Linux installeren op dual XP systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Even een dubbele vraag :)

Ik heb nu mijn systeem draaien met 2 windows XP pro installs, elk op een 40 GB partitie.
Ik wil nu ook Linux installeren en heb daarvoor 40 MB ext2 (plus een GB swap) aangemaakt.

Als ik nu ga installeren kan ik dan beide XP versies bootable maken vanuit LiLo of kan ik mijn boot.ini zo maken dat ik Linux hier ook mee kan selecteren.

De laatste keer dat ik Linux installeerde eindigde het nl met eerst Lilo en dan nog eens Windows bootmenu :)

Tweede vraag, welke versie is op dit moment redelijk up to date en ook nog te downloaden? Ik hoorde nl dat bepaalde distro's niet langer gratis zijn.
Zelf denk ik aan SuSe of RedHat als die nog gratis zijn omdat sie op mijn systeem redelijk vlot en probleemloos installeren.

Nico :)

Oops :o

Dat moet uiteraard 40 GB zijn en 1 GB swap :)
omdat ik alle partities vooraf met Partitionmagic heb aangemaakt en de swap als laatste bleef er 1 GB over
hoop dat dat genoeg is voor 512 MB ram

Dual boot is niet aan te raden, desondanks kan je met Lilo of Grub je windows versies ook opstarten. Waarom je dan nog het windows bootscherm zou zien, is me niet duidelijk.

Redhat is tegenwoordig Fedora Core in de gratis vorm, Suse hou ik me niet mee bezig en voor gevorderen is Debian net zo makkelijk.

Ja, zat inderdaad net even op de SUSE en Redhat site te kijken maar daar wordt je ook niet meer vrolijk van.
Redhat is tegenwoordig nog duurder dan Windows XP en ook SuSe ligt al snel tussen de 50 en 90 Euro.

en (even niet helemaal on topic maar ok..) dat vind ik jammer want meer en meer voordelen die Linux bezet boven windows (open source, gratis, lage systeemeisen) gaan verloren in commercie.

Maar ik ga de Fedora Core eens bekijken :)

Red Hat is nu puur zakelijk en niet meer particulier. Tja, er zijn er genoeg die wel Open Source zijn. Je kan ook CollegeLinux bekijken, die is op Slackware gebaseerd en veel wordt al voor je gedaan. Met Slackware en Debian zal je alles zelf moeten doen (wat wel de moeite waard is overigens).

Ik zou graag net Slackware beginnen maar ben bang dat ik het dan niet draaiend krijg. En hulp vragen als je internet niet online komt gaat dan moeilijk :)

Weet jij trouwens zo een snelle mirror hier waar ze distro's online hebben ?

Ik heb nu uiteindelijk Mandrake 9.2 geïnstalleerd en alles lijkt goed te draaien.

Alleen heb ik nu toch weer het probleem dat ik eerst in het Linux bootmenu kom en daarna in het windows bootmenu.
Linux geeft wel beide win versies aan in het menu maar als ik de tweede wil starten dan krijg ik de error dat ntloader niet gevonden is. (waarschijnlijk logisch omdat deze normaal via windowsbootmenu (op C:) gestart wordt)
EN als ik windows 1 kies in het Linux bootmenu dan krijg ik daarna netjes het windows bootmenu waar ik moet kiezen tussen beide windozen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan