Linux installatie probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.

doemaarwat1

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2009
Hallo,

Ik heb een oude computer staan waar nog windows 98 op draait. Nu wil graag linux op deze computer installeren.

Ik heb verschillende distributies geprobeerd te installeren maar elke installatie loopt vast, er komen dan een hoop vreemde tekens in beeld en de computer reageert nergens meer op.

de volgende distributies heb ik geprobeerd:
opensuse 11.1 en 10.3
vector linux 6.0
ubuntu 8.10
Xubuntu 8.10

Ook knoppix6 wil niet opstarten.(loopt vast bij "starting udev" voor wie dat wat zegt).

Het gaat om een Compaq exd/c633:

Intel Celeron processor 733/66 MHz
ram 192 MB/100 MHz
harddisk grootte 20 GB
Intel 82815 Graphics Controller (onboard)
SoundMAX Integrated Digital Audio (onboard)

Ik hoop dat ik zo voldoende info heb gegeven.

Laatst bewerkt:
Wat betreft ubuntu, heb je de normale live installer geprobeerd of de alternative installer?
Mijn ervaring met de live cd is dat die wel eens wil vastlopen, zeker op een ouder apparaat. De alternative installer gebruikt geen grafische toeters en bellen en zou dus beter moeten draaien op z'n oud ding.

udev is overigens het programma dat alle drivers laadt voor randapparatuur.

Eerst heb ik normale live cd gebruikt en toen dat problemen gaf heb ik de alternatieve geprobeerd maar daarbij had ik het zelfde probleem.

in ieder geval bedankt voor de suggestie.

edit: bij de alternative installer van Ubuntu geeft de computer op een gegeven moment de melding "---[ end trace a79.... ]--- " en doet vervolgens niks meer

Laatst bewerkt:
Dat is meestal een driver die crasht.
Je kan eens een nieuwe versie van linux proberen met een recentere kernel. Ubuntu Jaunty bijvoorbeeld. Die heeft linux 2.6.28 aan boord en wordt over een paar dagen gereleased en is nu als beta beschikbaar.

Ik zal Ubuntu Jaunty eens downloaden en testen. Dan laat ik zo snel mogelijk (waarschijnlijk dinsdag) weten of dit de oplossing is.

Ik heb Ubuntu Jaunty alfa 6 gedownload en proberen te installeren aan de hand van de text based installer.

Nadat ik heb gekozen voor " installeer ubuntu in tekst-modus" krijg ik meteen al de melding "cpufreq No nforce2 chipset" maar de computer gaat wel door.

Nadat ik land en keyboard instellingen heb gekozen word de cd gescand. hierna krijg ik allemaal segmentation error's en stopt de installer.

Ik heb ook nog even de normale installatie geprobeerd, gewoon om te kijken wat hij zou doen. ik kreeg hier de melding "kernel panic no syncing: attempted to kill unit!"

ik had eigelijk verwacht dat op een computer waar win98 redelijk soepel draait ook linux wel te installeren zou zijn:confused: .verwacht ik nou teveel of zijn er gewoon geen goede drivers beschikbaar die aansluiten op deze hardware ??

Laatst bewerkt:
Schijnbaar zit er ergens een stuk hardware die niet goed (meer) ondersteund wordt, zo te zien.
Soms kan het zoiets flauws zijn als slechte acpi ondersteuning, je zou de kernel eens kunnen starten met acpi=off in de commandline.
Bij isolinux (de cd bootloader) kan je die aanpassen door op <tab> te drukken als je het boot menu ziet. Je kan dan achter die append= regel acpi=off tikken

Heb je ook al eens de systeemtijd gecontroleerd in de bios? Als die er 30 jaar naast zit wil de grafische omgeving wel eens problemen geven heb ik gemerkt. Bij zo'n ouwe compu kan de bios batterij leeg zijn.

Er zijn ook nog wat meer kernel opties die je kan proberen. Die knoppix cd's geven - als ik het me goed herinner - nogal wat informatie in de boot screens (F1....F7). Misschien kan je er zo achter komen wat de crashes veroorzaakt.

Ik heb geprobeerd wat je voorstelde hieronder de resultaten.

systeemtijd: staat goed op de minuut nauwkeurig.

kernel starten met acpi=off in de commandline: heb ik geprobeerd maar maakt bij mij geen verschil.

knoppix bootscreens: Ik krijg wel wat info maar ik snap niet veel van de info die ik dan krijg.

toevoeging: inmiddels is het probleem opgelost. het probleem zat hem in het ram geheugen, ik heb daar ooit is 64 mb bijgezet wat herkent werd door de bios en schijnbaar werkte onder win 98. Ik heb dit eruit gehaald en nu kan ik linux wel installeren al is het niet echt snel.

in ieder geval bedankt voor de hulp.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan