Linux installeren met bestaande harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

NickJansen

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2007
Hallo,

Ik heb linux pas werkend gekregen via live cd. linux instaleren is mijn volgende stap.
maar wat ik wil is mijn bestaande D partitie met mijn data ook beschikbaar maken voor de linux versie.

Ik heb gehoord dat dit kan. maar graag zou ik willen weten hoe ik dat kan doen?

alvast bedankt.

Dat ligt aan de linuxversie die je wil gebruiken en aan het formaat van je datapartitie. Aangenomen dat de datapartitie ntfs is, kom je waarschijnlijk uit bij het ntfs-3g pakket, dat schrijven onder linux mogelijk maakt. Installatie hiervan is per linuxversie verschillend, zo zit het in de laatste Ubuntu variant standaard ingebouwd en werkt meteen. De live cd's kunnen dit meestal ook al, maar staan ter beveiliging standaard ingesteld op alleen lezen.

Dat ligt aan de linuxversie die je wil gebruiken en aan het formaat van je datapartitie. Aangenomen dat de datapartitie ntfs is, kom je waarschijnlijk uit bij het ntfs-3g pakket, dat schrijven onder linux mogelijk maakt. Installatie hiervan is per linuxversie verschillend, zo zit het in de laatste Ubuntu variant standaard ingebouwd en werkt meteen. De live cd's kunnen dit meestal ook al, maar staan ter beveiliging standaard ingesteld op alleen lezen.

Hartstikke bedankt. UBuntu 7.10 gebruik ik op dit moment. en hierbij ziet het via de live-cd wel mijn Data partitie. maar als ik hem instaleer ziet hij dat dan alsnog? of moet ik daarbij bepaalde instellingen invoeren?

Ik ben namelijk een beginner op dat gebied. dus vandaar die vraag;)

Na de installatie zal dat ook nog het geval zijn. Let alleen op bij de installatie dat je bij het instellen van de partities niet per ongeluk iets verwijdert wat niet had gemoeten. Voor een uitgebreide beschrijving van het installatieproces kijk hier. Daar staan alle installatieschermen stap voor stap beschreven. Zo weet je vooraf een beetje wat je te wachten staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan