Linux met een gigabite netwerkkaart probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcoEnschede

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2008
Berichten
10
Hallo, ik ben net nieuw hier, en heb dit forum paar keer doorgezocht maar helaas nog geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Ik ben sinds kort begonnen met Debian linux, heb hier een realtek RTL-81105-32 Gigabit netwerkkaart. Als ik Mii-tools gebruik zie ik dat hij maar 10 Mbit pakt. Wat ik ook probeer (andere kabels (cat6), heb er een andere goeroe bij gehad, maar hij kreeg hem ook niet aan de praat.

Heeft iemand ervaring met (Debian) LInux en een gigabit netwerkkaart? en komt iemand dit probleem bekend voor?
zoja, welk merk netwerkkaart heb jij in gebruik, dan koop ik die namelijk ook.
 
Dat heb ik al geprobeerd :) alleen deze driver is voor kernel 2.4.x en 2.6.x, en ik gebruik debian 2.14 dus die werkt niet.

Ik heb nu een Linksys kaart er in, en die ziet ie wel als gigabit. Alleen de snelheden zijn lager, waarschijnlijk omdat ik vista op de andere computer heb?
 
2.14 ?? wat is dat voor kernel versie ??
doe eens
PHP:
uname -r
op de console en vertel eens wat dat voor output geeft
 
Je hebt gelijk, kernel versie is 2.6.18-6-686

maar heb dit eergisteren geprobeerd met de driver van de site, maar die pakt hij helemaal niet. want dan krijg ik een melding dat mijn kernel versie niet klopt.
 
Doe eens
PHP:
apt-get install linux-headers-2.6.18-6-686

Dat zijn de C headers die je driver nodig heeft om te compileren.
Overigens is 2.8.18 een oeroude kernel versie. Gebruik je debian stable of heb je al een jaar niet geupdate?
 
Laatst bewerkt:
Doe eens
PHP:
apt-get install linux-headers-2.6.18-6-686

Dat zijn de C headers die je driver nodig heeft om te compileren.
Overigens is 2.8.18 een oeroude kernel versie. Gebruik je debian stable of heb je al een jaar niet geupdate?

Naar mijn weten haal ik wel elke keer de updates binnen, maar heb apt-get gedaan :)
moet nu de driver werken dan?
 
De driver heeft de kernel headers nodig om te kunnen compileren, dus als het goed is compileerd de driver nu wel mits je een compiler geinstalleerd hebt. Zoniet:
PHP:
apt-get install build-essential
wat ook handig kan zijn om een meer recente versie van Debian te gebruiken lenny is nieuw, unstable is zo nieuw dat het wel eens -eh- wat unstable wil zijn :p
Doe eens
PHP:
nano /etc/apt/sources.list
en verander daar de regels
PHP:
deb http://*****/debian stable main
in
PHP:
deb http://*********/debian lenny main contrib non-free
stable kan bij jou sid of sarge of nogwat zijn
lenny kan je vervangen door unstable als je echt 'bleeding edge' wilt zijn

vervang ook de regel met
PHP:
deb http://security.debian.org/????
met lenny of unstable

Daarna doe je:
PHP:
apt-get update
apt-get dist-upgrade

en wacht je nogal even omdat hij je hele debian bijwerkt

je krijgt dan ook een nieuwe kernel en dus moet je die driver voor je nieuwe kernel weer opnieuw compileren - tenzij je nieuwere kernel al ondersteuning heeft voor je kaart, dit kan goed wezen!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan