linux installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

2jane

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2003
Berichten
241
hoi allemaal,
ik wil linux mandrake installeren op C. Maar wanneer ik in xp c wil formatteren zegt hij dat dat niet kan omdat het in gebruik is. Er staat echter niets meer op C, ook niet onder verborgen mappen. het gekke is echter dat hij aangeeft dat hij 19gb groot is, en 16 gb vrij heeft. Ik kan er niet achter komen wat er dan op die 3 gb zou moeten staan. én al zou er wat opstaan, dat moet er dus dan af.
Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit op moet lossen?

Bedankt,
Jane
 
Geplaatst door 2jane
hoi allemaal,
Maar wanneer ik in xp c wil formatteren zegt hij dat dat niet kan omdat het in gebruik is.
Weet iemand hoe dit kan en hoe ik dit op moet lossen?
Bedankt,
Jane

Hallo ik denkj dat het zo niet wil lukken , je zult een opstart-diskette moeten hebben ,en gebruiken met opstarten. Daarna kun je A:/format c: ,uitvoeren.
Dan moet de hele schijf dan leeg zijn , volgensmij wil jij formateren als je xp heb opgestard maar dat kan niet ;).
Grtz Oswaldo.r
 
ja ik zit in D met XP, maar op deze manier heb ik ook E geformatteerd, en die ging wel. Maar goed, tmoet dus met t handje...:D.
groeten jane
 
waarom moet je eerst formatteren? Bij install Linux kan je aangeven dat Linux dat moet doen.
 
/dev/hda1 is wat jij c noemt
Als mandrake je tijdens de installatie vraagt waar te installeren moet je /dev/hda1 aangeven , staat bij een van de keuzemogelijkheden in dit geval (als het goed is )

Mandrake formatteerd em dan voor je en zo dus dat hoef je verder niet met windows en zo te doen , het filesysteem van linux is zowiezo al anders en c zal daarom overgeformatterrd worden door Mandrake.


Suc6 Johan
 
ah, das mooi dat ik dat weet, het is flink wennen maar wel erg leuk om te ontdekken...:). Ik kom vast nog wel even terug straks als ik aan het installeren ben, want linux geeft aan dat er 3 mogelijkheden zijn, A: harde schijf wissen, nou, da's dus geen optie, B: in windowspartitie installeren, maar dat wil ik niet, C: zelf partities aanmaken, maar toen ik de handleiding daarvan las schrok ik terug, want ik weet dus niet waar ie dat dan doet....

groetjes van een vreselijke newbie op linuxgebied!
 
je moet voor *B: in windowspartitie installeren* kiezen , als het goed is kun je daarna voor /dev/hda1 (c) kiezen.
(C is immers een windowspartitie) ;)

Johan.
 
even kijken of ik je snap, ik heb 2 harde schijven, verdeeld in 3 partities, C, en nr2. is D en E. WinXP staat op D en op C wil ik linux...
wat ik krijg als ik kies is een blok met /mnt/win.c en daarna moet ik een koppelpunt aanklikken.. jeetje, ik geloof dat ik een handboek nodig heb!:D

groetjes,
jane
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan