Opgelost Linux over Windows 10

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Albelli fotoalbum, kruidvat fotoalbum

wmah, je hebt 100 online websites die fotoboeken kunnen maken. Dus dit is totale onzin. Daarvoor Wine installeren is echt onzin.
17 jaar Linux Mint en alles kunnen doen zonder Wine, dat zegt toch wel iets.

Ik ben het wel met je eens. Maar in de praktijk werk ik ook met gebruikers die al vele jaren op een bepaalde manier werken en inmiddels 80+ zijn. Die leer je niet zomaar even een andere werkwijze aan. Sommige wel, velen niet.

Dus vanuit die optiek geef ik een advies om er in ieder geval even over na te denken.

Het grote punt bij potentiële overstappers van Windows naar Linux is dat zij teveel aan de in Windows gebruikte software blijven hangen. Daarom is het belangrijk om eerst op een rijtje te zetten wat je allemaal wilt kunnen doen op de computer. Er zal een overstap naar andere software gemaakt moeten worden. Via de zoekmachines zijn gelukkig genoeg alternatieve apps te vinden. En vragen stellen over specifieke software voor Linux kan uiteraard ook.

Dus vanuit die optiek geef ik een advies om er in ieder geval even over na te denken.
Dat is hoe dan ook belangrijk. De overstap van Windows naar Linux blijft immers een persoonlijke keuze.

Windows 10 stopt straks met updates en ik las ergens dat je dan het beste bijv. Linux Mint er op kan zetten
Andere optie is om W10 gewoon te blijven gebruiken, al dan niet met extra beveiligingssoftware. Het is ook afhankelijk of het systeem gebruikt gaat worden voor internet bankieren of dat het voornamelijk gaat om spelletjes te spelen en een word document te typen.

Om een voorbeeld te krijgen van welke software in Linux werkt kan je hier een kijkje nemen.

Onlangs heb ik Linux Mint geprobeerd, gewoon om eens te kijken hoe dat gaat.
Mijn voorlopige conclusie is dat als je je aan de standaard meegeleverde software houd het soepeltjes loopt.
Wil je meer dan wat er standaard meegeleverd wordt, dan moet je behoorlijk wat kennis in huis hebben (of een kennis hebben die expert is op dit gebied).
Op de laptop waar ik het op geinstalleerd had (een Dell Vostro) was geen wifi driver beschikbaar, dus alleen internet via de draad. Zo zult u merken dat er veel hardware is waar geen driver voor beschikbaar is.
Verder kreeg ik het gevoel weer terug te zijn bij Windows 3.1

Als de oude pc alleen maar gebruikt wordt voor wat spelletjes, web browsen en Word e.d. dan zou ik gewoon lekker op win10 blijven zitten, zolang u er maar geen financiële transacties mee doet, dus ook geen aankopen via webwinkels.

Andere optie is om W10 gewoon te blijven gebruiken, al dan niet met extra beveiligingssoftware. Het is ook afhankelijk of het systeem gebruikt gaat worden voor internet bankieren of dat het voornamelijk gaat om spelletjes te spelen en een word document te typen.
Ze gebruikt hem zo nu en dan eens om een e-mail te versturen of foto's te bekijken. Geen internetbankieren of wat dan ook.
Daar heb ik mijn nieuwe Windows 11 voor en we vinden het zonde om de vorige gewoon maar weg te gooien.
Wat bedoel je met al dan niet met extra beveiligingssoftware. Heb je een tip voor extra beveiligingssoftware?

Malwarebytes is wel een aanrader. En eventueel een virusscanner, mocht die nog niet geïnstalleerd zijn.

Op de laptop waar ik het op geinstalleerd had (een Dell Vostro) was geen wifi driver beschikbaar, dus alleen internet via de draad.
DIe is er wel, alleen even zoeken. https://ap.lc/lNVLX
Het is niet zo ingewikkeld meer, echt niet.
In mijn tijd toen ik voor het eerst iets van Linux probeerde, had ik 30 van die diskjes floppys die je moest installeren. Was geen Mint overigens. Dat is allang niet meer zo.

Ik ben bereid om te helpen, maar woon in Friesland Franeker.

had ik 30 van die diskjes floppys die je moest installeren
Dat moet een beste klus zijn geweest. Dat overtref ik gelukkig niet met mijn 3 cd's voor mijn 1e Linux installatie 😅
Dat was destijds met RedHat 9, van voor de afscheiding tussen Fedora Core en RedHat Enterprise Linux. Ook al weer een paar jaartjes geleden inmiddels :)

Ja, dat was een heel gedoe, weet niet eens meer hoe die variant heet. Maar mijn interesse was wel gewekt. Dus eerst Ubuntu, daarna eigenlijk al heel snel naar Mint toen die uitkwam.
Toch prachtig om zoiets te leren. Had een eigen computer gebouwd en daar deed ik dan installaties op. Als ik daar weer aan denk, denk ik altijd dat ik te vroeg geboren ben. Had graag in die wereld mee willen gaan.
Ik deed nog internetten via de telefoon inbel en heb vervolgens een hele film gedownload wat natuurlijk illegaal was. Kreeg ook een rekening van een aantal honderden guldens hahahahaha.

Maar ach, weet je...mensen zijn te benauwd om te leren. Neem een oudere pc en ga klooien! En als het niet lukt, begin je opnieuw. Het zorgt ervoor dat je van de straat bent en je leert iets nuttigs. En voordat je het weet, werk je met Linux Mint en ben je zoveel jaar later nog steeds met Linux Mint.

Neem een oudere pc en ga klooien!
In dat geval is Gentoo een hele leuke distro. Wel een gedoe met al die USE-flags tegenwoordig, dat was 20 jaar geleden iets simpeler. Je leert daarmee we de complete structuur van Linux kennen, met behulp van het online handboek.

"
Op de laptop waar ik het op geinstalleerd had (een Dell Vostro) was geen wifi driver beschikbaar, dus alleen internet via de draad.
Die is er wel, alleen even zoeken. https://ap.lc/lNVLX
Het is niet zo ingewikkeld meer, echt niet."

Correctie: er was wel een Broadcom driver gevonden en geïnstalleerd maar die werkt niet.
Ook Linux laten zoeken naar een driver gaf geen nieuw resultaat.
Zelf net op https://ap.lc/lNVLX gekeken en daar slechts de bevestiging gevonden dat er voor deze wifi geen driver is.
Onder welke windows-uitgave dan ook werkt ie gewoon.

Ook Linux laten zoeken naar een driver gaf geen nieuw resultaat.
Het is in zo'n geval wel handig om te weten voor welke kaart de driver gezocht moet worden.
Code:
sudo lshw -businfo
sudo lshw -c network

Dan heb jij de Slackware hype ook meegemaakt @Lange Pier ? Persoonlijk vond ik die distro niet zo bijzonder.

Nope, wel wat gevolgd maar meer ook niet, was een Nederlander met een groepje die dat deden dacht ik.

Terug
Bovenaan Onderaan