Linux, hoe en wat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

XenomX

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2002
Ik wil gewoon een keer linux installeren om te kijken hoe en wat? Wat kan ik dan het beste doen?

als je alleen maar kennis wil maken met linux ,en nix installeren,dan moet je knoppix op een cdrom zetten,die draait volledig van cd ,en er staan veel programma's op om uit te proberen.

Ja ik wil het gewoon even proberen, ben niet van plan het verder echt te gaan gebruiken, blijft toch windows denk ik, maar ik wil toch is proberen om een game/web server op linux te draaien, als dit veel sneller is gebruik ik linux daarvoor.

En redhat ofzo? Die kan ik hier zo krijgen.

redhat moet je kennis van zaken hebben,knoppix gewoon opstarten van af boot zeg maar en alles gaat vanzelf

Hallo beste XenomX,

Linux is een op Unix gebaseerde besturingssyteem en dat is heel anders dan wij met Windows gewend zijn. Desondanks is het gebruik van een Linux OS heden ten dage voor een ieder togankelijker geworden vanwege het feit dat een Linux OS ook een grafische schil net als Windows heeft, de zogeheten KDE. Dat was een tijd geleden niet het geval en ben je gewezen op het gebruik v.d. Xterm(het werken met commando's net als Dos, alleen bij linux is dat o.a. Bash of nog beter KSH)
Zoals @vanschagen al zei kun je vooralsnog beter met Knoppix gaan werken om even te verkennen wat linux precies is.

Dennis.

Maar wat je met knoppix niet zal kunnen is die game server van je draaien. Hiervoor heb je een geavanceerde distro nodig. Want knoppix is nu eenmaal een distro die van een cd moet opstarten.
Laat je ook niet misleiden door de snelheid van knoppix linux geinstalleerd werkt veel sneller bij knoppix moet namelijk elke keer hardware herkenning gedaan worden. En het moet gedraait worden van ram geheugen waardoor dit meer vol zit etc.

suse pro. Het is uitgebreid en toch gemakkelijk.
Alhoewel fedora ook heel simpel is maar suse heeft juist dat iets meer gecentreerde van de instellingen.
Suse personell zal je tegenvallen.
Debian heeft een zeer uitgebreid package systeem maar is niet erg simpel in config.

Ik zal het is proberen te krijgen op school, scheelt weer een hoop downloaden ;)

je kan ook mandrake proberen dat is best wel gebruiksvriendelijk (niet zo als windows maar wel vrij makelijk)

Heb Ubuntu nu draaien, moet alleen nog drivers hebben voor mn mobile ati.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan