Linux, krijg alle rechten.

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0567

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2015
Hallo iedereen,
ik zit met een probleem.
Als ik een bestand/map wil verwijderen dan heb ik geen "privileges".
Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik alle rechten krijg?
Uit het Internet word ik niet veel wijzer. Er staan allerlei conmmands maar weet niet goed welke ik moet hebben en of ik het wel goed doe.
Ik wil enkel het command waarmee ik mezelf alle rechten geef(dus dat ik alle bestanden en mappen kan verwijderen en kan creeeren).
Hoe doe ik dit?
Alvast bedankt voor het antwoord,
Groet, Bas van Assen

Ik heb niet erg veel verstand van Linux, maar ik weet dat je op de opdrachtregel (CLI) kan aanmelden als administrator met de opdracht sudo (van superuser). Je moet dan het wachtwoord opgeven van het betreffende account.

Bij bepaalde Linux-distributies verandert na het aanmelden als administrator de voorgrondkleur van de CLI naar rood, dit om de verhoogde rechten aan te geven.

Laatst bewerkt:
Sudo wordt iddd gebruikt voor inloggen als super gebruiker. Er is ook een commando voor de kernel genaamd Su en dan kan je ook inloggen, maar dan ben je permanant superuser, wat ik je niet aanbeveel als je een klungel bent of er niet veel van kent

Een vraag, van welke mappen heb je geen rechten?
En welke distro heb je geinstalleerd, Ubutu , Linux Mint of een andere? Wel heel belangrijk om deze info te geven!

Bij een normale installatie krijg je op je op alle mappen gewoon de rechten die je nodig hebt.
Bij mappen van het bestandsysteem, daar krijg je niet gelijk de rechten van om dingen te veranderen of te verwijderen. Dit is omdat je anders je systeem vernaggelt en dat wil je niet. Het is dus een beveiliging.
Echter, wanneer je iets meer van Linux af weet, dan kan je werken met sudo.
Niet met SU want zoals pcexcpert al zegt, dan kan er zo iets fout gaan omdat je dan altijd al superuser ingelogd bent en dat wil je niet.

Dus, graag opgeven waarmee je werkt en wat je wilt verwijdren cq veranderen.
En hoe je de installatie gedaan hebt,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan