Opgelost Linux Mint start niet meer op na mislukte fresh install

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
970
De laatste tijd steeds meer rare zaken met Mint op mijn laptop Thinkpad X250 dus besloten tot fresh install vanaf (externe) iso dvd. Opstarten deed niets en daarna opnieuw via compatabillity modus. Daarmee lukte de installatie van de live-versie. Vervolgens op installeren geklikt en alles leek goed te gaan tot een errormelding met can not mount /dev/loopO enz enz (bijlage hele screenshot lukt niet, is te groot) waarna de installatie stopte. Daarna laptop opnieuw opgestart voor nieuwe poging maar krijg melding als volgt: error: file 'Entering/boot/grub/i386-pc/normal.mod' not found. regel er onder: Entering rescue mode... regel er onder: grub rescue> Kan dus niets meer met de laptop en dit gaat boven mijn pet. Hoe is dit op te lossen? (Gebruik nu laptop met W10)schermopname.png
 
Laatst bewerkt:
Kreeg advies om via de live sessie een commando in de terminal in te voeren. Maar opstarten via de iso DVD werkt ook niet. Krijg zelfde melding met rescue grub> Daar moet je dus blijkbaar iets achter intikken, maar wat? Weet niemand een oplossing?
 
Wel commando werd je gevraagd in te voeren?

En hoe heb je die ISO gemaakt?
 
De iso komt van de Mint website en is op een externe dvd gebrand. Hij werkt prima als live-versie op de Windows laptop. Toen ik Mint opnieuw op mijn Mint laptop wilde installeren werkte de iso prima en de live versie van Mint werkte goed. Toen op installeren gedrukt en dat proces ging een hele tijd goed, tot er een error melding kwam en de installatie stopte. Sindsdien start ook de live versie niet meer op. Kom dus ook niet meer in de terminal voor herstelopties. De enige melding bij opstarten met of zonder dvd is 'rescue grub>'. Zit al dagen op Mint forum en zoek ook verder op internet zonder succes. Vond op een Engels Mint forum dat Mint geen grub-herstel opties meer heeft als je niet meer via de live versie in de terminal kunt komen. Die persoon installeerde Windows (kan blijkbaar wel) en installeerde daarna Mint opnieuw. Vreemd verhaal.
 
Waarmee heb je die op DVD gebrand?
 
Zou nieuwe start maken, iso op usb installeren met b.v. Rufus en zorgen voor bootable. In laptop stoppen, gehéél uitzetten 5 sec. powerknop indrukken. Dan aanzetten en onmiddellijk F12 drukken tot usb te selecteren is. Opstarten en vanaf lunix desktop installeren op hd.
Instructies volgen, bv. usb pas verwijderen als er om gevraagd wordt.
 
Miss. te maken dat het een UEFI toestel is en de installatiebestanden niet of andersom?
 
Geprobeerd met een iso-stick, maar hetzelfde resultaat: rescue grub> Beide laptops zijn UEFI en de Windows laptop installeert de live versie probleemloos, de Mint laptop doet niets.
 
Is het een optie om de 90 dagen gratis evaluatieversie van Windows 10 te installeren en daarna Mint er overheen te installeren? Ik meen dat een windows-installatie alles wat Linux is overschrijft/verwijderd.
 
Is het een optie om de 90 dagen gratis evaluatieversie van Windows 10 te installeren en daarna Mint er overheen te installeren? Ik meen dat een windows-installatie alles wat Linux is overschrijft/verwijderd.
 
Heeft toch niets met Windows te maken?

Kijk het nog even na in de bios dat dat notebook wel op UEFI staat en dat als de USB stick wordt gestart via de F1 key dat daar wordt gekozen voor de USB stick waar UEFI bijstaat.

Of zet daar de boel op legacy of CSM, dan installeer je zonder UEFI.
 
Alles in de bios stond goed. Heb tot vannacht zitten klooien en niets werkte, ook niet met een verse iso-stick. Om half twee vannacht was ik het zat. Moest alleen nog de iso dvd uit de externe speler halen en dat kan alleen als die in de usb-poort zit en de laptop op spanning staat. Dus ding ingeprikt en laptop aan-knop ingedrukt en...... toen begon de dvd te ratelen! Live Mint werd opgestart en ik heb in de terminal grubherstel gedaan. Daarna kon ik Mint weer installeren. Het blijft voor mij een raadsel. Mint is verre te prefereren boven Windows, maar kan dus ook onverklaarbaar mis gaan. Dank voor alle adviezen!!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan