Linux Mint loopt vast na opstart tgv hernoemen persoonlijke map

Status
Niet open voor verdere reacties.

threewhf

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mei 2014
Berichten
2
ik ben een pas beginnende gebruiker. Heb onlangs een Acer Aspire 3613LMi gekregen waar Linux Mint 16 petra op staat MATE 32 bit.
In mijn onwetendheid heb ik terwijl ik dingen van de vorige eigenaar wilde verwijderen, de persoonlijke map hernoemd.
Nu krijg ik een groengrijsgestreept scherm met de naam er op waarna om een wachtwoord gevraagd wordt.. Na ingeven van het wachtwoord volgt de melding

"Uw persoonlijke map is ingesteld als "home /naam" maar die lijkt niet te bestaan. Wilt u aanmelden met de hoofdmap "/" als uw persoonlijke map? Het is onwaarschijnlijk dat er ook maar iets werkt tenzij u een "veilige modus" sessie gebruikt."

Bij klikken op "NO" is dat het dan en bij "YES" volgt de melding
"Uw bestand §HOME/.dmrc heeft onjuiste toegangsrechten en wordt niet gebruikt. Hierdoor wordt de standaardsessie en taal niet opgeslagen. Het bestand moet eigendom zijn van de gebruiker en moet de toegangsrechten: 644 hebben. De §HOME map (de persoonlijke map van de gebruiker) moet eigendom zijn van de gebruikeren mag niet beschrijfbaar zijn door andere gebruikers."

als dan op de enige knop OK wordt gedrukt volgt:
"could not update ICEauthority file /.ICEauthority"
de enige geboden optie is CLOSE. na het ingeven van CLOSE volgt na een tijdje zwart een welkomstscherm van linux mint waaroverheen een dialoogscherm komt met
"the path for the directory containing caja settings need read and write permissions: /.config/caja"
als de enige optie "Close" wordt gebruikt verdwijnt het dialogschermpje, maar het welkomstscherm doet dan nix meer.

Mijn vraag is nu hoe kom ik in een veilige modus sessie zodat ik de persoonlijke map zn oude naam kan teruggeven of
is er een manier om eea te herstellen zonder opnieuw linux te moeten installeren? Ben nl bang dat zulks mn vaardigheden overstijgt...

Bij voorbaat mijn dank voor uw hulp

vriendelijke groet
Frans
 
Ik zie twee mogelijkheden.
neem een bv Knoppix versie van linux. Die kun je van de cd/dvd starten en runnen.
Via dit systeem kun je dan de bestandsmap misschien weer renamen naar de oude naam.
Misschien omdat dat afhankelijk is van rechten.

Een methode die altijd werkt......Opnieuw installeren. Dat lukt meestal wel en je leert er weer van.
Succes er mee.
 
dank je, dan ga ik wel met knoppix aan de slag.
nieuw installeren wilde ik nog ff vermijden.......

vriendelijke groet

Frans:shocked:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan