Het probleem met het installeren van een os - linux in dit geval - op een externe harde schijf is dat je of steeds met je boot volgorde in je bios moet gaan zitten klooien of de mbr op de standaard opstartschijf moet vervangen.
In het geval van de 1e keuze maakt het niet uit welke linux distro me kiest.
In het geval van de 2de keuze maakt het eigenlijk ook niet zo veel uit omdat alle moderne linux distributies grub als bootloader installeren en deze vlekkeloos windows laten starten.
Rest mij alleen nog de opmerking dus dat het feit dat je de hele zut vanaf een externe schijf wilt booten niet zo veel uit maakt bij de keuze van de distribute.
Waar je wel nogal rekening mee moet houden is dat als je kiest voor 1, dat je bios dan nog al eens wil gaan rommelen met de volgorde van je schijven. Dit heeft als gevolg dat zowel grub als linux de harde schijven - of bestanden daarop - niet meer goed kunnen vinden, met als gevolg dat de hele linux handel niet meer op wil starten.
Voorbeeld - uit eigen ervaring: Ik had een ide schijf met linux, dus linux noemt die /dev/hda. Grub noemt deze schijf hd(0). Toen heb ik een sata pci kaart geplaatst met daaraan 2 sata hare schijven. Als ik m'n bios aan pas om van deze schijven op te starten noemt grub deze schijf ineens hd(0), terwijl linux deze schijf als /dev/sda zal benaderen.
Slotsom: als je wilt dat het gaat werken zal je opstart configuratie aan moeten houden zoals die was toen je installeerde.,