linux mint compatibiliteit

Status
Niet open voor verdere reacties.

petje11

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2002
Is mijn PC-tje compatibel met linux mint 13?

Specs:
Moederbord : ASRock H77 Pro4/MVP
Chipset : Intel Ivy Bridge
Processor : Intel Core i7 3770 @ 3400 MHz
Fysiek Geheugen : 16384 MB (2 x 8192 DDR3-SDRAM )
Videokaart : AMD Radeon HD 7800 Series
Harde Schijf : OCZ-VERTEX2 ATA Device (90GB)
Harde Schijf : Seagate ST3500320AS (500GB)
Harde Schijf : systeem (128GB)
DVD-Rom Station : Toshiba-Samsung CDDVDW SH-222BB
CD-Rom Station : DTSOFT Virtual CdRom Device
Monitor Type : Acer P224W - 22 inches
Monitor Type : Philips Philips 220SW - 22 inches
Netwerkkaart : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCIe Gigabit Ethernet Adapter
Besturingssysteem : Windows 7 Home Premium Home Editie Media Center 6.01.7601 Service Pack 1 (64-bit)
DirectX : Versie 11.00

Dit vraag ik omdat linux niet wil installeren.
Ik krijg een aantal opties waaronder om linux op te starten.
Daarna krijg ik een 'mooi' zwart beeld. De cdrom slaat op hol en vervolgens gebeurd er niks meer.
Ik heb ook ubuntu geprobeerd en daarmee krijg ik dezelfde ellende.

Help???:(

ik heb even geen flauw idee welke versie ik heb. ik zit dit nu op mijn tablet te tikken. Eerst eten en dan zal ik het vehaal van jou link eens proberen.

Nou, ik weet welke versie ik heb: MATE
Enne, de link bracht me ook niet verder.

Ehm, linux kan toch wel met raid omgaan?? (Zou me verbazen als het niet zo was)

Laatst bewerkt:
ja hoor, maar zolang je geen login krijgt is dat ook niet van belang. die moet je in principe altijd krijgen. Ik kan het nu niet direct testen, maar mogelijk kan ik later nog eens kijken.

oké, ik wacht ff af. Ben ondertussen zelf ook aan het proberen.

Via het eerste menu kan ik ook opstarten in compatibility mode, dat heb ik geprobeerd en ook dan loopt hij vast.
Zelfs de resetknop op mijn pc werkt dan niet.
Ik krijg dan wel te zien wat hij doet, daar heb ik ff een foto van gemaakt, misschien kan iemand daar aan zien wat er mis gaat.
[smallimg]http://www.helpmij.nl/forum/attachment.php?attachmentid=166089&d=1350390316[/smallimg]

20121016_141453.jpg

Laatst bewerkt:
Dat is vreemd, het lijkt toch een probleem ergens met het resolven van je sata. Heb je de harddisks in je bios nog steeds in raid staan misschien?

Ik ben geen expert in raids in linux, maar de errors wijzen erop dat er toch iets niet door zijn keel wil :P

Ja, 2 schijven staan in raid(voor windows) en 2 schijven niet.
Ik zal eens kijken of ik daar wat mee kan.
Het is wel de bedoeling dat het een dualboot word.
Dus die twee schijven voor windows moeten zo blijven.

edit: ik kan niets veranderen in het bios, want dan werkt windows niet meer en ben ik die installatie kwijt.
ik zou de windows schijven kunnen loskoppelen, maar dan maakt hij geen dualboot aan waarschijnlijk en heb ik dat probleem weer.
ik dacht ik ga me ook eens bezig houden met linux, maar zo verdwijnt de zin daarin wel een beetje.

Laatst bewerkt:
Je kunt natuurlijk altijd even in een VM installeren met een 3770 gaat dat nagenoeg net zo snel als dual boot. Vooral als je 4 virtual cores toewijst

Dat kan ook natuurlijk. Maar eigenijk moet hij gewoon opstarten. Ik zal vandaag voor de zekerheid eens een oudere versie downloaden en proberen. Ik zal hem ook eens op een lage snelheid branden, misschien scheelt dat ook.
Welke VM zal ik dan eens gebruiken? Dat is voor mij ook nieuw. Dat heb ik nog nooit geprobeerd.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf virtualbox. gratis en stabiel. Let wel dat standaard in je bios virtual machine ondersteuning uitstaat. Deze moet je vaak eerst in je BIOS inschakelen als je meer dan 1 core wil toewijzen aan een virtual machine. De chip ondersteund het, maar het staat meestal niet standaard aan op het moederbord ;)

nou, via virtualbox werkt het wel. Waarom nou niet gewoon installeren?
De schijf waar linux op moet komen is de eerste die het bios ziet. Daarna pas start de raid op.
Ik snap het niet zo goed. Heb nou ook een dvd met de kde versie, maar dat maakt ook niet uit.
Ik zal nog eens een echt oudere versie opzoeken. 11 ofzo.

edit: heb nou versie 11 geprobeerd. Hetzelfde laken en pak??????? Ik heb net ook mijn raid eens uitgezet. Maakt ook niet uit. Voor mij houd het nu toch wel een beetje op.
Ik heb nu 4 versies liggen en alle 4 geven ze hetzelfde probleem. Ik heb ook bij alle 4 de link in bericht 2 gebruikt. Maakt allemaal niet uit. Ik kom geen stap verder.
Via virtualbox vind ik het maar niks, dan krijg ik maar een heel klein schermpje. Ook na het aanpassen van het beeldscherm in virtualbox.

Laatst bewerkt:
Is je machine overclocked ?
Op basis van je schermfoto is er niet veel anders te zien dat jde Linux kernel problemen heeft met je (s)ATA controller. Uit de technische documentatie op http://tali.admingilde.org/linux-docbook/libata/ch07.html vind ik op basis van je foto niet precies terug wat er aan het handje is. Wel is het zo dat Linux wat kritischer is op overclocken van je systeem.

Nee, hij is niet overclocked. hij draait gewoon op de standaard instellingen.

Ben nu trouwens de 32bit versie aan het proberen. Misschien dat die werkt. Die werkt wel op een oude P4 die ik nog heb staan.

Nope ook die werkt niet.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het probleem de RAID functionaliteit is. Meestal is er voor dit soort RAID controllers extra software nodig en die zit op dit moment niet in de kernel die jij probeert te starten. Ubuntu heeft een alternate install cd met RAID support. Die is het proberen waard.
http://releases.ubuntu.com/precise/

Ik ga het proberen maar ook als de raid-functie uitstaat installeert mint niet.
Maar goed ben nu die alternate aan het downloaden, dus we zullen zien.

edit: Helaas ook die werkt niet. Ik kan op ubuntu installeren klikken maar daarna weer dat 'mooie' zwarte scherm en verder niks meer.

Laatst bewerkt:
Weer dezelfde meldingen ?
1. Misschien dat je BIOS aan een update toe is. Anders kan ik je op grond van de info die je geeft ook niet verder helpen.
http://www.asrock.nl/mb/overview.nl.asp?cat=Download&os=BIOS&Model=H77 Pro4/MVP

2. Gooi de meldingen die je ziet eens in Google en kijk of je daar wat kunt vinden.
3. Alternatief kan zijn om een testversie te installeren. Ubuntu 12.10 beta 2 of bijvoorbeeld ArchLinux. Die laatste is qua kernel een stuk meer up to date maar de installatie is toch wat pittiger dan de gelikte Ubuntu versie.

Als ik die link van jou zo doorlees staat er weinig in over raid. Alleen de eerste update en dan gaat het over dell. Ik ben niet zo'n voorstander van het flashen van het bios. Ik heb deze pc pas een maand.
Doordat ik de raidfunctie ook al eens heb uitgezet denk ik niet dat het daarin zit. Aals ik de foto zo eens doorlees lijkt het me meer om de satacontroller te gaan. Maar die word niet genoemd in de bios updates.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan