linux installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Example5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2008
beste allemaal,

ik wil weer eens linux installeren. nu heb ik mijn harde schijf opgedeeld in 2 partities (een C: en een D:), eigenlijk zijn er 3 partities want 1 daarvan is de windows bootloader van 104mb.

als ik linux wil installeren selecteer ik mijn taal, tijdzone en toetsenbordindeling. geen probleem uiteraard. maar daarna kom ik bij de schijfruimte voorbereiden. ik zou nu graag mijn 3e partitie de 'linux partitie' willen maken. keuze 1 en 2 (ze naast elkaar installeren of leegmaken en de hele schijf gebruiken) vallen in mijn optiek dus af. keuze 3 blijft over: de partities handmatig selecteren.

ik selecteer dus keuze 3 en druk op volgende. ik krijg netjes mijn harde schijf te zien: dev/sda, met zijn partities: dev/sda1 ntfs (bootloader 104mb), dev/sda2 ntfs (419325mb) (deze is van windows), dev/sda3 ntfs (80675mb) (hierop wil ik linux installeren). als ik nu die onderste partitie wijzig kan ik proberen wat ik wil, maar als ik op volgende druk geeft hij de melding dat er geen basisbestandssysteem is gedefinieerd.

zou iemand mij a.u.b. willen uitleggen hoe ik dit kan verhelpen? ik wil dus de windows partitie intact houden en linux op dev/sda3 installeren.

alvast bedankt voor de moeite!

ja klopt, maar staat hij dan op een aparte partite? ik wil namelijk als ik later de linux schijf wil formatteren, niks verliezen van windows, en andersom. ik wil hem dus echt op een apart partitie.

Ja, dan worden er nieuwe partities aangemaakt voor de installatie van Linux, die naast die van Windows staan. Dus dan zou je met een partitiemanager (Partition Magic, Gparted) een andere partitie weer formatteren.

nog een vraagje die je misschien kunt beantwoorden.

kan ik skype, msn (de echte msn) installeren?

en wat zijn goede programmas voor linux voor usenet? (zoals grabit voor windows) + een soort daemon tools voor linux?

Skype is er gewoon voor Linux.

WLM is wle een alternatief voor. Pidgin werkt hier prima. Amsn is ook goed.

Deze schijnt prima te zijn om vanaf Usenet te downloaden: http://www.bnr2.org/

okee we gaan ze proberen, nogmaals bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan