuntu zal je moeten installeren om ook de werkelijke snelheid te krijgen, je hebt disteo's die je in je ram kan laden, ik heb geexbox al eens geprobeert, maar dat is enkel een mediaspeler, dus een volledig OS in je ram gaat moeilijk gaan.
Met de livecd kun je overigens nagaan of al je hardware compatible is met ubuntu, voor dat je het installeert. PROBEREN ZOU IK ZEGGEN. Nogmaals de snelheid via cdrom is niet hetzelfde als via de HD.

als je toch de stap gaat zetten naar een dualboot raad ik UBUNTU 7.10 aan (8.04 komt er in april en krijgt een langere ondersteuningstermijn, maar je kan ook upgraden van 7.10 naar 8.04), ga naar de ubuntusite voor meer info daar staat overigens uitgelegd hoe je een dualboot moet maken.

Stel gerust maar een vraag als iets niet duidelijk is.

Edit: als je echt snelheid wilt zal je wel naar een distro moeten zoeken die geen gnome of kde interface hebben, die lusten namelijk graag ramgeheugen ;)
Ik zal even zien voor een andere distro :thumb:

Laatst bewerkt:
misschien de deze
google heeft deze ontwikkeld en hij is op basis van ubuntu gemaakt, maar heeft een enlightment interface meegekregen, ik weet niet hoe zwaar deze interface is, mss dat iemand anders dat kan aanvullen?

en dan hebben we deze nog, dit is linux mint daar kan je kiezen voor een xcfe, fluxbox, kde en gnome, maar zoals eerder gezegde is gnome en kde een vrij zware interface.

Laatst bewerkt:
Zijn deze twee laatste LiveCD's? gOS zag er wel goed uit vond ik; als hij echt sneller is zou dat zeer goed zijn.

Zijn deze twee laatste LiveCD's? gOS zag er wel goed uit vond ik; als hij echt sneller is zou dat zeer goed zijn.

ik ben daar niet zeker van, maar ik denk het wel.

Leuk weetje: google gebruikt een eigen ontwikkelt OS, ook op basis van ubuntu ;), en deze nieuwe gOS is ook van google dus hij zal wel zeker goed zijn :)

Ja het zijn LiveCD's maar ik zou niet voor gOS gaan, want daarmee ren je niet zo hard (info link)
Maar er is maar 1 manier om erachter te komen of hij aan je wensen voldoet en dat is proberen.
Groetjes Fantje

Ik ben nu gOS aan het downloaden. Je hebt er 192mb ram voor nodig. Met mijn 256mb zou ik dat toch makkelijk kunnen draaien denk ik. Weet iemand wat de allersnelste linux is mét LiveCD (ik wil namelijk niet eerst 10 linux-distro's installeren om er daarna weer 9 te moeten verwijderen omdat ze niet goed genoeg zijn;) )? Ik denk dat mijn pc met 1Ghz en 256mb ram wel snel genoeg is om sommige varianten heel snel te draaien.

Ik ben nu gOS aan het downloaden. Je hebt er 192mb ram voor nodig. Met mijn 256mb zou ik dat toch makkelijk kunnen draaien denk ik. Weet iemand wat de allersnelste linux is mét LiveCD (ik wil namelijk niet eerst 10 linux-distro's installeren om er daarna weer 9 te moeten verwijderen omdat ze niet goed genoeg zijn;) )? Ik denk dat mijn pc met 1Ghz en 256mb ram wel snel genoeg is om sommige varianten heel snel te draaien.
De snelleren zijn Damn Small Linux of Puppy Linux, maar die hebben wat minder bekende software en ook niet zo heel uitgebreid.

gOS is niet zo oud, mss een half jaar, en de nieuwere dan zitten we meestal met een gnome of kde interface, je kan die proberen, want XP kan je ook draaien, dus dan zullen die ook wel lukken.

PClos heeft al een 2008 versie (ik heb die geprobeerd en ik was daar niet tevreden van, maar er zijn er velen van die er wel tevreden over zijn)
Zelf gebruik ik ubuntu, er is veel ondersteuning omdat veel mensen deze distro gebruiken en lk half jaar is er een nieuwe versie van ubuntu (vandaar 7.10 die 10 staat voor oktober de volgende is 8.04 de 4 staat voor april, en ja kan normaliter simpelweg upgraden van 7.10 naar 8.04, en zoals eerder vermeld krijgt de 8.04 een langere ondersteuning vanuit ubuntu, dit doen ze om de zoveel jaar)
Ik heb Arklinux ook gebruikt, maar die is weinig gebruikt dus daar vind je weinig ondersteuning voor, arklinux gebruikt KDE.

Wat je ook kan doen is de interface verandere als deze te zwaar blijkt te zijn.

Als je iets beter pc hebt compiz
ik gebruik het ook en je kan men specs zien bij mijn systeem (acer aspire)

Ik had DSL gedownload en de iso met Nero op een cd gebrand, maar als ik hem erin steek gebeurd er niets en ook niet als ik opstart met de cd in de cd-speler; Moet ik misscien in mijn BIOS de bootvolgorde aanpassen zodat mijn cd-drive eerst komt te staan? Of doe ik iets verkeerd?

Ja, je raad het goed. Even je BIOS checken op de juiste bootvolgorde. Als die niet goed staat even goed zetten en kijken of het dan wel lukt.

Bij de bootvolgorde stond Atapi Cd-rom eerst, dan IDE-HDD en dan floppy. Ik heb een Samsung DVD-speler en een Samsung CD-speler/brander. Er stonden nog andere mogelijkheden, o.a. ARMD-HDD, ARMD-FDD en nog andere. Welk moet ik instellen want met Atapi Cd-rom eerst werd er niets gestart als ik met de Live-CD van DSL in de cd-speler opstartte. Welk moet ik eerst zetten? Of moet ik anders opstarten met een Live-CD?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan